همشهری آنلاین: مطالعات نشان داده است که افزایش دما در اثر تغییرات آب و هوایی موجب شده تا طوفان‌های شدیدتر در شهرها منجر به جاری شدن سیلاب‌های بزرگ و در نتیجه خشکیدن زمین‌های زراعی روستاها شود.

تغییر اقلیم موجب خشکی رودخانه‌های نواحی روستایی می‌شود

به گزارش مهر، محققان دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا دریافتند در حالی که هوای داغ‌تر موجب شده تا طوفان‌های سنگین‌تر منجر به جاری شدن سیل در مناطق شهری مملو از ساختمان شود، باعث کاهش رطوبت خاک نیز می‌شود که در نتیجه به سرعت هر گونه آب اضافی جذب شده و جریان آب در رودخانه‌های روستایی کاهش می‌یابد.

آشیش شرما، عضو تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: با وقوع بارش‌های شدید، سهم بزرگی از آب در خاک ذخیره می‌شود، در نتیجه آب کمی برای جاری شدن به سوی رودخانه‌ها می‌ماند.

کارشناسان می‌گویند کاهش در آبراه‌ها در مناطق کشاورزی باعث تهدید کشاورزی و امنیت غذایی می‌شود که با وجود پیش‌بینی افزایش جمعیت جهان تا ۲۳ درصد و رسیدن به ۹ میلیارد نفر در طول دو دهه آینده، توجه به این مسئله ضرورت دارد.

محققان در ادامه می‌افزایند: با مهاجرت روزافزون مردم به شهرها، جاری شدن سیل بدتر می‌شود. در عین حال، در مناطق روستایی نیاز به جریان کافی آب برای حمایت از کشاورزی به منظور تامین نیازهای جمعیت شهری است.

این تجزیه و تحلیل گسترده مبتنی بر داده‌های حدود ۵۰ هزار سایت نظارت بر بارندگی و رودخانه در ۱۶۰ کشور است.

کد خبر 379923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha