چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر که پیش از این ورود مخدر «کروکودیل» به کشور را تکذیب کرده بود، این بار ورود مخدر جدید به داخل مرزها به نام «ان‌پی‌اس» را تأیید کرد.

موادمخدر

علي مويدي روز گذشته و در يك نشست خبري با بيان اينكه اين مواد‌مخدر جديد نوعي نانو و با پايه روانگردان است، گفت: «به‌دليل شباهت اين مخدر به دارو، حمل آن آسان است. البته آموزش‌هاي لازم به كاركنان فرودگاه و گمرك براي برخورد با قاچاق اين ماده مخدر به كشور داده شده است.»

اطلاعات بيشتري درباره اين مخدر در دسترس نيست و جست‌وجو در سايت‌هاي خارجي نيز به يافتن نتيجه مشخصي در اين رابطه منجر نمي‌شود بلكه NPS به همه روانگردان‌هاي جديد اطلاق مي‌شود و آنطور كه دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل در گزارش اخيرش اعلام كرده، هم‌اكنون بيش از 250نوع مواد روانگردان جديد (NPS) در جهان وجود دارد. پيش از اين اگر‌چه گفته مي‌شد مخدرهاي تازه‌اي وارد بازار شده است اما بيشتر آنها انواع هرويين يا آمفتامين بودند كه براي رسيدن به بازار و مشتري تازه، با نام مستعار عرضه مي‌شدند. اما حالا قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر تأييد كرده كه «ان‌پي‌اس» يك مخدر جديد است. نكته مهم درباره روانگردان‌ها كه اين مخدر در رديف آنها قرار دارد، تأثير مستقيم و عميق آنها بر مغز و سلسله اعصاب مصرف‌كننده است كه منجر به توهم‌زايي شديد و بيماري‌هاي غيرقابل درمان مي‌شود.

  • نه حذف اعدام، نه توزيع ترياك

حذف اعدام از ديگر سؤال‌هاي خبرنگاران از مويدي بود كه او در اين‌باره توضيح داد: «مجلس به‌منظور اصلاح مجازات قاچاقچيان مواد‌مخدر، اصلاحات خود را پيشنهاد داد اما آنچه در رسانه‌ها درخصوص اين اصلاحات مطرح شد درست نيست و با آنچه منظور و مقصود مجلس بود، تفاوت دارد. درصورت تصويب اصلاحات قانون مجازات قاچاقچيان و مجرمان مواد‌مخدر نيز در روند فعلي تأثيرات زيادي نخواهد داشت.» مويدي به توزيع مخدر دولتي نيز چنين واكنش نشان داد: «‌در برخي كشورها مواد روانگردان به‌صورت كنترل‌شده در اختيار مصرف‌كننده‌ها قرار مي‌گيرد اما هيچ كشوري ترياك در اختيار معتادان قرار نمي‌دهد. چيزي كه در مجلس تصويب شد درباره شربت ترياك بود و كميسيون مجلس هم به اين نكته اذعان كرد كه اين طرح پخته نيست و جاي كار دارد.»

  • جزئيات را نمي‌دانيم

دفتر سلامت رواني وزارت بهداشت اعلام كرد: زواياي مختلف طرح توزيع مخدر دولتي براي خود ما نيز روشن نيست چون تا امروز مستندي كه به‌طور دقيق بگويد در كميسيون قضايي چه پيشنهادي مطرح شده‌ است، نديده‌ايم.

کد خبر 378135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha