همشهری آنلاین: نشست نقد، بررسی و تجلیل از نشریه شهرنامه در فرهنگسرای رسانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

در این نشست، استاد فرهاد سپه رام، روزنامه نگار قدیمی و آموزگار رسانه و ارتباطات در سخنانی با عنوان "شهر، شهروند، شهرنامه" گفت: نشریه به مفهوم سنتی یا مدرن، هنگامی که وارد عرصه شهر می شود، می تواند به همه زوایای انسان به مفهوم "شهروند" بپردازد؛ زیرا امروز در دنیایی که "مدرن" نام گرفته، همه زوایای زندگی شهروند از فردی ترین حوزه همچون روانشناسی تا اجتماعی ترین عرصه ها مانند فرهنگ، محیط زیست و سیاست، حیطه کار و مسئولیت رسانه می شود. 

وي افزود: در زمانه ای که به طنز، روزنامه را دیروزنامه میخوانند (که کنایه از عقب ماندن یا عقب نگه داشته شدن رسانه ها است)، نشریه شهرنامه و اندک رسانه هایی مانند آن، به مرزهایی نزدیک شدند که انسانیت و برتری قلم را بر هرچه هست اثبات کنند.
استاد سپه رام با اشاره به تیتر و طرح جلد شماره هفتم شهرنامه درباره نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در ایجاد شهرهای مدرن اظهار داشت: سپاسگزاری شهرنامه از آیت الله عالی بود؛ آن هم در سرزمینی که اصولا نسبت به حاکمان و خادمان قدرناشناسیم. وی تصریح کرد: تیتر "خدابیامرز" در شهرنامه حرف دل میلیون ها نفر بود که از ذهن و قلم همکاران شهرنامه تراوش کرد و ماندگار شد.
این روزنامه نگار قدیمی و آموزگار رسانه و ارتباطات با استناد به اظهارات مدیرمسئول شهرنامه درباره تمجید مهندس محسن هاشمی از تیتر و طرح جلد این نشریه افزود: نمونه تمجید سیاستمداران از یک رسانه هم اندک بود که این نیز جای سپاس دارد و نشان می دهد مهندس محسن هاشمی رفسنجانی "دور از ژن خوب"، درایت و بینش را از پدر به ارث برده است.

  • شهرنامه یک اتفاق تازه و جسارت رسانه ای است

دکتر محسن کوهی نصرآبادی استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: وقتی صحبت از شهر مدرن می کنیم صرفا کالبد فیزیکی شهر مدنظر نیست، بلکه توسعه روح و جان شهر یعنی شهروندان و ساکنان مورد توجه است؛ به گونه ای که تربیت شهروند مدرن از توسعه کالبد فیزیکی مهمتر است و از این منظر، نقش نخبگان سیاسی در آموزش و تربیت شهروند مدرن، نقش یگانه ای است.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی در ایران، شاید یکی از معدود رجال سیاسی که نگاهی نزدیک به امیرکبیر داشت، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که ایشان خود نیز خردورز، واقع بین، دوراندیش و صبور بود و ضمن وفاداری به آرمان های انقلاب اسلامی، راه برون رفت از مشکلات موجود را همان مسیری می دانست که بسیاری از کشورهای پیشرفته طی کرده بودند و نخستین گام آن ساختن شهرهای مدرن بود.

دکتر کوهی نصرآبادی با بیان اینکه تیتر شماره هفتم نشریه شهرنامه برخاسته از نگاه حرفه ای رسانه است، ادامه داد: به نظر من تیتر "خدابیامرز" به صورت رندانه و ظریف، نقش آیت الله را در مدرن سازی تهران و فضای شهری کشور به تصویر کشید.
استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: شهرنامه در عرصه مطبوعات کشور، یک اتفاق تازه و یک جسارت رسانه ای است و مدیران و تحریریه نشریه شهرنامه مکتب جدیدی در ادبیات رسانه ای کشور پایه گذاری کرده اند.

  • شهر چیزی نیست جز تک تک شهروندان

همچنین دكتر پریسا افتخار، عضو هیات امنای انجمن باور و پژوهشگر حوزه رسانه و معلولیت، پیرو اظهارات سخنرانان مراسم، به اهمیت و نقش برجسته فرد در جامعه اشاره و تاکید کرد: شهر خارج از معنای تمدنی و مدرن آن ، چیزی نیست جز تک تک ساکنان و شهروندان آن که خون ساری و جاری در رگ ها و روح حاکم بر آن هستند و شهر صرفا بستری است که هم می تواند رشد و تبلور باورها و عواطف و احساسات و در نتیجه خواسته ها و منش های نیکو در آن شکل پذیرد و از سویی دیگر می تواند ظرف و محیطی باشد برای ایجاد و تکثیر انواع آسیب ها.

وی با تاکید بر اصالت فرهنگ و تقدم آن بر حوزه های دیگر، صرفا پرسشی را مطرح کرد در قالب اینکه بیایید بیاندیشیم، رسانه ای که نامش شهرنامه است چگونه می تواند تسهیل گر ایجاد باورها و نگرش های صادق، موجه، مساعد و مثبت در اذهان شهروندانش باشد در راستای ارتقای آگاهی و بهبود عملکرد آنها به عنوانِ عاملین اصلی تغییر و رشد.

  • فرهنگسرای رسانه مثل برنامه خندوانه جسور و خلاق است

مهدی جابری مدیرمسئول شهرنامه هم در این نشست با اعلام خبر انتشار منظم این نشریه از اواخر مهرماه گفت: شخصیت های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مدیران ارشد شهری از ما تقدیر کرده اند اما قرار نیست شهرنامه وابسته به شخص یا جریان خاصی باشد و ما استقلال حرفه ای خود را به نفع شهروندان حفظ میکنیم اما ظرفیت بزرگ رسانه ای که در شهرنامه موجود است می تواند در اختیار دلسوزان حوزه شهری قرار گیرد و ما از همکاری مستقل و حرفه ای با کارشناسان، مدیران و دلسوزان واقعی شهروندان استقبال می کنیم.

وی در بخشی از سخنان خود به فعالیت های موثر و خلاقانه فرهنگسرای رسانه اشاره کرد و افزود: برگزاری "عصرانه های شاد" در این فرهنگسرا از جمله اقدامات و برنامه های جسورانه و خلاقانه است که مانند برنامه خندوانه و با رعایت قوانین و حرمت ها، ساختارشکنی کرده است و شهرها و شهروندان ما به چنین مدیران و برنامه هایی نیاز اساسی دارند.

در بخش پایانی مراسم، بهزاد تیمورپور رییس فرهنگسرای رسانه از سبک فعالیت نشریه شهرنامه در حوزهای شهری و اجتماعی تقدیر و تجلیل کرد و صداقت و جسارت را از جمله خصوصیت های شهرنامه برشمرد.

در این مراسم، با اهدای لوح های تقدیر و هدایایی به مدیرمسئول و شورای سردبیری شهرنامه، از آنها تجلیل شد.

کد خبر 379355

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha