پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

آمنه فرخی: "دردم نهفته به..." یکی از کتاب‌های مجموعه چندین جلدی مقالات نشریه رودکی است که طی سال‌های 41 تا 58 در شاخه‌های مختلف علوم انسانی منتشر ‌شده است.

نشریه رودکی سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف مبارزه با ابتذال رایج در آن روزگار و انتشار نشریه‌ای دارای سلامت اجتماعی و فرهنگی برای جوانان علاقه‌مند به مسایل فرهنگی و انعکاس تحلیلی رویدادهای فرهنگی و هنری به مخاطبان خود عرضه می‌شده.

84 شماره منتشر شده این نشریه تا آبان 1357 در برگیرنده ده‌ها مقاله، مصاحبه و گزارش در مباحث مختلف فرهنگی هنری به قلم روشنفکران و نویسندگان و اندیشمندان داخلی و خارجی است.

مجموعه دردم نهفته به... بهار سال‌جاری به کوشش و درایت سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بررسی دوره کامل این نشریه و گزینش مقالات ارزشمند و منتخب آن منتشر شده است.

این وزارتخانه مجموعه مقالات دردم نهفته به... را در حوزه انسان‌‌شناسی، مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی گردآوری کرده و بدون هیچ‌گونه ویرایش یا تغییر محتوایی آن را منتشر کرده است.

مجموعه « دردم نهفته به...» شامل هشت مقاله درباره انسان‌شناسی، مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی با عناوین انسان و فرهنگ صنعتی، انسان و حیوان: شهر و کندو، زیست‌سنجی و جمعیت‌شناسی انسانی، مردم‌شناس و زمین تحقیق، تجربه مردم‌شناسی، دردم‌ نهفته به ز طبیبان مدعی؛ باشد که از خزانه غیبش دوا کند و نظری اجمالی به تحقیقات مردم شناسی و انسان‌شناسی است.

در اولین مقاله از این مجموعه، انسان و فرهنگ صنعتی میخائیلوویچ آورده است: تجربه و تحلیل رفتار انسان در طول تاریخ ما را ناگزیر به این نتیجه می‌رساند که انسان عملا کارکردهای گونه‌گون و متضادی داشته است.

او همواره سعی داشته بر آزادی‌اش بیفزاید و تمامی موانع فنی، سیاسی و اجتماعی را از بین ببرد، با وجود این بردگی را انسان اختراع کرده است. او در این مقاله سؤالات مختلفی  درباره هستی و چیستی انسان، وجود اصیل، عناصر تشکیل دهنده طبیعت انسان، نیازها و منافع او مطرح می‌کند و بعد از پاسخ دادن به آنها مسئله انسانی کردن جهان را مطرح می‌کند.

میخائیلوویچ معتقد است اگر از وضع کنونی انسان ناراضی‌ هستیم و حاضریم ریشه‌های کنونی تنزل انسانی را بجوییم و درمان کنیم، حتما نیازمند دگرگشتی عمیق و ریشه‌ای هستیم و این امر را در سایه انسانی کردن ریشه‌ای جهان و ایجاد شرایطی به منظور هرچه آزادتر کردن، عقلانی‌تر کردن، خلاق‌تر کردن و اجتماعی‌تر کردن انسان به دست خواهیم آورد.

در این مجموعه علاوه بر مقاله انسان و فرهنگ صنعتی میخائیلوویچ، مقالات و یادداشت‌هایی از دیگر اندیشمندان داخلی و خارجی، سوزان لنگر، دکتر اصغر عسکری خانقاه، روبر کرسول، آندره لوروا، داریوش آشوری، علی برزگر، چنگیز پهلوان و بابک قهرمان به رشته تحریر درآمده است.

  • دردم نهفته به...
  • سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • 1500
  • 1386 نسخه
کد خبر 37799

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز