دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

کمدین سرشناس و محبوب آمریکایی که در دهه ۱۹۵۰ هالیوود را تحت سلطه خود درآورده بود، صبح روز یکشنبه به وقت محلی در خانه خود در لاس‌وگاس از دنیا رفت. او هنگام مرگ ۹۱ سال داشت.

جریلویس

به گزارش همشهري، جري لوئيس كه در ايران بيش از همه با صدا و دوبله حميد قنبري شناخته مي‌شد، يك دهه آخر عمر خود را با بيماري‌هاي مختلف دست و پنجه نرم مي‌كرد. او به فيبروز ريه مبتلا بود كه نشانه بيروني آن، ورم‌كردن صورت و بدن است؛ گرچه هرگز از حضور در مقابل چشم مردم دست نكشيد و تا همين اواخر به‌ويژه در تلويزيون فعال بود. لوئيس سال 2006 دچار حمله قلبي شد و زندگي‌اش از آن پس به حالت عادي برنگشت.

بازيگر تحسين‌شده آمريكايي كه به دلايلي در فرانسه بيش از سرزمين مادري خود محبوب بود و طرفدار داشت، در 1926در نيوجرسي به دنيا آمد و در دهه‌هاي 1940و 1950با دين مارتين، زوجي هنري تشكيل داد. در فيلم‌هاي مشترك اين 2ستاره هاليوودي، مارتين هميشه به نقش يك آدم مرتب ظاهر مي‌شد و بخش شلوغ ماجرا را لوئيس برعهده داشت. همكاري آنها تا ميانه‌هاي دهه 50 ادامه داشت و به بدترين شكل ممكن به پايان رسيد.

شايد يكي از مهم‌ترين فيلم‌هاي كارنامه لوئيس را بتوان «پروفسور ديوانه» دانست كه در سال 1963به نويسندگي و كارگرداني و بازي خودش توليد شد و فقط در فرانسه نزديك به 2ميليون تماشاگر داشت. لقب «نابغه كمدي» در قلب اروپا به لوئيس اهدا شد و او در قاره سبز 8 بار جايزه بهترين كارگردان را دريافت كرد؛ ضمن اينكه در 1984نشان معتبر لژيون دونور از سوي دولت فرانسه به اين كمدين برجسته اهدا شد.

علاوه بر عرصه سينما، بسياري از مردم در سراسر دنيا لوئيس را در قامت رئيس ملي انجمن ديستروفي عضلاني مي‌شناختند. او سال‌ها در برنامه‌هايي شبيه جشن نيكوكاري در روز كارگر شركت مي‌كرد و پخش تلويزيوني اين برنامه با حضور لوئيس باعث شده بود مردم و مؤسسه‌ها بيش از 2ميليارد و500ميليون دلار براي تحقيق درباره بيماري ديستروفي عضلاني كمك كنند. همين كارها يك نامزدي جايزه صلح نوبل در سال1977برايش به ارمغان آورد و آخرين برنامه موسوم به تله‌تان را در سال 2011اجرا كرد.

يكي ديگر از مهم‌ترين فيلم‌هاي كارنامه لوئيس «سلطان كمدي» به كارگرداني مارتين اسكورسيزي است كه او در آن با رابرت دنيرو همبازي بود. كمدين نامدار كه از سال1970ديگر در سينما مقابل دوربين نرفته بود، در سال1983در فيلم اسكورسيزي نقش يك مجري تلويزيون را ايفا كرد كه گرفتار نقشه آدم‌ربايي 2هوادار ديوانه خود مي‌شود. «مكس رز» در سال 2013هم آخرين فيلم لوئيس در مقام بازيگر بود كه در 2013در جشنواره كن رونمايي شد.

کد خبر 379887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha