همشهری آنلاین: لاک‌پشت‌های دریایی سبز با آغاز فصل تخم‌گذاری به سواحل مَکُّران محدوده آب‌های ساحلی لیپار چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان وارد شدند.

تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در سواحل مَکُّران آغاز شد

به گزارش ایرنا، فصل تخم‌گذاری لاک پشت‌های دریایی سبز نسبت به لاک پشت منقار عقابی در سواحل کشور متفاوت بوده و تخم‌گذاری این نوع لاک پشت دریایی اغلب در سواحل چابهار و کنارک استان سیستان و بلوچستان بسته به شرایط اقلیمی معمولاً از اواسط تابستان شروع شده و تا اواخر پاییز ادامه دارد.

استان سیستان و بلوچستان دارای سواحل ماسه‌ای متعدد و مستعدی (بافت مناسب و شیب ملایم) برای تخمگذاری این موجودات عظیم از خلیج گواتر تا کَرَتی است.

هم اینک فعالیت لانه گزینی و تخم‌گذاری لاک پشت‌های دریایی سبز در سواحل لیپار چابهار آغاز شده و ضروری است جوامع محلی و اداره حفاظت محیط زیست با حساسیت خاصی مراقبت از آنها را با گشت‌زنی و کنترل لازم در محدوده تخم‌گذاری لاک پشت‌ها انجام دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار روز گفت: هفت گونه لاک پشت دریایی در آب‌های گرمسیری خلیج فارس و دریای عمان زیست می‌کنند.

اشرفعلی حسینی افزود: اغلب لاک پشت‌های سبز و بعضاً لاک پشت منقار عقابی بیش‌تر مراحل زندگی خود شامل تولید مثل (جفت گیری و تخم‌گذاری) و تغذیه را در مناطق ساحلی دریای عمان به ویژه شهرستان چابهار سپری می‌کنند.

وی گفت: انجام برنامه‌های پایش و حفاظت لاک پشت‌ها در سواحل پراکنده و باز و خطی این منطقه تا حدودی دشوارتر از سواحل جزایر است و نیاز به نیروی انسانی بیش‌تر برای پایش همزمان این نوع سواحل در طول فصل تخمگذاری لاک پشت‌ها دارد.

وی ادامه داد: حفاظت از سایت‌های تخم‌گذاری این گونه ارزشمند دریایی در این نوع سواحل نیاز بیشتری به انجام اقدامات مدیریتی و آموزشی نسبت به سواحل جزیره‌ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: همه ساله در این فصل بطور مستمر پایش شبانه‌روزی و اجرای برنامه‌های حفاظتی در مناطق تخم‌گذاری لاک پشت دریایی سواحل چابهار توسط کارشناسان محیط زیست دریایی چابهار با همکاری جوامع محلی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: هم اینک به دلیل کمبود نیروی انسانی و تامین نشدن اعتبار لازم، انجام عملیات پایش بصورت کامل در تمامی مناطق تخمگذاری این آبزیان در معرض انقراض انجام نمی‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار گفت: جمعیت قابل توجهی از لاک پشت‌های سبز در محدوده آبهای ایران زیست می‌کنند اما زاد آوری این گونه دوزیستان خزنده در سواحل ایران اغلب در سواحل شهرستان‌های چابهار و کنارک اتفاق می‌افتد.

چابهار و کنارک به عنوان تنها بنادر اقیانوسی ایران اسلامی در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان قرار دارند.

کد خبر 377467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha