چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

احمد امیر‌آبادی: رئیس‌جمهور اسامی ‌۱۷ نفر از اعضای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم را به مجلس شورای اسلامی‌معرفی کرد و عملا با این اتفاق نمایندگان برای جلسات رأی اعتماد آماده شدند.

 در اين خصوص چند نكته لازم است مورد اشاره قرار بگيرد كه در ادامه به‌صورت اختصار به آنها اشاره مي‌كنيم:
1-بايد بپذيريم كه رئيس‌جمهور در ايام انتخابات وعده‌هايي را به مردم داده كه اهم آنها وعده‌هاي اقتصادي حول اشتغال، رونق و توليد است. خود ايشان نيز مي‌داند كه مطالبه اصلي مردم هم همين موضوعات است.

ما نمايندگان مجلس، هيأت رئيسه و فراكسيون نمايندگان ولايي حتما منتخب مردم را كمك خواهيم كرد اما نمايندگان وظايفي دارند كه بخشي از آن ارزيابي دقيق معرفي كابينه دوازدهم است. در اين راستاحدود 50درصد از وزرا كه نام آنها بار ديگر براي كابينه بعد هم مطرح شده است، عملكرد خود را در حوزه‌هاي خود در 4سال گذشته نشان داده‌اند. بنا براين وظيفه نمايندگان ارزيابي عملكرد آنهاست. بخش ديگر كابينه جديد هم كه جديد هستند، برنامه‌هايي را براي 4سال بعد ارائه كرده‌اند كه اين برنامه‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد و با سابقه‌هايي كه از آنها مي‌دانيم، آنها را مورد ارزيابي قرار مي‌دهيم. در اين خصوص بايد يادآور شوم كه نمايندگان به رأي مردم احترام مي‌گذارند و رئيس‌جمهور را در رسيدن به هدف‌ها و وعده‌ها كمك مي‌كنند.

2-در ادامه لازم است يك ارزيابي كلي هم از كابينه داشته باشيم. سن كابينه آنطور كه مردم توقع داشتند جوان نشده است.ما لازم است به جوان‌ها اعتماد كنيم تا كارهاي مهم را بتوانيم پيش ببريم. اين مسئله از 2منظر قابل توجه است:

الف) دولت‌ها وقتي كابينه جوان معرفي مي‌كنند در واقع كارآمدي نظام را در مدير پروري به اثبات مي‌رسانند. نظام اسلامي‌و دولت‌ها بايد آنقدر توانمند باشند كه براي بعد ا زخود مديران لايق و كارآمد و تازه نفسي را تربيت كنند كه به درد مردم رسيدگي كنند.
ب) نكته بعد هم در اين خصوص اين است كه ما مي‌دانيم در دولت‌هاي سوم و چهارم بعد از انقلاب ميانگين سني كابينه حدودا 40سال بوده است و اين نشان مي‌دهد كه انقلاب اسلامي‌به مسائل «جوان باوري» توجه ويژه‌اي داشته است و اين در توصيه‌هاي امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بار‌ها مورد توجه قرار گرفته است كه بايد توجه بيشتري به آن مي‌شد.

3-درخصوص برخي از وزارتخانه‌ها هم لازم است به‌صورت جزئي نكاتي را مورد اشاره قرار دهيم:
الف) ما در مجلس نهم و در ابتداي دولت يازدهم درخصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت تأكيد داشتيم كه با توجه به اهميت كار از وزرايي استفاده شود كه توانمند‌تر باشند. آقاي روحاني حالا به اين حرف ما رسيده و اين موضوع را به فال نيك مي‌گيريم و اميدواريم كه موضوعات اشتغال و حمايت از بنگاه‌هاي توليدي نسبت به گذشته رونق بيشتري بگيرد.

ب) در حوزه وزارت اقتصاد هم شخص آقاي كرباسيان در گمرك كارنامه قابل‌قبولي دارند و اميدواريم در حوزه بانك‌ها و بيمه نيز بتوانند عملكرد قابل‌قبولي را از خود به يادگار بگذارند اين مهم نيازمند كار و تلاش جدي در اين زمينه است. لازم است در حوزه اقتصادي هماهنگي بيشتري بين تيم اقتصادي دولت باشد. وزارت رفاه هم لازم است هماهنگي‌هاي خود را با وزارت اقتصاد و بالعكس افزايش دهد تا گره از امور مردم باز شود.

4-هماهنگي و هم افزايي در حوزه وزارت بهداشت و وزارت رفاه هم اهميت فوق‌العاده‌اي دارد كه البته در اين حوزه مديران كلان تغييري نكرده‌اند، اما مشكلات به‌وجود آمده در اين حوزه كه ناشي از عدم‌هماهنگي‌هاست لازم است بر‌طرف شود.به‌طور مثال بيمه‌ها حدود 13000ميليارد تومان به مراكز درماني و بيمارستان‌ها بدهكار هستند؛ موضوعي كه موجبات نارضايتي خيلي از هموطنانمان را فراهم كرده و لازم است براي آن كار و فكر شود.

5-درخصوص وزارت علوم هم رئيس‌جمهور موظف است تا چند روز آينده كه موعد آن 2هفته بعداز تاريخ تحليف است وزير پيشنهادي را معرفي كند. البته اينكه ايشان مي‌توانند بعد از اين مدت، سرپرست براي وزارت علوم معرفي كنند يا خير (بدون معرفي وزير به مجلس) هم يك اختلاف تفسير حقوقي از متن قانون وجود دارد كه كمي‌كار را مشكل مي‌كند. بنا براين بهتر آن است كه اين وزارتخانه با اهميت هم هرچه زودتر تعيين تكليف شود.

6-نكته پاياني اين نوشتار هم مربوط مي‌شود به يك تحليل كوتاه از كليت كابينه.آنطور كه از اعضاي پيشنهادي كابينه جديد برمي‌آيد، رئيس‌جمهور محترم در حوزه سياست داخلي و خارجي تصميم به تحول نگرفته‌اند و اين براي همه محترم است. البته مثلا در حوزه سياست خارجي همانطور كه رهبري انقلاب هم تأكيد كردند بايد تعامل با دنيا به‌صورت گسترده صورت بگيرد و در عين حال در مقابل زورگويي‌هاي دشمن هم ايستاد. اما در همين كابينه تحول در بخش اقتصادي مشهود است واين نشان‌دهنده آن است كه رئيس‌جمهور بايد براي وعده‌هايي كه داده است كه ازجمله آن ايجاد سالانه حدود يك‌ميليون شغل است، تلاش مضاعف كند.

  • عضو هيأت رئيسه مجلس
کد خبر 378752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha