مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

گروه دانش: «از سال 1610 تاکنون، یعنی از زمانی که گالیله تلسکوپ خود را به سوی آسمان نشانه رفت، هیچ رویدادی به اندازه ساخت و به کارگیری تلسکوپ فضایی هابل درک ما را از کیهان متحول نکرده است.»

این بخشی از معرفی نامه رسمی ناسا از تلسکوپ هابل است، با این حال مقامات ناسا برای پایان دادن به مأموریت هابل برنامه‌ریزی می‌کنند.

رویدادی که اسباب ناراحتی و یاس بسیاری از دانشمندان را فراهم کرده است. دکتر بهرام مبشر، استاد فیزیک دانشگاه کالیفرنیا، اعلام کرده‌بود درصورتی که مأموریت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل انجام شود، این تلسکوپ 5 سال بیشتر زنده خواهد ماند.

در حال حاضر تمامی تجهیزات و دوربین‌های تلسکوپ فضایی هابل از کار افتاده و تنها 2دوربین این تلسکوپ فعال است که یکی در حوزه  زیرسرخ  فعالیت می‌کند و دوربین دیگر  در طیف مرئی  است.

تلسکوپ فضایی هابل، تلسکوپی غول پیکر است که در آوریل سال ۱۹۹۰ میلادی به فضا فرستاده شد. این تلسکوپ، در طول این سال‌ها با نمایان کردن جلوه‌های شگفت‌انگیزی از عالم، به سؤالات بسیاری پاسخ گفت.

یافته‌های این تلسکوپ و نظریه‌های کیهان‌شناسی و ستاره‌شناسی که با استفاده از تحلیل داده‌ها و عکس‌های این تلسکوپ در 17 سال گذشته به‌دست آمده‌است، در طول تاریخ نجوم و کیهان‌شناسی بی‌نظیر است.

اگرچه چندسال اول مأموریت هابل به دلیل وجود پاره‌ای از مشکلات اپتیکی در تراش آیینه‌اصلی هابل، عکس‌های این تلسکوپ خیلی درخشان نبود، ولی با انجام اولین مأموریت تعمیر و رسیدگی، این تلسکوپ به وضعیت مطلوب رسید و در خدمت دانشمندان دنیا قرار گرفت.

در طول این سال‌ها، هابل در مداری در بالای جو، جایی که غلظت هوا آن‌قدر کم است که هابل می‌تواند با استفاده از آیینه 2 متری‌اش، بسیار مؤثرتر از تلسکوپ‌های 6متری زمینی عمل کند، به رصد ستارگان مشغول بود.

اما همان‌طور که نبود جو، در آن بالا به این تلسکوپ کمک می‌کند تا کلوزآپ‌هایی که از کهکشان‌ها می‌گیرد، تا این حد ستایش‌ برانگیز باشد، مشکلاتی را هم برای این تلسکوپ به وجود می‌آورد که مهم‌ترین آن‌ها عملیات تعمیر و نگهداری است.

تلسکوپ فضایی هابل هم مانند بسیاری از مأموریت‌های فضایی موفق دیگر بیشتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، کار کرده‌است و زمزمه‌ها درباره بازنشستگی‌اش به گوش می‌رسد. در مورد زمان پایان کار هابل و چگونگی پایان کارش حرف‌ها متفاوت است.

اما چیزی که آشکار است این است که تا تلسکوپ فضایی بعدی آماده رفتن به فضا نباشد، این اتفاق نمی‌افتد.

دکتر بهرام مبشر در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس با اشاره به مأموریت شاتل فضایی برای تعمیر تلسکوپ فضایی هابل در 12 مرداد سال 87 دراین‌باره گفته که اگر این مأموریت و تعمیر هابل با موفقیت انجام شود، 5 نظام جدید روی این تلسکوپ نصب خواهد شد که قدرت دید دانشمندان را در فضا چندین برابر می‌کند.

درصورت تعمیر این تلسکوپ و نصب تجهزات جدید، هابل 5 سال بیشتر زنده خواهد ماند و درصورتی که این تعمیر انجام نشود هابل در مدار زمین منفجر خواهد شد.

هابل تنها 2 درصد بودجه ناسا را به خود اختصاص می دهد با این حال 33 درصد دستاوردهای علمی ناسا (از بیش از 700هزار عکس) توسط هابل جمع آوری شده‌است.

بسیاری از این دستاوردها (مانند سیارات خارج از منظومه شمسی) هنگام ساخت هابل حتی پیش‌بینی نمی‌شد. طرفداران هابل می خواهند عمر آن تا حداکثر زمان ممکن ادامه یابد.

کد خبر 37718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز