چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

امیر زمانی: دماوند نماد ایران‌زمین، بلندترین قله ایران و بلندترین قله خاورمیانه و بلندترین آتشفشان آسیا، نه‌تنها برای ورزشکاران و کوهنوردان که برای همه ایرانیان عزیز و گرامی است.

کوه دماوند

 پيشنهاد ثبت اين كوه عظيم به‌عنوان ميراث طبيعي، جلوه‌اي از اين ارج‌گذاري ملي به دماوند است.بسياري از كارشناسان با توجه به ويژگي‌هاي فني كوهنوردي و جنبه‌هاي طبيعي دماوند، بر پتانسيل بالاي آن براي جلب توريسم و توسعه محلي تأكيد مي‌كنند و انتظار دارند هرساله شمار بيشتري كوهنورد و طبيعت‌گرد به دماوند جلب شوند.

نگارنده با وجود تأييد اين پتانسيل، براساس تجربه عيني و ملموسي كه همين هفته گذشته در صعود به دماوند داشته‌ام، اكيداً با جلب كوهنوردان و گردشگران خارجي تا رفع مشكلات موجود مخالفم. زيرا وضعيت نظافت و سرويس‌دهي در پناهگاه بارگاه سوم رضايت‌بخش نيست و به‌ويژه وضعيت دستشويي و دفع فاضلاب پناهگاه تازه‌تاسيس بارگاه سوم مايه شرمساري و اهانت به جامعه كوهنوردي و از دست رفتن اعتبار كشور درنظر مسافران خارجي است.

جالب است بدانيد كه فدراسيون كوهنوردي از هر خارجي كه وارد منطقه كوه دماوند مي‌شود، مبلغ 50دلار ورودي (پرميت دماوند) دريافت مي‌كند كه در مقايسه با كوه‌هاي مشابه در جهان كم نيست. درحالي‌كه سرويس‌دهي در پناهگاه و راهنمايي و مشاوره و ساير خدمات به‌هيچ‌وجه از نظر آداب و نظم و نظافت و مسئوليت در حد يك روستاي دورافتاده هم نيست، چه رسد به فدراسيون كوهنوردي و ‌شأن و منزلتي كه در خور نام دماوند باشد.

براي جلوگيري از طولاني شدن سخن، تنها به وضعيت دستشويي‌هاي كنار مجتمع كوهنوردي بارگاه سوم اشاره مي‌كنم كه در سال1388 تأسيس شده و انتظار مي‌رود از بهترين راه‌حل‌هاي مهندسي برخوردار باشد. متأسفانه دستشويي‌ها از نظر راه دسترسي، منبع آب، اتصالات و لوله‌كشي‌ها، نظافت داخلي و هدايت فاضلاب به كلي نامناسب است. نسبت به 2سال گذشته، تنها اقدامي ناموفق براي ايجاد راه سرپوشيده از ساختمان مجتمع به دستشويي‌ها صورت گرفته كه گويا به‌خاطر انتقال دائمي بوي توالت به درون مجتمع مسدود شده است.

منبع‌هاي پلاستيكي در فضاي باز مستعد يخ‌زدگي‌اند و اتصالات ضعيف و لوله‌هاي رها شده روي سنگ‌ها كه هر بار جدا مي‌شوند، عملاً استفاده از لوله‌كشي را منتفي ساخته، در نتيجه كوهنوردان با پركردن آفتابه از بشكه‌اي در جلوي محوطه توالت‌ها بايد آب را با خود به دستشويي ببرند. اين وضعيت ناپايدار به كثيفي شديد توالت‌ها در حد غيرقابل تحمل منجر شده است.

بدتر از همه سيستم دفع فاضلاب توالت‌هاست كه با جويي رو باز به طول چند متر به سمت چاهي (بخوانيد چاله‌اي) رو باز بين سنگ‌هاي آذرين هدايت مي‌شود كه اگر كسي در تراس پناهگاه باشد، از بوي بد آن بهره‌مند خواهد شد و هر رهگذري از آن بي‌نصيب نمي‌ماند. چه بسا كه در تاريكي شب پاي كوهنوردان در اين جوي زردآب گذاشته مي‌شود.

در بعضي اظهارات غيررسمي، سنگي بودن منطقه دليلي براي دشواري دفع فاضلاب عنوان شده است، درحالي‌كه از نظر مهندسي هر چيزي راه‌حلي دارد و بايد هزينه آن پرداخت شود. از نظر مهندسي عمران و فاضلاب، سپتيك در هر اقليم و خاكي راه‌حل معيني دارد. چگونه است كه بدون راه‌حل‌هاي مهندسي در بافت تمام سنگي روستاي كندوان هر خانه سنگي، توالتي دارد و جوي فاضلاب به راه نمي‌افتد؟

اين وضعيت اسف‌بار با استقبال و حضور صدها كوهنورد در منطقه طي روزهاي تابستان هيچ تناسبي ندارد. حالا خارجي‌ها به كنار، بسياري از كوهنوردان ايران كه از شهرهاي مختلف كشور به بارگاه سوم دماوند مي‌آيند، از اين وضعيت خشمگين و ناراضي‌اند.

يكي از كوهنوردان مي‌گفت فدراسيون مي‌گويد 50دلاري را كه از خارجي‌ها مي‌گيرد، صرف جمع‌آوري زباله‌ها و انتقال آنها به پايين مي‌كند. درحالي‌كه وضعيت زباله در اطراف مجتمع و سكوهاي چادرها هم اسف‌بار است. به‌گفته دبير كميته بين‌المللي فدراسيون كوهنوردي ايران، در سال93 بيش ‌از 2000خارجي به دماوند آمده‌اند. با فرض ثبات اين تعداد طي سال‌هاي اخير، هر سال معادل 400ميليون تومان از بابت وروديه خارجي‌ها به‌حساب فدراسيون آمده، آيا گزارشي در اين‌باره ارائه مي‌شود؟

به قول كوهنوردان شيرازي همراه من در اين صعود، ما به اين عدد و رقم‌ها كاري نداريم. از فدراسيون كوهنوردي، شوراي شهر رينه و نيز سازمان‌ حفاظت محيط‌زيست و از هركسي كه ربطي به دماوند دارد، مي‌خواهيم عزت و آبروي دماوند را - كه عزت و آبروي ايران است - برگردانند. اين وضع شايسته سمبل ايران زمين نيست.

بارگاه سوم مي‌تواند با بهترين راه‌حل‌هاي مهندسي برخوردار از آبگرمن خورشيدي و روشنايي با استفاده از انرژي‌هاي خورشيدي و بادي، داراي سرويس‌هاي بهداشتي و دوش آب گرم و امكانات مناسب پناهگاه‌هاي كوهستاني، زينت كوه دماوند و محلي براي ترويج فرهنگ محيط‌زيستي و احترام به طبيعت باشد.

کد خبر 378759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha