مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تقریباً یک دهه پیش دانشمندان کامپیوتر در دانشگاه کارنگی ملون طرحی را آغاز کردند که هدف بلندپروازانه‌ای را دنبال می‌کرد، دیجیتال کردن همه کتاب‌های منتشرشده نوع بشر و قرار دادن آنها به صورت رایگان بر روی اینترنت.

به گزارش آسوشیتدپرس معماران این طرح در پیتسبورگ در ایالت پنیسلوانیای آمریکا سه‌شنبه 27 نوامبر (7 آذر) اعلام کردند که به یکی از آخرین اهداف‌شان رسیده‌اند و بیش از 1.5 میلیون کتاب- را که بسیاری از آنها چینی هستند- اسکن کرده‌اند و به اسکن‌کردن روزانه هزاران کتاب دیگر ادامه می‌دهند.

راج ردی استاد علوم کامپیوتر و روباتیک در این دانشگاه که سرپرست این طرح است گفت: "اکنون هرکسی بر روی اینترنت می‌تواند به مجموع‌ای از کتاب‌ها به اندازه یک کتابخانه بزرگ دانشگاهی دسترسی داشته باشد.

آخرین مرحله در توسعه این به اصطلاح "کتابخانه جهانی" که "طرح کتاب میلیونی" نامیده می‌شود، از سال  2002 آغاز شد، هنگامی که گروه ردی به طور موفقیت‌آمیزی 1000 کتاب را اسکن کرده بودند.

بیشتر کار اخیر را کارگرانی در مراکز اسکن کتاب در هند و چین با کمک 3.5 میلیون دلاری که اهدایی "بنیاد ملی علوم" و مشارکت‌های سخاوتمندانخ9 سازندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار انجام داده‌اند.

آمریکا، چین و هند هر کدام 10 میلیون دلار کمک نقدی به این طرح انجام داده بودند و همچین همکارانی در دانشگاه ژنجیانگ چین، موسسه علوم هند و کتابخانه اسکندریه مصر در آن مشارکت داشتند.

این طرح اولین در نوع خود نیست. شرکت‌های گوگل و مایکروسافت اقدامات مشابهی را آغاز کرده‌اند، اما نمایندگان دانشگاه کارنگی ملون می‌گویند که طرح آنها بزرگترین کتابخانه دیجیتال  دانشگاهی از کتاب‌های رایگان است و هدف تجاری را دنبال نمی‌کند.

به گفته ردی این کار قدمی به سوی ایجاد یک کتابخانه آنلاین اسن که کتاب‌های با نحوه انتشار سنتی را در دسترس همگان قرار می‌دهد. او گفت: "موانع اقتصادی توزیع دانش در حال فروریختن هستند."

مایکل شاموس، یک استاد علوم کامپیوتر کارنگی- ملون و وکیل حق ومولف که در این طرح کار می‌کند، گفت رسالت این کتابخانه از جمله قراردادن رایگان مقادیر زیادی از اطلاعات به صورت رایگان بر روی اینترنت و حفظ متون نادر و روبه زوال است.

به گفته او کتاب‌هایی که اسکن شده‌اند از موسسه‌ها و افراد گوناگون در سراسر جهان قرض گرفته شده بودند، گرچه موسسات اروپایی از همکاری در این مورد پرهیز کردند.

این کتابخانه تا به حال حاوی کتاب‌هایی از 20 زبان مختلف از جمله 970000 کتاب به زبان چینی، 360000 کتاب به زبان انگلیسی، 50000 کتاب به زبان هندی جنوبی تلوگو و 40000 کتاب به زبان عربی است.

کتابخانه دیجیتال جهانی را در این آدرس می‌توانید ببینید: http://www.ulib.org

کد خبر 37864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز