دبیر شورای‌عالی امنیت ملی پس از انجام دور دوم مذاکرات خود با خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران در محل سفارت ایران در لندن تأکید کرد: در کنار همکاری با آژانس از هرگونه همکاری و گفت‌وگوی سازنده استقبال می‌کنیم.

سعید جلیلی که پس از گفت‌وگویی 5 ساعته با سولانا به سؤالات خبرنگاران پاسخ می‌گفت و ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، افزود: در این مذاکرات درباره پیشنهادها و چارچوب‌ها برای مذاکرات بحث شد، چون باور ما این است که در یک محیط سالم و به دور از اغراض سیاسی بسیاری از موضوعاتی که به‌عنوان چالش مطرح می‌شوند، می‌تواند موضوع همکاری باشد.

جلیلی همچنین با بیان اینکه پس از انتشار گزارش آژانس، فضای خوبی برای همکاری پیش‌آمده، گفت: اگر کسانی به این فضا پاسخ مثبت ندهند، موجبات بی‌اعتمادی را فراهم کرده‌اند و باید در مقابل جامعه جهانی پاسخ‌گو باشند.

گفتگوهای گروه 1+5 به همراه نماینده خاویر سولانا که نشست پیشین آن به علت حضور نیافتن چین لغو شده بود، روز شنبه دهم آذر با حضور معاونان سیاسی وزرای امور خارجه کشورهای عضو این گروه در پاریس برگزار می‌شود.

خبرگزاری روسی نووستی به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد که کشورهای شرکت‌کننده قصد دارند پیش‌نویس قطعنامه جدید شورای امنیت برضد ایران را در این نشست بررسی کنند.

ایرنا نیز به نقل از شبکه 4 تلویزیون فرانسه گزارش داد: آماده‌سازی قطعنامه سوم در واکنش به فعالیت‌های هسته‌ای تهران از موضوعات مطرح در این نشست است.

خبرگزاری فرانسه هم در خبری که ایسنا آن‌را منتشر کرد، مدعی شد: با وجود مذاکرات جلیلی و سولانا و گزارش وی درباره نزدیک به 18 ماه مذاکره‌اش با تهران که به‌زودی به 1+5 ارائه می‌شود، اعمال تحریم‌های جدید برضد ایران اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد.

براساس این گزارش، در نشست روز شنبه، سولانا با شرکت‌کنندگان به صورت تله‌کنفرانس گفت‌وگو خواهد کرد.

ابهام در موضع روسیه

میخائیل کامینین، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم با اشاره به اجلاس امروز 1+5 گفت: درصورت نیاز باید مشخص شود چه تدابیری در چارچوب شورای امنیت باید اتخاذ شود تا شرایط لازم برای آغاز این مذاکرات به‌وجود آید.

کد خبر 37980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز