همشهری آنلاین: وبسایت آمریکایی "جاست سکیوریتی" (Just Security) در تحلیلی از "زد و بندی محرمانه و بزرگ" پرده برداشت که نشان می‌دهد عربستان و یمن آن را برای پایان دادن به جنگ ترتیب داده بودند.

یمن عربستان

به گزارش ایسنا، این سایت آمریکایی که متخصص در امر سیاست و امور جهانی است از دیداری جدید که بین مسئولان اماراتی، سعودی با نمایندگان جناح‌های طرفدار عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین این کشور برگزار شده، پرده برداشت و توافق بین آنها را "اشتباه" خواند چراکه ممکن بود به جنگ بی‌پایان منجر شود.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از این سایت آمریکایی و براساس گزارش‌های موثق آورده است: این توافق، ائتلاف دولتی مجددی را بین کنگره سراسری مردمی به ریاست عبدالله صالح و حزب الاصلاح (شاخه اخوان المسلمین) ایجاد می‌کرد و باعث می‌شد که خالد بحاح، معاون سابق منصور هادی به عنوان نخست وزیر روی کار بیاید یعنی خالد بحاح برای دوره انتقالی نخست وزیر خواهد شد تا بعد رئیس‌جمهور تعیین شودو همچنین احمد علی، پسر صالح به عنوان وزیر دفاع تعیین شود.

طبق این توافق که تکمیل کننده طرح شورای همکاری خلیج فارس خوانده شده، این قرارداد پسر صالح را به عنوان مسئول اجرایی در یمن قرار می‌داد که کاملا هر آنچه که پدرش می‌خواست، اجرا کند.

این وبسایت آمریکایی تاکید کرده است که این قرارداد بدون مشارکت اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن مورد بررسی قرار گرفته بود و می‌توانست برای یمن فاجعه بار باشد چراکه تنها قصد داشت افراد قبلی را روی کار بیاورد؛ کسانی که ۴۰ سال این کشور را اداره کرده بودند.

براساس این گزارش، این توافق نمی‌توانست به حل و فصل مشکلات محلی که ناشی از جنگ داخلی کنونی است، بپردازد و جدایی طلبان جنوب کسانی که اکنون بر شهرستان‌های متعددی تسلط دارند و شبه‌نظامیان قوی دارند نمی‌توانند از وعده‌های مبهم خود درباره خودمختاری براساس این توافق جدید کوتاه بایند.

این سایت آمریکایی از آمریکا، سازمان ملل و بقیه اعضای جامعه جهانی خواسته است به منظور حذف این توافق بزرگ وارد عمل شوند و در پاسخ به خواسته‌های مردمی سعی کنند افراد فاسدی که قبلا در این کشور روی کار بودند را کنار بگذارند.

سایت جاست سکیوریتی همه را با این گزارش غافلگیر کرد که نشان از آن دارد عربستان قصد دارد طی ماه‌های آینده جنگ را پایان دهد.

این در حالی است که روزنامه رای الیوم با یک رهبر برجسته حزب کنگره تماس گرفت و درباره این قرار داد جویا شد اما او کاملا این خبر را تکذیب کرد و گفت حزب کنگره نمی‌تواند بدون مشارکت انصارالله وارد توافقی شود. درز اخبار از این طرح برای ایجاد اختلاف بین دو طرف است.

این مسئول که خواست نامش فاش نشود، در عین حال به انجام دیدارهایی بین نمایندگان حزب کنگره و نمایندگان دولت امارات اذعان کرد اما گفت: این دیدارها نتیجه‌ای نداشت.

او همچنین افزود: اعضای حزب هیچ دیداری با مقامات عربستانی نداشته‌اند.

کد خبر 378291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha