دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین - استیفن داولینگ* ترجمه مهدی تهرانی: فیلم کالت Cult film یگ اثر سینمایی عمدتا خارج از قواعد ژانر است که عده زیادی از طرفداران از قشرهای مختلف یک اجتماع را در مقام تماشاگر به خود جذب کرده و مابه‌ازای اجتماعی ایجاد می‌کند.

کالت را فرقه و گروه هم می‌نامیم چرا که تاثیر شگفتی بر بخشی از یک جامعه گذاشته و این تاثیر یک عکس‌العمل فرهنگی است. یعنی در جا فیلم کالت را یک اثر فرهنگی نامگذاری میکنیم.

فیلم کالت هرگز به یک نوع ژانر خاص تعلق ندارد. از گونه وسترن گرفته تا سینمای ابرقهرمانی و از ژانر جنایی تا گونه حماسی می‌توانند در این رده جای بگیرند. حتی کمدی سیاه نیز می‌تواند یک اثر کالت ایجاد کند.

فیلم کالت اما یک اثر فانتزی نیست. زیر و بم پیچیده ندارد اما سرشار از مفاهیم و معانی مرتبط با زندگی انسانی و گاهی موارد مربوط به خصوصیات روحی و روحانی اوست. کرامت انسانی در فیلم کالت یا با نمایش خود فضیلت انسانی یا با ارائه نقطه متقابل آن یعنی رذالت بشری جلوه‌گری می‌کند. در این راستا گفتگوها و کاراکترها می‌توانند کمی تا قسمتی رونمایی شوند.

فیلم کالت را یک سینمای مردمی در نظر بگیرید. سینمایی که تماشاگران؛ داستان آن و قهرمانان آن را با خود به درون خانه و محیط کار می‌برند. با آنها همذات پنداری کرده و با آنان زندگی می‌کنند. این روند حتی می‌تواند فارغ از ملیت‌ها و فرهنگ‌ها باشد.

برای مثال در ادبیات جهان نیز چنین روندی وجود دارد. رمان سترگ ابلوموف اثر ایوان گنچاروف در سال ۱۸۵۸ یکی از همین کالت‌های ادبیات است که به اوبلوموویسم منجر شد. در حقیقت ابلوموف کسی است که کارهای زیادی برای انجام دادن دارد اما خیال پردازی و تنبلی حیرت‌آور و ذاتی او مانع می‌شود او حتی یک حرکت مثبت طی هفته‌ها نداشته باشد.

در سینما فیلم "لبوفسکی بزرگ" اثر برادران کوئن محصول ۱۹۹۶ تنه به تنه رمان گنچاروف میزند. لبوفسکی بزرگ پس از پخش سریعا به یک فیلم کالت تبدیل شد. جف بریجز در فیلم نقش "دود" یک آدم آس و پاس و ولنگار اما خوش قلب را بازی می‌کند که اصلا نمی‌داند در این دنیا چکاره است؟

بسیار از مردم آمریکا لبوفسکی بزرگ را داستان خودشان دانستند که در مقاطعی از زندگی آینه تمام نمای قصه روزمرگی آنها بوده است. در حقیقت لبوفسکی بزرگ یک فیلم فرهنگی عظیم از کار درآمد. چون نشانه‌های فرهنگی و اجتماعی یک جامعه بزرگ را هدف گرفته بود.

فیلم کالت وابسته به هواداران و طرفداران خود است. رونمایی از یک فیلم کالت هرگز جعلی نیست و سفارش بردار نخواهد بود. در حقیقت فیلم کالت یک اثر سرشار از احترام و در باره مردم است و متعلق به اقشار مختلف آن. در این نوع فیلم همذات‌پنداری فراتر از اصطلاح رایج در سینماست. هواداران فیلم کالت؛ خود را در فیلم و قهرمانان را در خود جذب و وصل کرده‌اند.

به یاد داشته باشیم یک فیلم می‌تواند سالها پس از تولید وارد این دسته‌بندی شود. یعنی یک اثر سینمایی که به سبب گذشت سالها به یکباره مورد توجه بخش جوان یا سالمند جامعه قرار بگیرد.

و در آخر باید پذیرفت وجود فیلم کالت و تثبیت آن ثابت می‌کند سینما اجتماعی‌ترین و فرهنگی‌ترین و تاثیر گذارترین هنر در جهان است.

سینما

*Stephen Dowling

کد خبر 378534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha