همشهری آنلاین: بانکهای ایران ابزارهای متنوعی برای انتقال منابع مشتریان خود به سایر حسابها در بانکهای دیگر در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

روش‌های انتقال پول در بانکهای

اين‌ روش‌ها عبارتند از:

1- چک بین بانکی:

چک بین بانکی چکی است که طبق درخواست مشتری توسط بانک به عهده یکی از سایر بانکها با استفاده از رمز صادر می شود. وجه چک‌های بین بانکی نقداً قابل پرداخت نبوده و بایستی به حساب متقاضی در بانک منظور گردد.

چک بانکی عهده سایر بانک‌ها در صورتی توسط بانک صادر می گرددکه ذینفع در بانک پرداخت کننده وجه دارای شماره حساب باشد. چک مزبور در وجه بانک مورد نظر و جهت واریز به حساب درخواست شده توسط متقاضی صادر می گردد.

2- ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی):

سامانه الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش های بین بانکی و دستور پرداخت های فوری را بصورت انفرادی و آنی انجام میدهد. این سامانه به مشتریان بانک امکان میدهد با مراجعه به شعب خود و یا از طریق اینترنت بانک حواله هایی با مبلغ بیش از 500 میلیون ریال به هر حسابی در هر بانکی انتقال دهند.و

3- سامانه پایا:

روش پرداخت الکترونیکی برای پرداخت خرد و کوچک بر خلاف ساتنا که انی انجام میشود پایا با تاخیر یک یا دو ساعته انجام میشود و هردو بدون کارمزدند. پایا با هر مبلغی امکان پذیر می باشد و پایا به ساتنا متصل بوده است.و سقف انتقال برای پایا مبلغ 500 میلیون ریال است.

4- چکاوک (سامانه انتقال تصویر چک)

عملکرد این سامانه بسیار ساده است کل فرایند به این صورت است که مشتری چک را به بانک خود تحویل می‌دهد. شعبه تحویل گیرنده چک پس از اسکن چک ، تصویر چک را به همراه برخی اطلاعات نظیر شماره حساب و نام ذینفع یا به صورت دستی و یا با استفاده از بارکد خوان به سامانه منتقل کرده و پس از تایید شعبه ، تصویرچک به همراه اطلاعات مورد نیاز به بانک بدهکار‌منتقل‌ می شود.

شعبه پرداخت کننده پس از کنترل اطلاعات و کنترل موجودی حساب مشتری در صورت کفایت حساب، چک را پاس کرده و در غیر این صورت در سامانه اعلام عدم کفایت موجودی می نماید. بانک بستانکار نیز بر اساس نتیجه اعلام شده توسط بانک بدهکار وجه مورد نظر را به حساب مشتری واریز می نماید.

5- شبکه شتاب

شتاب یا شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی یک شبکه الکترونیکی بانکی فراگیر در ایران است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۱ ایجاد شد که در حال حاضر عمدتا دستگاههای خودپرداز و pos بانکها به آن متصل هستند. سقف انتقال وجه در شبکه شتاب با دستگاههای خودپرداز 30 میلیون ریال در یک شبانه روز است.

منبع: مركز مديريت مالي آريانا

کد خبر 378307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha