همشهری آنلاین: متخصص طب سنتی گفت: حضرت رسول (ص) فرمودند سیاه‌دانه داروی هر دردی به جز مرگ است. از آنجا که سیاه‌دانه دارو است پس باید حتماً توسط پزشک مصرف شود، مثلاً مصرف خودسرانه آن در زنان باردار می‌تواند سبب سقط جنین شود.

خطر مصرف خودسرانه سیاه‌دانه

نعمت‌الله مسعودی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، گفت: در طب سنتی به سیاه‌دانه شونیز گفته می‌شود و یک دارو محسوب می‌شود.

وی افزود:‌در روایات آمده که حضرت رسول (ص) فرمودند سیاه‌دانه داروی هر دردی به جزء مرگ است. سیاه‌دانه یک دارو است و باید توسط پزشک و در شرایط مورد نیاز تجویز شود. مصرف آن به صورت خودسرانه می‌تواند عوارض متعدد داشته باشد، این دارو روی افراد مختلف اثرات متفاوت دارد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد:متأسفانه اکنون در فضای مجازی مصرف سیاه‌دانه به صورت خودسرانه تجویز می‌شود که ما توصیه می‌کنیم حتماً برای مصرف مداوم آن با پزشک طب سنتی مشورت شود. مثلاً باید گفت مصرف سیاه‌دانه به صورت خودسرانه در زنان باردار می‌تواند سبب سقط جنین شود.

مسعودی در خصوص خواص سیاه‌دانه گفت:‌ این دارو گرم و خشک است و نوعی مسکن محسوب می‌شود، دارای اثرات ضدتشنج و پاک‌کننده اخلاط زائد است در بیماری‌هایی همچون گرفتگی رگ‌ها و گرفتگی عروق تجویز می‌شود.

وی اضافه کرد: سیاه‌دانه در بیماری‌های گوارشی، ریوی، کبد و کلیوی اثر درمانی دارد و ترکیب سیاه‌دانه با عسل سبب سنگ‌شکنی می‌شود، اما افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند نباید این ترکیب را به صورت خودسرانه مصرف کنند زیرا بسته به اینکه سایز سنگ در چه اندازه است و وضعیت آن به چگونه است میزان مصرف تفاوت دارد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: اینکه می‌گوییم این دارو را به صورت خودسرانه مصرف نکنید منظورمان این است که تداوم مصرف آن به صورت خودسرانه می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند اما با یکی دو بار مصرف اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

مسعودی در خصوص خواص آب زرشک گفت: این معجون خواصی همچون پاک‌سازی بدن، تصفیه خون، تقویت کبد، بازکننده مجاری کبد، تقویت اشتها دارد و در افرادی که غلیان خون دارند و به اصطلاح زود عصبی می‌شوند معجون آرام‌بخشی است و همچنین مصرف آن در تابستان سبب می‌شود که فرد گرما را بیشتر تحمل کرده و از درون خنک شود.

وی ادامه داد: مصرف آب زرشک در تابستان به همراه انواع آش توصیه می‌شود. زرشک نوعی ادویه خانگی است و دارو محسوب نمی‌شود و مصرف آن به صورت خودسرانه مشکلی را ایجاد نمی‌کند ، اما به زنان باردار توصیه می‌شود که آن را به صورت مداوم مصرف نکنند زیرا می‌تواند سبب بدفرمی دست و پای جنین شود.

کد خبر 377911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha