شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

رضا کربلایی: افزایش نسبی نرخ تورم در ۲ ماه گذشته و دو رقمی شدن آن در کنار برخی اظهارات نزدیکان دولت، این گزینه را تقویت کرده که جهت‌گیری اقتصادی دولت جدید به سمت ایجاد رونق اقتصادی با فاصله گرفتن از سیاست مهار تورم تغییر کند؛

بازار

هرچند بانك مركزي به‌عنوان ضلع ديگر از مديريت اقتصادي كشور با چنين رويكردي مخالفت دارد و همچنان بر حفظ دستاورد تورم تك رقمي تأكيد دارد.اظهار نظر تازه اكبر تركان، مشاور رئيس‌جمهور تا اندازه‌ زيادي نشان از تغيير جهت‌گيري اقتصادي دولت دارد. او گفته است:

اكنون شرايط كشور به‌گونه‌اي است كه شايد براي ايجاد رونق اقتصادي دولت از مهار تورم كوتاه بيايد و با آزاد گذاشتن آن شرايط را براي رونق در اقتصاد كشور مهيا كند؛ موضعي كاملا متفاوت با برنامه‌هاي اعلام شده از سوي كرباسيان كه مي‌تواند دليلي براي فشار آوردن بر تيم اقتصادي دولت دوازدهم براي دست برداشتن از سياست مهار تورم و ايجاد رونق كوتاه‌مدت قلمداد شود؛ روشي شكست‌خورده در تاريخ اقتصادي ايران پس از انقلاب كه همواره بر رونق آفريني با دستكاري در سياست‌هاي پولي تأكيد دارد.

  • رونق‌آفريني موقت يا مستمر؟

رونق‌آفريني از نظر وزير پيشنهادي اقتصاد در بعد داخلي از 2مسير مشخص به‌دست خواهد آمد؛ نخست توانمندسازي بخش خصوصي به‌عنوان پيشران درون‌زايي اقتصاد ملي و دوم بهبود محيط كسب و كار و تقويت رقابت‌پذيري. در برنامه كرباسيان البته اشاره‌اي به رونق اقتصادي از كانال دستكاري در سياست‌هاي پولي و ازجمله فاصله گرفتن از نرخ تورم نشده و به‌طور صريح استفاده همه‌جانبه از ظرفيت‌هاي قانون بهبود مستمر محيط كسب‌وكار مورد تأكيد قرار گرفته است.

شايد وجه تمايز برنامه وزير پيشنهادي اقتصاد را بتوان حمايت او از حفظ و تقويت ثبات پولي و مهم‌تر اصرار او به استقلال دادن هرچه بيشتر به بانك مركزي دانست تا آنجا كه تأكيد دارد: بانك مركزي بايد در انتخاب و استفاده از ابزار سياستي و به‌طور كلي سياستگذاري پولي استقلال داشته باشد و اين استقلال بايد از طريق قوانين بالادستي تضمين شود تا آحاد اقتصادي نسبت به سياست‌هاي بانك مركزي و استقلال آن، اطمينان يابند.

به گزارش همشهري، درحالي‌كه نرخ تورم پس از حدود يك سال دوباره دورقمي شده، چالش اصلي دولت جديد اين خواهد بود كه چگونه رشد اقتصادي را حفظ كند اما نرخ تورم افزايش نيابد و حتي تك رقمي باقي بماند. افزون براينكه رشد اقتصادي دورقمي ايجادشده در سال گذشته، در سال‌جاري تكرار نخواهد شد.

رشد اقتصادي سال گذشته عمدتا ناشي از افزايش توليد و صادرات نفت خام بوده و هنوز بسياري از بخش‌هاي اقتصادي به‌ويژه مسكن و ساختمان در ركود به‌سرمي‌برند. از سوي ديگر تلاش براي حفظ رشد اقتصادي با تزريق نقدينگي از سوي شبكه بانكي به‌دليل منجمد ماندن دارايي‌ها و تسهيلات پرداخت‌شده بانك‌ها ممكن نيست.

  • نه به بازگشت دوباره تورم

وزير پيشنهادي اقتصاد در نخستين اظهارنظر خود با بيان اينكه به‌دنبال گره‌گشايي از كسب و كار مردم است، اظهار كرد: عبور از عصر كسب وكار تورم محور و رانتي به دوران كسب وكارهاي رقابتي متكي بر بهره‌وري و نوآوري، يك اقتصاد تمام عيار است. كرباسيان كه تجربه موفقي در برداشتن موانع مزاحم بر سر راه تجارت ايرانيان در گمرگ دارد، افزوده است: قطعاً تلاش خواهيم كرد به بخش خصوصي شوك وارد نكنيم. قوانين زائد، رويه‌هاي مشكل ساز، تغيير مداوم سياست‌ها و تشديد بوروكراسي دست وپاگير گره از كار باز نمي‌كند.

کد خبر 379020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha