انتشار محتوای نامه سید محمد جهرمی به رئیس‌جمهوری و انتقاد وی از برخی سیاست‌های اقتصادی، تفاوت دیدگاه وزارت‌کار با وزارت بازرگانی از یک سو و بانک مرکزی از سوی دیگر را بر سر یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اقتصادی دولت نهم یعنی طرح بنگاه‌های زودبازده و اشتغال‌‌زایی عیان کرد.

وزیر کار و امور اجتماعی که به شدت نگران پیامد این طرح است، در حالی از تحقق 32 درصدی تکلیف بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده گلایه دارد که رئیس‌کل بانک مرکزی بار دیگر بر سیاست‌های سختگیرانه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به طرح‌های تولیدی، تأکید کرد.

سیدمحمد جهرمی در مورد جزئیات نامه خود به رئیس‌جمهوری به فارس گفت: در این نامه، رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری و مشکلات اعطای تسهیلات به طرح‌های کوچک و زودبازده کارآفرین یادآوری شد که رئیس‌جمهوری هم دستور پیگیری موارد را صادر کرد.

وی گفت: براساس قراری که ابتدای سال با بانک‌ مرکزی داشتیم، امسال باید 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات شامل 15 هزار میلیارد تومان برای بنگاه‌های متوسط، بزرگ و نیمه‌کاره و 15 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بنگاه‌های کوچک و زودبازده کارآفرین پرداخت شود.

جهرمی خاطرنشان ساخت: شبکه بانکی در مجموع تا پایان آبان‌ماه 86 حدود 6500 میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی  پرداخت کرده‌اند.

وزیر کار و امور اجتماعی تصریح کرد:‌ روند اشتغال‌زایی و پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کارآفرین مناسب نبوده و به همین‌خاطر ‌نامه را خطاب به رئیس‌جمهوری نوشتم که آقای احمدی‌نژاد هم دستور پیگیری موارد یاد شده را دادند.

وزیر کار و امور اجتماعی گفت:‌ یکی از مشکلات صنایع و بنگاه‌های کشور، واردات محصولات نهایی مانند شکر، پوشاک، کفش و چرم و مبل است که تولیدکنندگان داخلی را دچار مشکل کرده است.

وی تأکید کرد: اگر واردات مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای باشد، کمک به تولید و اشتغال داخلی و ارزش افزوده می‌کند  اما هر چه محصول نهایی مانند لوازم خانگی، میوه، شکر و قند وارد شود، به کارخانه‌های داخلی و تولید داخلی لطمه وارد می‌کند.

به طرح‌های فاقد توجیه اقتصادی وام نمی‌دهیم

رئیس کل بانک مرکزی با توجه به برخوردهایی که برخی از مدیران بانک‌ها  به‌ویژه مدیران واحدهای اعطاکننده اعتبار با متقاضیان وام کرده‌اند، اظهار داشت: بانک مرکزی به بانک‌ها دستور نداده وام اعطا نکنند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، طهماسب مظاهری گفت: آنچه بانک مرکزی ابلاغ کرده، این است که بانک‌ها برای پرداخت وام فقط باید به منابع و مصارف خود متکی باشند، نه اینکه از منابع بانک مرکزی ایجاد تعهد کنند.

وی افزود: ضمن اینکه وام به طرح‌هایی باید اعطا شود که دارای توجیه اقتصادی باشند و متقاضیان وام تضمین کافی و معتبر نیز به بانک پرداخت کننده وام باید بدهند و دریافت اقساط بانک را نیز در سررسیدهای مقرر پیگیری کنند.

معرفی بیش از یک میلیون طرح بنگاه‌ زودبازده به بانک‌ها

بر اساس آمارهای وزارت کار، تا پایان آبان‌ماه، یک میلیون و هزار و 703 بنگاه اقتصادی جهت دریافت تسهیلات به بنگاه‌ها معرفی شدند که با بهره‌برداری از این واحد‌ها 2 میلیون و 814 هزار و51 فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت کار و امور اجتماعی، تسهیلات مورد نیاز برای تأسیس بیش از یک میلیون بنگاه اقتصادی، 546 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

گزارش عملکرد اجرای آیین نامه بنگاه‌های زود بازده حاکی است، بانک‌ها تاکنون 786 هزار و 283 طرح را بررسی و666 هزار و 901 طرح را تأیید کرده‌اند.

کد خبر 37975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز