عروسک‌های بومی دست‌ساز زنان روستایی خراسان‌جنوبی که نشان‌دهنده آداب و رسوم و نوع پوشش این منطقه هستند، با مواداولیه برگرفته از روستا تهیه می‌شوند. این عروسک‌ها سازگار با محیط‌زیست هستند و برای زنان روستایی اشتغال ایجاد کرده‌اند.

عروسک دست ساز

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، آمنه سياري، مديرعامل شركت تعاوني توسعه روستايي الغدير خراسان‌جنوبي گفت: محصولات اين غرفه دستاورد زنان روستايي منطقه دشت حسين‌آباد غيناب روستاي تاجمير است.

به گفته سياري اين شركت تعاوني از سال 84 فعاليت‌اش را آغاز و در حوزه‌ توانمندسازي زنان روستايي، ايجاد اشتغال براي مردان و زنان روستايي در حوزه‌ محيط‌زيست و منابع طبيعي نيز كار كرده است. اما توليد محصولات صنايع‌دستي كه در اين غرفه مي‌بينيد از سال 92 شروع شده است. اين محصولات همگي از روستا احيا شده و با فروش اين محصولات به درآمد و معيشت روستاييان كمك مي‌شود.

او ادامه داد: اين محصولات حافظ محيط‌زيست و منابع طبيعي هستند و از اين بابت روي اين مسئله تأكيد مي‌كنيم؛ چراكه جامعه روستايي وابستگي زيادي به دام دارد و دام به عرصه‌ منابع طبيعي آسيب مي‌رساند. اين محصولات مي‌تواند جايگزين شغل دامداري باشد و به حفظ محيط‌زيست و منابع طبيعي هم كمك مي‌كند.

مديرعامل اين شركت در پاسخ به اين پرسش كه آيا درآمد اين كار به اندازه‌اي است كه بتواند جايگزين دامداري براي روستاييان شود، گفت: هم‌اكنون 55 زن روستايي مشغول توليد محصولات صنايع‌دستي و همگي عضو اين شركت تعاوني هستند. ما از سال92 اين كار را پرتوان شروع كرده و سپس براي اين محصولات بازاريابي كرديم.

او تأكيد كرد: توليد اين محصولات زمانبر است و سازنده براي هر عروسك، 4 يا 5 ساعت زمان صرف مي‌كند. مثل كارخانه نيست كه خيلي سريع محصولي توليد شود.سياري با اشاره بر اينكه اين محصولات براي نخستين‌بار در ايران ثبت ملي شده‌اند، افزود: در سال 93 در كاخ سعدآباد از عروسك‌ها رونمايي شد و عروسك‌ها شماره ثبت گرفتند.

او درباره‌ ويژگي اين عروسك‌ها توضيح داد: عروسك‌هاي بومي نوع پوشش جامعه‌ محلي و آداب و رسوم را نشان مي‌دهند؛ براي مثال برخي از عروسك‌ها آييني هستند؛ مانند عروسك باران‌خواهي كه در مواقعي كه باران نمي‌آيد اين عروسك را در روستا به گردش در مي‌آورند. مديرعامل شركت تعاوني روستايي به عروسك‌هاي احياشده به‌دليل ويژگي استفاده از دكمه براي صورت يا لباس متفاوت و چهره‌نداشتن اشاره و اظهار كرد: عروسك‌هاي احياشده، ثبت ميراث معنوي ناملموس هم شده‌اند. ساير عروسك‌ها هر كدام پيشينه خاصي دارند و نوع پوشش منطقه را نشان مي دهند.

در غرفه‌ اين تعاوني كه در سومين جشنواره‌ ملي اسباب‌بازي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي هنري از 24تا 28مردادماه جاري برپا شد، در نمايشگاه محصولات ديگري مانند عروسك حيوانات اهلي چون الاغ يا شتر كه جامعه روستايي با آنها زندگي مي‌كنند، ارائه شده است. مواداوليه اين محصولات همگي برگرفته از دل روستا و از موادي چون پشم شتر يا گوسفند و حافظ محيط‌زيست است.

سياري با يادآوري اينكه غرفه‌ شركت تعاوني‌الغدير در نخستين دوره جشنواره اسباب‌بازي نيز حضور داشته است، گفت: در تجربه‌ حضور در نخستين نمايشگاه ابتدا فكر مي‌كرديم محصولات ما در برابر اين همه اسباب‌بازي فروش نمي‌رود اما روز آخر نمايشگاه ديگر محصولي براي ارائه نداشتيم.

او به عروسك‌هاي دستكشي كه براي تئاتر و نمايش قابل استفاده هستند يا قابليت تحرك دست و پاي و تعويض لباس دارند، اشاره كرد كه براي ارتباط كودكان با اين محصولات توليد شده‌اند. براساس اين گزارش، عروسك‌هاي ارائه شده در اين غرفه هر كدام شناسنامه‌اي دارند كه روي پارچه‌اي با دست نوشته و به عروسك الصاق شده است.به گفته سياري در سومين جشنواره ملي اسباب‌بازي 25نوع عروسك در غرفه‌ اين تعاوني ارائه شد اما هيچ كدام از عروسك‌ها به هيچ عنوان شبيه به هم نيستند.

کد خبر 379673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha