مراسم تغییر نام بزرگراه نیایش به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر روز گذشته با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محسن حججی در سالن ایوان شمس برگزار شد.

تغییر نام بزرگراه نیایش به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

در اين مراسم اعضاي خانواده مرحوم هاشمي رفسنجاني، محمدباقر قاليباف شهردار تهران، حجت‌الاسلام سيدحسن خميني و تعدادي از اعضاي شوراي شهر و مقامات حضور داشتند.

شهردار تهران در مراسم ديروز با بيان اينكه كمتر جايي در سازندگي، صنعت، كشاورزي و... را مي‌توان يافت كه آثاري از مديريت و تصميمات آيت‌الله هاشمي رفسنجاني مشاهده نشود، گفت: در 16سالي كه از نزديك با ايشان در عرصه سازندگي، كار، تلاش و ميدان جنگ آشنا بودم، روحيه سازندگي و مجاهدت از مشخصات بارز ايشان بود.

محمدباقر قاليباف در ادامه با اشاره به نامگذاري بزرگراه نيايش به نام آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اظهار داشت: اين نامگذاري‌ها براي يادآوري، حفظ سرمايه‌هاي ملي و شخصيت‌هاي مذهبي ما صورت مي‌گيرد؛ از اينكه در اين روزهاي پاياني شوراي چهارم توفيق حاصل شد تا نامگذاري بزرگراه نيايش به نام آيت‌الله هاشمي رفسنجاني صورت گيرد، خداوند بزرگ را شاكرم.

وي در ادامه با اشاره به سابقه ديرينه مبارزات آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در طول تاريخ انقلاب اسلامي، عنوان داشت: انصافا هر كجا از تاريخ انقلاب را نگاه كنيم، رد پايي از اين بزرگمرد عزيز را مي‌بينيم. البته شايد در روزهاي مبارزه، من در مشهد بيش از 15سال سن نداشتم اما يك سال مانده به پيروزي انقلاب اسلامي بود كه من با نام آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و شهداي بزرگواري مثل شهيد هاشمي نژاد، كامياب و مجموعه علما و مبارزان آشنا شدم.

  • آشنايي با آيت‌الله

شهردار تهران تأكيد كرد: من چندين سال با نام آيت‌الله هاشمي آشنا بودم اما هيچ وقت ايشان را از نزديك نديده بودم اما در دوران دفاع‌مقدس اين توفيق حاصل شد كه از نزديك در صحنه مجاهدت و مبارزه با ايشان آشنا شدم. در آن برهه ماهي يك‌بار و گاهي اوقات هر هفته ايشان مرتب به ميدان جنگ مي‌آمدند و از نزديك با هم ارتباط داشتيم؛

انصافا نقش ايشان در دوران دفاع‌مقدس نيز نقش بسيار برجسته‌اي بود و من از آن روز با روحيه مبارزه، تيزهوشي، مديريت و دقت ايشان آشنا شدم. وي با اشاره به سالروز ورود آزادگان به كشور، تصريح كرد: امروز سالروز ورود مجاهداني است كه دوراني را در اسارت به سر بردند و در اين ميان باز هم نقش آيت‌الله هاشمي را در نامه‌نگاري‌ها كه با صدام صورت گرفت و منجر به آزادسازي بخشي از كشور، انعقاد قرارداد و ورود آزادگان به كشور شد را مي‌بينيم.

قاليباف در ادامه ابراز داشت: در آن برهه من در كرمانشاه و مرز قصرشيرين توفيق خدمت داشتم و جزو نخستين نفراتي بودم كه در اين سطح توانستم در مرز عراق و نقطه تبادل مرزي براي ورود آزادگان به كشور حضور پيدا كنم. من آن موقع در ستاد نيروي زميني و غرب كشور مسئوليت داشتم و وقتي به آنجا رفتيم، جمعي از عزيزان دولتي و فردي از طرف سازمان ملل براي ورود آزادگان آمده بودند. ما در مرحله اول مذاكره و توافق كرديم كه اتوبوس‌ها چه مسيري را طي كرده و چه افرادي حضور پيدا كنند.

وي گفت: در مرحله اول گفتند از اين به بعد كسي نمي‌تواند بيايد، نماينده سازمان ملل من را با لباس نظامي ديده بود و وقتي به اتوبوس اولي نگاه مي‌كرد، ديد من در اتوبوس هستم. بعد از آن قرار شد در هر اتوبوس يك راننده و يك كمك راننده بيشتر نباشد. من در همان اتوبوس اول شدم كمك راننده و در ركاب ماشين ايستادم. بعد از آن نماينده سازمان ملل گفت در هر اتوبوس تنها يك نفر بيايد و بقيه را پياده كنند. من بلافاصله به راننده اتوبوس گفتم پياده شو و نشستم پشت فرمان اتوبوس.

من مي‌خواستم بروم كه دقيقا بدانم ورود آزادگان از آن طرف مرز در چه سطحي انجام مي‌شود چرا كه نخستين تبادل خيلي مهم بود و آقاي هاشمي مرتب از تهران پيگيري مي‌كردند. قاليباف يادآور شد: آقاي هاشمي تمام اين لحظات تا ورود نخستين گروه آزادگان به كشور را پيگيري مي‌كردند تا كار با دقت، درست و با سرعت صورت گيرد چرا كه شرايط خاصي وجود داشت و با توجه به جنگ كويت، مسائل زيادي براي سلامت آزادگان وجود داشت كه بايد دقت مي‌شد.

وي خاطرنشان ساخت: بعد از آن توفيق داشتم كه پس از پايان جنگ، در بازسازي مناطق جنگي فعاليت كنم. آقاي هاشمي نيز از مجلس آمده بودند و در دولت مسئوليت اجرايي داشتند از اين‌رو در آن دوره هم توفيق داشتم در كل 8سالي كه ايشان در رياست جمهوري بودند، در بازسازي مناطق جنگي خدمت مي‌كردم و ايشان هم با حساسيت بازسازي مناطق جنگي را دنبال مي‌كردند.

  • حمايت از ساخت تونل توحيد

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود به حمايت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از اجراي پروژه‌هاي شهري اشاره كرد و گفت: در همين شهر تهران نيز زماني كه مي‌خواستيم تونل توحيد را اجرا كنيم به مرحله‌اي رسيديم كه دو سوم تونل اجرا شده بود و فضاهاي سياسي زيادي وجود داشت كه چرا تونل توحيد را مي‌سازيد. يك روز آقاي هاشمي من را صدا كردند و گفتند از شوراي انقلاب به بعد و حتي در دهه 70يكي از موضوعاتي كه دنبال مي‌كرديم آن بود كه ترافيك اين نقطه از تهران را حل كنيم. حالا كه شجاعانه تصميم گرفتيد تونل را بسازيد، تحت‌تأثير فشارها قرار نگيريد و محكم بايستيد تا اين كار را انجام دهيد.

شهردار تهران ابراز داشت: زماني كه فشارها زياد شد، آيت‌الله هاشمي يك روز من را صدا زدند و گفتند كه مي‌خواهم تونل توحيد را از نزديك ببينم. در آن زمان به‌خاطر شرايط كارگاهي مقداري پياده روي در كارگاه سخت بود اما ايشان آمدند و من هم در خدمت ايشان به‌صورت پياده از تونل بازديد كرديم. وي افزود: من از قديم شاهد بودم هر زماني كه آيت‌الله هاشمي به هر پروژه‌اي مي‌آمد، خستگي از تن او در مي‌رفت؛ در اين سال‌ها من در بيش از 100پروژه در اقصي نقاط كشور با ايشان حضور داشتم.

در تونل توحيد نيز هر چه جلوتر رفتيم، نشاط ايشان بيشتر شد. حتي آن روز ايشان با آقاي اربكان از تركيه ملاقات داشت اما به همراهان خود گفتند اين كار مهم‌تر است. به دوستان همراه گفت آقاي اربكان را از دفتر بياورند تا ملاقات را به بوستان گفتگو منتقل كنيم تا من بتوانم تا آخر تونل توحيد را ببينم. در ادامه نيز هر چه جلوتر رفت ايشان نشاط بيشتري پيدا كرد.

شهردار تهران افزود: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در راه به من گفتند آقاي قاليباف اين كار را تمام كن و به جوسازي‌ها گوش نده چرا كه اين كار مي‌ماند و آن حرف‌ها مي‌رود. در 16سالي كه از نزديك با ايشان در عرصه سازندگي، كار، تلاش و مجاهدت در ميدان جنگ آشنا بودم، اين روحيه سازندگي و مجاهدت از مشخصات بارز ايشان بود.

قاليباف در ادامه يادآور شد: من از نزديك خدمت ايشان كار و تلاش كردم، در عرصه سياسي نيز همين بس كه مقام معظم رهبري فرمودند آيت‌الله هاشمي از استوانه‌هاي سياسي اين كشور هستند؛ اميدوارم همه ما قدرشناس باشيم. وي با اشاره به‌دست نوشته آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، تأكيد كرد: ايشان فرمودند من يك روستازاده هستم و هم خدمت كردم هم خطا. من هم در شهر تهران خدمت كردم و خطا؛ ا‌ن‌شاءالله خدمت براي آخرت ما باشد كه در پيشگاه خداوند دست خالي نرويم و اميدواريم مردم نيز خطاهاي ما را به بزرگواري خودشان ببخشند و عزيزان ديگر آن خطاها را تكرار نكنند.

  • تلاش براي سعادت ايران

محسن هاشمي، فرزند آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در اين مراسم گفت: آيت‌الله هاشمي از 14سالگي كه به سمت قم، روستا را ترك كرد همواره براي سعادت و آباداني ايران تلاش كرد. منتخب پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران همچنين با اشاره به اخلاق خوش آيت‌الله هاشمي اظهار داشت: اعتبار ما هر چه هست از اوست. وي با تشكر از شهردار فعلي تهران و كميته نامگذاري چهارمين شوراي شهر تهران تأكيد كرد: از شوراي‌چهارم كه مصوبه نامگذاري را تصويب كردند و همچنين آقاي محمدباقر قاليباف كه دستور موكد اجراي اين مصوبه را دادند تشكر مي‌كنم.

محسن هاشمي گفت: همه دوستان آيت‌الله هاشمي معتقدند اگر او در حوزه مي‌ماند و به دروس علمي مي‌پرداخت الان مقام بسيار عالي داشت اما آيت‌الله هاشمي براي حفظ مسئوليت و براي گريز از ساواك، قم را به سمت تهران ترك كرد و تقريبا 50سال در تهران سكونت داشت. هاشمي با بيان اينكه امروز نام يك خيابان به نام يك شهروند مسئوليت‌پذير تهران نامگذاري مي‌شود، خاطرنشان كرد: مسائل تهران از ديد آيت‌الله هاشمي غافل نبود و زماني كه در مجلس حضور داشتند مجمع نمايندگان تهران را تشكيل و مسائل تهران را بررسي مي‌كردند. وي متذكر شد: از مهم‌ترين اقدامات اين مجمع متروي تهران است كه امروز يكي از بزرگ‌ترين مشكلات تهران را حل كرده است.

  • درس‌هايي از زندگي آيت‌الله

حجت‌الاسلام سيدحسن خميني هم عصر ديروز در مراسم تغيير نام بزرگراه نيايش به نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به اينكه هفته آينده درباره خدمات محمدباقر قاليباف صحبت خواهم كرد، گفت: جلسه به نام يكي از بزرگ‌ترين شخصيت‌هاي سياسي ايران به همت شهرداري تهران شكل گرفته است. سيد حسن خميني با اشاره به اينكه بهتر بود قبل از رحلت خياباني به نام آيت‌الله هاشمي نامگذاري مي‌شد به تشريح ويژگي‌هايي از آن مرحوم پرداخت و اظهار داشت:

جامعه به 2درس از زندگي آيت‌الله هاشمي احتياج دارد. او زمان مرگ 82ساله بود اما جوان‌انديش بود و فرزند زمان خويش بود. وي متذكر شد: يك روحاني تحصيلكرده انديشمند فقيه كه مربوط به گذشته نبود و به امروز جامعه شناخت داشت و براي فرداي جامعه تلاش مي‌كرد. فرزند يادگار امام در ادامه يادآور شد: مرحوم هاشمي عمل مي‌كرد به آنچه مي‌شناخت و صرفا سخن نمي‌گفت. سخن‌ها را مي‌شنيد و گامي به سوي حل آن بر مي‌داشت.

ايشان شجاعت حركت داشت، چيزي كه ما امروز به آن احتياج داريم. سيدحسن خميني تأكيد كرد: اينكه امروز بر ديوار شهر نام آيت‌الله هاشمي را قرار مي‌دهيم و اين را نياز براي جامعه مي‌دانيم براي اين است كه به اين درس نياز داريم و بايد مرور كنيم كه براي سعادت فرداي اين مردم هر هزينه‌اي را بايد داد. آبروي يك رجل سياسي به درد قبرش نمي‌خورد؛ بايد براي مردم مصرف شود.

کد خبر 379556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha