پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

گفته بود: همه پیامبران، قبل از نبوت چوپانی کرده‌اند. گفته بودند: خودتان چطور؟ گفته بود: من هم گوسفندان مردم مکه را توی سرزمین‌ قراریط چوپانی کردم.

حق هم داشت. برای سروکله زدن با آدم‌هایی مثل ابوجهل وابولهب، آدم باید هم قبلش با بز و گوسفند سرو کله زده باشد.

داستانک بالا، یکی از صدها داستانی است که در مجموعه 5 جلدی 14 خورشید و یک آفتاب به شرح زندگی‌، دلاوری‌ها، جنگ‌ها و رهنمودهای بزرگوارانی چون حضرت محمد(ص)، حضرت فاطمه(س)، امامان حسنین(ع) و حضرت علی(ع) پرداخته است.

این مجموعه که در هر مجلد خود 100 داستان کوتاه و مینی‌مال درباره سیره و  ملاقات‌های این بزرگواران با دوست و دشمن و... دارد، بر اساس روایات، قصه‌ها و تعالیمی که در منابعی چون بحارالانوار، حدیث‌کساء، اصول کافی، سیری در سیره نبوی، المیزان، منتهی‌الامال و... آمده، انتخاب و با زبانی شیرین و ادبیاتی گیرا به رشته تحریر در آمده است.

به عنوان مثال در سومین  مجلد این مجموعه داستانی، مادر آفتاب که روایت داستانی زندگی حضرت فاطمه(س) است، 100 داستانک به قلم مهرالسادات معرک نژاد می‌خوانیم که هر کدام در برگیرنده بخشی از زندگی حضرت فاطمه(س) است.

مجموعه این 100 داستان‌ در عین حال که از لحاظ تاریخی و توالی زمانی هم‌پوشانی دارد و از به دنیا آمدن آن حضرت تا وفاتشان را در برمی‌گیرد، این ویژگی را نیز دارد که خواننده می‌تواند تک تک داستان‌ها را به تنهایی مطالعه کند به گونه‌ای که دانستن موضوعات قبلی و بعدی آسیبی بر داستان و روایت آن وارد نسازد.

در حقیقت کوتاه‌نویسی و انتخاب خوش‌اقبال‌ترین نوع ادبی مدرن، داستان‌های مینی مال، طرح واره یا انکدت یکی از ویژگی‌های این مجموعه ‌است که خواننده را مجذوب خود می‌کند.

در پایان برخی از این روایت‌ها گاهی خواننده به سان پایان کوبنده‌ و شوک‌آوری که لازمه مینی مال‌نویسی است با پایانی غافل‌گیرکننده مواجهه می‌شود و گاهی بعد از خوانش روایتی دیگر که انکدت‌وار نوشته‌شده، لبخندی بر لبانش نقش می‌بندد.

هرچند که این ویژگی، تمامی روایت‌ها و داستان‌های این مجموعه را در بر نمی‌گیرد اما استفاده از این شیوه روایت در مجموعه 14 خورشید و یک آفتاب و طرح برش‌های کوتاه از زندگی ائمه و پیامبر مکرم اسلام و انتخاب سوژه‌های ناب که در حداقل توصیف و گفت‌وگو سامان‌پذیر هستند و طرحی بدون پیچیدگی دارند، از دلایل موفقیت این مجموعه به شمار می‌رود.

آفتاب در محراب، آفتاب آخرین، آفتاب غریب و آفتاب بر نی از مجلدهای دیگر این مجموعه داستانی هستند که بر شرح حال و زندگی حضرت علی(ع)، حضرت محمد(ص)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به قلم هاجرصفائیه، و اله زمان وزیری، مهدی قزلی، مریم کریمی و زینب عطائی به رشته تحریر درآمدند.

  • چهارده خورشید و یک آفتاب‌ ( 5مجلد)
  • مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان و سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان
  • 6000
  • 1386تومان
کد خبر 37796

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز