جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

درحالی‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هر روز خط و نشان جدیدی برای حمله نظامی به کره‌شمالی می‌کشد گزارش‌ها از ترس و نگرانی عمومی در این کشور از جنگی هسته‌ای و فاجعه‌بار خبر می‌دهد.

پناهگاه

رسانه‌هاي آمريكايي گزارش داده‌اند كه سايه جنگي كه مي‌تواند جهان را تبديل به يك جهنم كند باعث شده تا طي 2هفته گذشته فروش پناهگاه‌هاي ضد‌بمب هسته‌اي در آمريكا بيشتر از ۹۰‌درصد افزايش داشته باشد. شركت Rising S كه مقرش در تگزاس است اعلام كرده كه با افزايش تقاضا براي پناهگاه‌هاي زير زميني ضد‌بمب هسته‌اي ساخت اين شركت به‌دنبال افزايش توليد خود است.

چند شركت ديگر در بازار اين پناهگاه‌ها كه مي‌توانند زيرزمين خانه‌ها را امن‌تر كنند از افزايش فروش بي‌سابقه محصولات خود كه قيمتي بين ۱۰هزار تا ۸.۳۵ ميليون دلار دارند، خبر داده‌اند. آمريكايي‌ها حالا هر روز نشانه‌هاي جديدي مي‌بينند كه احتمال وارد شدن اين كشور به جنگي كه جان ميليون‌ها نفر را در خطر قرار مي‌دهد بيشتر مي‌كند. ترامپ روز گذشته در توييتي با تأكيد بر اينكه گزينه نظامي كاملا آماده است اعلام كرد كه واشنگتن در مقابل اقدام ناعاقلانه دستش روي ماشه قرار دارد.

رئيس‌جمهور آمريكا روز پنجشنبه با دفاع از تهديد قبلي خود عليه پيونگ يانگ اعلام كرد كه شايد به‌كار بردن اصطلاح «خشم و آتش» به اندازه كافي محكم و مقتدرانه نبوده و كره‌شمالي «بايد سراپا اضطراب شود» اگر به آمريكا و منافعش آسيبي برساند.
او در مقابل خبرنگاران گفت: اگر كره به رفتار تهديدآميز خود ادامه دهد با چنان پاسخي روبه‌رو خواهد شد كه تاكنون تنها با چند كشور آنچنان رفتار شده است.

ترامپ در پاسخ به سؤالي در مورد مذاكره جهت حل اين بحران اعلام كرد كه البته آمريكا هميشه آماده مذاكره است اما طي ۲۵سال گذشته اين مذاكرات بدون نتيجه بوده است. او ضعف دولت‌هاي پيشين ازجمله دولت كلينتون و اوباما را عامل اين وضعيت دانست و تأكيد كرد كه او كسي است كه مي‌خواهد كاري درباره كره‌شمالي انجام دهد. تهديدهاي ميان دو طرف پس از آن بالا گرفت كه هفته گذشته كره‌شمالي اعلام كرد مشغول تدارك پرتاب 4 موشك به آب‌هاي سواحل گوآم است. گوآم يكي از سرزمين‌هاي تابع ايالات‌متحده است و آمريكا پايگاه‌هاي نظامي بسيار مهمي در آن منطقه دارد.

  • آماده‌باش براي حمله هسته‌اي

گمانه‌زني درباه جنگ ديگر فقط در حرف و خبرها نيست. ايالت هاوايي كه مقام‌هاي آمريكايي مي‌گويند محتمل‌ترين منطقه براي حمله كره‌شمالي است اكنون تبديل به نخستين ايالتي شده كه تدابير امنيتي براي مقابله با حمله هسته‌اي در آن اجرايي شده است. سي‌‌ان‌ان در گزارشي در اين رابطه از آماده شدن پناهگاه‌ها و اتاق بحران در اين ايالت خبر داده است. مقام‌هاي اين ايالت كه آژيرهاي خطر با وضعيت قرمز را آماده كرده‌اند به مردم هشدار داده‌اند كه از زمان شنيدن صداي آژير تنها ۱۵دقيقه براي پناه گرفتن زمان دارند.

مقام‌هاي اين ايالت كه ۱.۴ميليون نفر جمعيت دارد در حال برنامه‌ريزي يك مانور مقابله با حمله هسته‌اي در اين منطقه هستند. مقام‌هاي دولت آمريكا برآورد كرده‌اند كه حمله هسته‌اي كره‌شمالي مي‌تواند در حد بمبي باشد كه واشنگتن در فاجعه هيروشيما استفاده كرد و گرماي چند ميليون درجه‌اي آن همه‌‌چيز را در اين شهر با خاك يكسان كرد.

شبكه ان‌بي‌سي هم با افزايش نگراني افكار عمومي روز گذشته گزارشي درباره آمادگي براي حمله هسته‌اي پخش كرد. در اين گزارش تأكيد شده است كه درصورت حمله هسته‌اي شهروندان بايد اين توصيه را به ياد داشته باشند: فرار نكنيد، پناه بگيريد! در اين گزارش به مردم توصيه شده تا مكان‌هاي امن را شناسايي كرده و درصورت حمله احتمالي خود را به محلي برسانند كه با چندين لايه حفاظتي آنها را از تابش راديواكتيو دور نگه دارد. مقام‌هاي مديريت بحران آمريكا هم اعلام كرده‌اند كه دستورالعمل حفاظت و امنيت در زمان حمله هسته‌اي در سايت اين سازمان قرار داده شده اما براي جلوگيري از وحشت عمومي هنوز آن را به‌صورت عمومي در رسانه‌ها منتشر نكرده‌اند.

  • جنگي فاجعه‌بار

جيمز متيس، وزير دفاع آمريكا با وجود تهديدهاي تند و تيز اين كشور اعلام كرده كه دولت آمريكا هنوز هم راه‌حل ديپلماتيك براي بحران كره را ترجيح مي‌دهد. او با اشاره به آمادگي واشنگتن براي واكنش در مقابل كره‌شمالي تأكيد كرده كه جنگ در اين منطقه فاجعه‌بار خواهد بود. متيس گفت: تراژدي جنگ به خوبي براي همه شناخته شده بوده و هيچ مشخصه‌اي بهتر از اين حقيقت كه فاجعه بار خواهد بود، ندارد. در اين شرايط قرار است حدود ۱۰روز ديگر آمريكا و كره‌جنوبي رزمايش مشترك نظامي ديگري را در شبه‌جزيره كره برگزار كنند كه مي‌تواند بحران را به اوج برساند.

به عقيده كارشناسان نظامي با توجه به حضور نظامي آمريكا در كره‌جنوبي و ژاپن و همچنين توانايي نظامي كره‌شمالي ازجمله در زمينه موشك كوتاه و ميان‌برد و آتش توپخانه حتي يك درگيري با استفاده از تسليحات متعارف هم‌ مي‌تواند آسيب اقتصادي و تلفات سنگيني را به 2كره وارد كند و شايد حتي باعث خساراتي به ساير كشورهاي منطقه ازجمله ژاپن شود. به گفته تحليلگران آغاز اين جنگ مي‌تواند منطقه را به جهنم تبديل كند اما دوران پس از آن حتي شرايط بدتري خواهد داشت.

با وجود گذشت ۷۲ سال از حمله هيروشيما هنوز مردم ژاپن با عواقب انفجار تنها يك بمب هسته‌اي كه در مقياس بمب‌هاي كنوني بسيار ضعيف به‌حساب مي‌آيد دست و پنجه نرم مي‌كنند. در مقابل توافق و مذاكره كه مي‌تواند برد - برد باشد يك جنگ هسته‌اي با يك نتيجه باخت - باخت هيچ برنده‌اي در جهان نخواهد داشت.

  • يارگيري و آماده‌باش براي جنگ احتمالي

روزنامه دولتي گلوبال تايمز(وابسته به حزب كمونيست چين) در گزارشي نوشته است درصورتي كه با پرتاب موشك كره‌شمالي به سوي مناطق تحت حاكميت آمريكا بين دو طرف جنگي آغاز شود، چين در اين جنگ بي‌طرف باقي خواهد ماند. اين مسئله به‌معناي اين است كه كره‌شمالي درصورت حمله به خاك آمريكا تنها باقي خواهد ماند. در اين مقاله آمده است: پكن بايد صراحتا به همه طرف‌ها موضعش را اعلام و آنها را تفهيم كند كه زماني كه اقدامات آنها منافع چين را به خطر بيندازد، پكن با مشتي قدرتمند به آن پاسخ خواهد داد.

در سوي ديگر نخست‌وزير استراليا اعلام كرده كه كشورش درصورت حمله كره‌شمالي به آمريكا به كمك واشنگتن خواهد رفت. او گفت: آمريكا هيچ هم پيماني قدرتمندتر از استراليا ندارد. ما با آمريكا و نيوزيلند پيمان امنيتي مشهور به «انزوس» را داريم و اگر حمله‌اي عليه استراليا يا آمريكا انجام شود هر يك از ما طبق اين معاهده به كمك طرف مقابل خواهيم رفت.

مقام‌هاي روسيه هم از آماده باش دفاع ضدموشكي اين كشور به‌خاطر بحران كره خبر‌داده‌اند. ويكتور اوزروف، عضو شوراي فدراسيون (مجلس اعلاي پارلمان روسيه) اعلام كرده كه به‌دليل افزايش تنش در شبه جزيره كره، سيستم دفاع ضد‌موشكي روسيه به حالت آماده باش در آمده است.

  • يك بحران؛ چند نظر
  • ريچارد هاس، رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا

در مقابل كره‌شمالي آمريكا تنها 3گزينه دارد: تلاش براي محدود كردن تهديدها با مذاكره، مديريت تهديدها به وسيله سامانه‌هاي دفاع موشكي و تجهيزات ديگر، حمله به كره‌شمالي.

  • جان بولتون، سفير سابق آمريكا در سازمان ملل

ما در نقطه‌اي با كره‌شمالي هستيم كه هيچ وقت نبايد قرار مي‌گرفتيم. اين نتيجه سال‌ها مذاكره بي‌نتيجه است. مشخص شد سياست خويشتن‌داري استراتژيك اوباما معادل هيچ‌چيز بوده است.

  • جيمز كلپر، مدير سابق اطلاعات ملي

شرايط هم‌اكنون طوري است كه من را به ياد تاريخ جنگ جهاني اول مي‌اندازد و اينكه جهان چقدر در اين رابطه اشتباه كرد. اميدوارم مردم از تاريخ درس بگيرند و آن را تكرار نكنند.

  • سوزان رايس، مشاور سابق امنيت ملي

آنچه به‌عنوان حمله پيشگيرانه در آمريكا عنوان مي‌شود فاجعه‌بار خواهد بود. به‌كار بردن اصطلاح خشم و آتش از سوي ترامپ خطرناك است. ما قرار نيست كه در مقابل هر تهديد لفظي واكنش نشان دهيم.

کد خبر 378903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha