چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سال‌هاست واژگونی تانکرهای نفتکش مربوط به کشور عراق در جاده‌های استان کردستان به یک کابوس برای محیط زیست این استان تبدیل شده و متاسفانه همچنان پایانی برای این معضل وجود ندارد.

محیط زیست قربانی تانکرهای عراقی

به گزارش مهر، بعد از رسمی شدن مرز باشماق مریوان و در قالب تفاهم‌نامه‌های بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق، استان کردستان به محلی برای عبور و مرور تانکرهای عراقی تبدیل شده است و این مهم نه تنها باعث افزایش چند برابری بار ترافیکی راه‌های استان شده است که در کنار این مهم واژگونی آنها و ریختن مواد نفتی به کابوسی برای محیط زیست در کردستان تبدیل شده است.

نگاهی به وضعیت جاده‌های استان کردستان به ویژه مسیر مریوان - سنندج نشان می‌دهد که این مسیر در حد استاندارد جاده‌های فرعی احداث شده ولی متاسفانه امروز به عنوان یک جاده ترانزیتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و روزانه صدها ماشین سنگین باری و البته تانکرهای غول پیکر باری از این مسیر تردد می‌کنند.

داستان عبور و مرور تانکرهای عراقی امروز در شرایطی همچنان ادامه دارد که از همان ابتدای امر این اقدام با مخالفت مردم و همچنین شماری از مدیران و مسئولان قرار گرفت و حتی پلیس راه استان کردستان نیز بارها مخالفت خود را با این وضعیت به صورت رسانه‌ای اعلام کرده است.

عدم آشنایی رانندگان تانکرهای عراقی برای عبور در جاده‌های پر از پیچ و خم استان کردستان باعث می‌شود که هر چند مدت یک بار شاهد واژگونی آنها باشیم و متاسفانه جدای از خسارت‌های مادی و مالی به وجود آمده، محیط زیست در استان کردستان نیز در این بین به قربانی اصلی تبدیل شده است.

واژگونی مستمر و همیشگی تانکرهای عراقی به یکی از مباحث اصلی در استان کردستان تبدیل شده است و متاسفانه در آخرین مورد بار دیگر یک تانکر پر از مواد نفتی در نزدیکی یکی از رودخانه‌های مسیر مریوان - سنندج واژگون شد و تمامی مواد نفتی وارد آب‌های جاری این مسیر شد.

در همین راستا شرکت آب منطقه‌ای کردستان به عنوان یکی از دستگاه‌های معترض در این حوزه ضمن انتشار بیانیه‌ای در خصوص آلودگی آب‌های این استان به دلیل واژگونی این تانکرهای عراق هشدار داد و خواستار رسیدگی سریع‌تر به این موضوع مهم و حیاتی شد.

  • هشدار شرکت آب منطقه‌ای کردستان در خصوص واژگونی تانکرهای عراقی

در این اطلاعیه آمده است متاسفانه دو کامیون حامل مواد سوختی از ابتدای سال جاری در رودخانه‌های شهرستان دیواندره واژگون شده که این حادثه تهدیدی جدی برای رودخانه‌ها است.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که حوزه کیفی منابع آب استان را تهدید می‌کند واژگونی تانکرهای حامل مواد سوختی در حاشیه رودخانه‌های استان و منابع آبی است.

این در حالی است که بیشتر جاده‌های اصلی و مواصلاتی استان به موازات رودخانه‌ها احداث شده‌اند که از منابع اصلی تامین‌کننده آب شهرها و روستاها هستند و این امر امنیت کیفی این منابع را همواره در معرض تهدید جدی قرار داده است.

طی سال‌های اخیر شرکت آب منطقه‌ای کردستان با برنامه‌ریزی‌های منسجم و در قالب یک تیم مدیریتی بحران کارآمد همواره این گونه پیامدها را مورد رصد و کنترل قرار داده و عوارض این مخاطرات را با تمهیداتی به حداقل رسانده است.

در این راستا از ابتدای سال ۹۶ تاکنون در دو مورد واژگونی مواد سوختی در محدوده شهرستان دیواندره با واکنش سریع اعضای مدیریت بحران شهرستان به ریاست فرماندار اقدامات لازم انجام و از ورود این مواد به رودخانه‌ها و سایر منابع آبی جلوگیری به عمل آمده است.

همچنین در آخرین مورد از این دست اتفاقات که در پل نساره و حاشیه اصلی رودخانه قزل اوزن در مرداد ماه به وقوع پیوست، سریعا اقداماتی جهت جلوگیری از ورود آلودگی به این رودخانه صورت پذیرفت.

همزمان با این مهم پلیس راه کردستان و حتی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز به عنوان دیگر منتقدان تردد تانکرهای عراقی تاکنون بارها هشدارهایی را در این زمینه مطرح کرده است ولی متاسفانه همچنان همتی در راستای مدیریت مناسب این موضوع در استان کردستان به چشم نمی‌خورد و دغدغه‌های فعالان زیست محیطی نیز همچنان پابرجاست.

  • واژگونی تانکرهای عراقی مهم‌ترین معضل محیط زیست کردستان است

مدیر کل محیط زیست کردستان نیز در آخرین اظهار نظر خود در خصوص داستان تردد و واژگونی تانکرهای عراقی در جاده‌های استان کردستان عنوان کرد: یکی از معضلات محیط زیست استان واژگونی هر روزه تانکرهای حامل مواد سوختی عراقی در این استان به شمار می‌رود.

عبدالوحید ریاضی‌فر با اشاره به لزوم مدیریت و ساماندهی هر چه سریع‌تر این معضل جدی در استان کردستان که محیط زیست را به شدت تهدید می‌کند، اظهار داشت: متاسفانه واژگونی این خودروها موجب آلوده شدن منابع آبی و خاکی استان شده است.

مدیر کل محیط زیست کردستان بیان کرد: انتظار می‌رود پلیس راه استان به طور موقت و تا ارائه یک راهکار مناسب و اصولی در نقاط حادثه‌خیز و خطرناک حضور فیزیکی بیش‌تری داشته باشند تا شاهد کاهش وقوع حوادثی که منجر به آلودگی منابع آبی و خاکی می‌شود، باشیم.

داستان تردد تانکرهای عراقی در میان اعتراض‌های مستمر و منظم صورت گرفته از سوی بخش‌های مردمی و دولتی همچنان ادامه دارد ولی متاسفانه در این میان دود این معضل به چشم محیط زیست کردستان می‌رود و مردم همچنان با نگرانی این وضعیت را دنبال می‌کنند.

مردم کردستانی از روند تردد این گونه وسائل نقلیه حامل مواد نفتی و آلوده‌کننده منابع آبی هراس دارند چرا که هنوز موضوع واژگونی یک تانکر حامل مواد نفتی و آلوده کردن سد وحدت شهر سنندج حدود دو دهه قبل را فراموش نکرده‌اند و به همین دلیل هم انتظار دارند که مسئولان و متولیان امر این موضوع را با جدیت و دغدغه بیش‌تری دنبال و پیگیری کنند.

کد خبر 378784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha