همشهری آنلاین؛ آنالیز داده‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد موارد وبا در یمن به مرز ۴۰۰۰۰۰ مورد رسیده است.

اما نشانه‌هایی وجود دارد که سرعت این همه‌گیری سه‌ماهه در حال کاهش است.

به گزارش رویترز کاهش قابل‌توجه در شمار موارد روزانه مرگ ناشی از وبا - از حدود ۳۰ مورد به اعداد یک‌رقمی- نشان می‌دهد که راهبرد سازمان جهانی بهداشت برای ایجاد شبکه‌ای نقاط مایع درمانی برای رسیدگی زودرس به بیماران دارد موفق می‌شود.

وبا که با مصرف آب یا غذای آلوده با باکتری ویبریو کلرا منتقل می‌شود، می‌تواند مبتلایان را در صورت عدم درمان در طول چند ساعت بکشد. ارقام مرگ‌ومیر ثبت‌شده حاکی از آن است که اکنون ۹۹.۵ درصد از بیماران در یمن زنده باقی می‌مانند.

یمن از یک‌طرف دچار جنگ داخلی ویرانگری است و از طرف دیگر فروپاشی اقتصادی میلیون‌ها نفر را در آستانه قحطی قرار داده است.

پیتر موئر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در دیداری در روز سه‌شنبه ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد) از استان تعز یمن گفت: «ما با یک چرخه معیوب مواجهیم که جنگ سیستم توزیع آب را نابود می‌کند، آب در دسترس نیست یا آلوده است و مردم خودشان را آلوده می‌کنند.»

موئر گفت: «ما برای مقابله با این بحران به یک تغییر بنیادی در رویکرد و رفتار طرفین منازعات نیاز داریم.»

آخرین گزارش موقعیت سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که تصور می‌رود ۳۹۶۰۸۶ یمنی تا ۲۴ ژوئیه به بیماری اسهالی مبتلا شده باشند که یک‌پنجاهم جمعیت است. ۱۸۶۹ نفر درنتیجه این شیوع بیماری درگذشته‌اند.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، بروز موارد جدید بیماری به میزان ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مورد در روز ادامه دارد، اما نمودار همه‌گیری نشان می‌دهد که این شیوع حدود سه هفته پیش به نقطه اوج خود رسیده بود.

اما در چنین همه‌گیری‌هایی به‌طورمعمول شمار موارد بیماری پس از رسیدن به اوج شیوع همچنان بالا است و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پیش‌بینی می‌کند شمار افراد مبتلا به وبا در یمین تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۶۰۰۰۰۰ مورد برسد.

هم‌زمان شیوع وبا در سومالی، کنیا، کنگو، تانزانیا و سودان جنوبی هم در حال گسترش است و سازمان جهانی بهداشت قرار است یک کارزار واکسیناسیون با ۵۰۰۰۰۰ دوز واکسن خوراکی وبا را آغاز کند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید با وجود شیوع بسیار گسترده وبا در یمن، بزرگ‌ترین شیوع در یک کشور در طول یک سال، واکسیناسیون گروهی تا سال ۲۰۱۸ انجام نخواهد شد.

یک بیانیه سازمان جهانی بهداشت دراین‌باره توضیح داد: «کارزار واکسیناسیون وبا در ابتدا برای ماه ژوئیه ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی شده بود، اما بنا به درخواست مقامات بهداشتی به تأخیر انداخته شد تا یک کارزار پیشگیری بسیار بزرگ‌تر در سال آینده انجام شود که میلیون‌ها یمنی در معرض خطر بیماری را هدف قرار می‌دهد.»

کد خبر 377397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha