دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: احتمالا شما هم با شنیدن اسم هنر معرق‌کاری به یاد نقش و نگارهای سنتی‌ای که با ظرافت روی چوب کنده کاری شده می‌افتید.

سیمین پزشکی-کارهنری

ما پاي صحبت‌هاي كسي نشسته‌ايم كه توانسته اين هنر را كه پيشينه‌اش به قرن ششم هجري بازمي‌گردد به روز كند. سيمين پزشكي با كسب مهارت‌هاي لازم و آشنايي كافي با سنت اين هنر و با تكيه بر خلاقيت، كارهاي دستي‌ زيبايي توليد مي‌كند. اين محصولات كه تركيب شكل تازه‌اي از معرق و هنر پتينه هستند طرفداران زيادي پيدا كرده‌اند. پزشكي كه علاوه بر پشتكار، حمايت پدر و مادر و همراهي همسرش را از عوامل موفقيتش مي‌داند، براي ما از قصه كسب و كارش مي‌گويد.

  • قصه از اينجا شروع شد

ليسانس روانشناسي باليني دارم. فكر مي‌كنم گرايش من به كارهاي هنري از كودكي شروع شد. آن زمان اكثر اوقات عموهايم را در حال طراحي و نقاشي مي‌ديدم و برايم خيلي جالب بود. رشته تحصيلي‌ام در دبيرستان انساني بود اما هميشه هنر را در پس ذهن داشتم كه خانواده‌ام با آن موافق نبودند. همين شد كه رشته روانشناسي را در دانشگاه دنبال كردم. سال ۷۳ پس از آنكه تحصيل در اين رشته را تمام كردم، با ديدن يك تابلو پشت ويترين يك مغازه دوباره علاقه‌ام به هنر در من زنده شد. با پرس‌و‌جو متوجه شدم كه اسم هنر به‌كار برده شده در آن تابلو، معرق است. با پيگيري بيشتر فهميدم سازمان ميراث فرهنگي دوره‌هاي آموزشي اين هنر را برگزار مي‌كند. من هم درنگ نكردم و ثبت نام كردم. فكر مي‌كنم با شركت در اين كلاس‌ها بود كه كار من آغاز شد. 3-2 سالي در اين كلاس‌ها آموزش ديدم و فعاليت كردم و سپس تصميم گرفتم در كلاس‌هاي خصوصي شركت كنم.كار در اين دوره پيشرفته‌تر شد و من توانستم به طور تخصصي‌تر با اين هنر آشنا شوم.

  • خلاقيت، مزيت رقابتي ما شد

همزمان با حضور در اين كلاس‌هاي خصوصي سفارش‌هايي هم مي‌پذيرفتم اما هميشه با خود فكر مي‌كردم كه اين كار يك تكرار در خودش دارد؛ زيرا كارها اكثرا كپي بود و ما از روي الگوهاي موجود كار مي‌كرديم. اين شد كه براي انجام يك كار نو فكري به ذهنم رسيد. تصميم گرفتم معرق را نه با طرح‌هاي شلوغ بلكه به‌صورت ساده روي تابلوهاي كوچك كار كنم. در واقع درنظر داشتم كمي فضاي سنتي كارهاي معرق را بشكنم و كاري جديد ارائه كنم كه اين ايده با استقبال اطرافيانم رو‌به‌رو شد. راستش وقتي كه خودم براي كارهايم طراحي مي‌كردم برخلاف زماني كه از روي نمونه‌هاي تكراري كار مي‌كردم، خيلي برايم لذتبخش بود. در اين كارها مثل كارهاي معرق ديگر پلي‌استر را روي چوب نمي‌زنم؛ اين باعث مي‌شود به راحتي بتوان بافت چوب‌ها را لمس كرد كه احساس واقعا خوبي دارد.

  • برگزاري نمايشگاه و سفارش‌هاي بعدي

پس از انجام كارهاي جديدم، تشويق‌ اطرافيان بهانه‌اي براي برپايي يك نمايشگاه شد. هر چند پيش از آنكه به‌صورت انفرادي كارهايم را به نمايش بگذارم از سال ۷۶ در چند نمايشگاه گروهي معرق نيز شركت كرده ‌بودم اما اين نخستين بار بود كه به تنهايي قصد برگزاري نمايشگاه را داشتم. لازم است اشاره كنم كه قبل از برپايي نمايشگاه انفرادي يك دوره تكنيكي رنگ و پتينه را گذراندم؛ زيرا مي‌خواستم كه قاب‌ تابلوها را نيز خودم رنگ كنم. در واقع در اين دوره آموزشي با هدف اينكه از صفر تا صد كار را شخصا انجام دهم شركت كردم. خوشبختانه يادگيري پتينه دنياي ديگري پيش رويم بازكرد. در سال‌هاي بعدي كمي سعي كردم كارهايم را صرفا از حالت تزئيني خارج كرده و به سمت كاربردي بودن ببرم. با استفاده از اين هنر و تركيب آن با پتينه، آينه، كنسول، آباژور و... مي‌ساختم. قطعات فلزي قديمي را مي‌خريدم و در كارهايم تركيب مي‌كردم.در آن زمان كارهاي بسيار متفاوت و خاصي شده‌بود. با برپايي نمايشگاه انفرادي اين كارها را به مخاطبان معرفي كردم. كارها در آن نمايشگاه فروش خوبي داشت و پس از آن سفارش‌هاي زيادي گرفتم.

  • معرفي كار از طريق شبكه‌اجتماعي

حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پيش من يك وب‌سايت داشتم كه كارهايم را در آن ارائه مي‌كردم. اما امروز شبكه‌هاي اجتماعي خيلي اين كار را راحت‌ و در دسترس كرده‌اند. من كانال‌هاي ارتباطي بسيار خوبي از طريق اين شبكه‌ها پيدا كرده‌ و سفارش‌هاي زيادي گرفته‌ام. اما نكته منفي‌اي كه در ارائه كارها از اين راه با آن مواجه شدم، كپي شدن كارهايم بود. من كه از سال‌هاي گذشته اين كار را شروع كرده بودم هميشه تلاشم بر اين بود كه شخصيت اين كار حفظ شود اما افرادي كه كارها را كپي مي‌كنند تنها فروش بالاتر را مدنظر قرار داده و نمونه‌هاي كپي شده ضعيفي از اين محصولات عرضه مي‌كنند كه هويت اين هنر را زير سؤال مي‌برد. به‌نظرم اين احساس بدي‌ است كه آدم جرأت نكند كارها و ايده‌هاي جديدش را از ترس كپي‌كارها در شبكه اجتماعي‌اش به اشتراك بگذارد كه البته من سعي كرده‌ام با ايده‌پردازي اين مشكل را كاهش داده و از آنها پيشي بگيرم. هر چند معتقدم اين موضوع يك پديده اجتماعي ا‌ست كه شايد مبارزه با آن، كار من به تنهايي نيست. افراد زيادي هستند كه مي‌خواهند در مدتي كوتاه بدون ايده و خلاقيت به درآمد برسند و به‌نظر من جرقه كپي‌كاري از اينجا زده مي‌شود و وقتي قانون كپي‌رايت در كشور ما رعايت نمي‌شود به ساده شدن كار آنها كمك مي‌كند. بايد گفت كه جدا از اين مشكل دنياي مجازي كمك بزرگي به معرفي و تبليغ اينطور كارها مي‌كند. در زمينه فروش از طريق شبكه‌هاي اجتماعي نيز بايد بتوانيد با مشتري ارتباط خوبي برقرار كرده و صداقت به خرج دهيد تا موفق باشيد.

  • آموزش براي پيشرفت

بايد گفت كه هنر معرق را نيز مي‌توانيد به‌صورت خودآموز ياد بگيريد اما آموزش تخصصي كمك زيادي به پيشرفت شما خواهد كرد. علاوه بر اين علاقه، عشق و ايده‌پردازي در چنين كارهايي اهميت زيادي دارد. همه اين‌ موارد باهم يك مجموعه كامل است تا شما بتوانيد يك كار خوب و متفاوت ارائه دهيد. من نيز در همه اين سال‌ها كه كار كرده‌ام دلم مي‌خواست كارم بي‌نقص باشد، به همين دليل سال گذشته دوباره تصميم گرفتم رشته نقاشي را ادامه دهم و هم‌اكنون دانشجوي اين رشته هستم كه واقعا به كارم كمك كرده است. به‌نظر من اگر نياز به تحصيلات آكادميك را حس مي‌كنيد با وجود مشغله زندگي شخصي، آن را شروع كنيد.

  • تفاوت كار هنري و تجاري

اگر كار هنري با حوصله و علاقه‌مندي انجام شود حس آن كاملا متفاوت خواهد بود. انرژي‌اي كه شما براي 5 كار مي‌گذاريد واقعا با كاري كه در تيراژ بالا توليد مي‌شود فرق مي‌كند. به‌نظر انرژي، زمان و حسي كه من در ساخت كار مي‌گذارم به مخاطبم منتقل مي‌شود و آن را از كارهاي تجاري متفاوت مي‌كند. البته زماني ممكن است تصميم بگيريد برخي كارهاي خود را در تيراژ بالاتر توليد كنيد اما بايد توجه كنيد كه اصالت و زيبايي و تمام جنبه‌هاي هنري‌اش حفظ شود. من نيز اين كار را در موقعيت‌هايي انجام داده‌ام اما سعي كرده‌ام شخصيت كارهايم حفظ شود و بي‌نقص باشند. درنظر داشته باشيد كه به‌راه انداختن يك كسب و كار گسترده نيازمند علاقه‌مندي و صرف زمان است.

  • توصيه‌هاي من

به‌نظر من بالا بردن دانش و مهارت اهميت زيادي دارد. اگر نياز داريد كه اين افزايش آگاهي به‌صورت آكادميك باشد، پس بايد به سراغ اين شكل از آموزش برويد. اما اگر فكر مي‌كنيد دوره‌هاي آموزشي برايتان كافي‌ است حتما جايي را انتخاب كنيد كه آموزش با كيفيت و اصولي را در اختيار شما بگذارند.
در دنياي امروز برندينگ كه در واقع ذهنيت مشتريان درباره محصول و برند شماست اهميت زيادي دارد. بايد كاري كنيد كه برند شما در ذهن مشتري خاص باشد و بين محصولات مشابه سراغ كارهاي شما بيايد. اين كار در گسترش كسب و كار شما تأثير زيادي خواهد داشت.
براي اين كار نياز مبرمي به داشتن كارگاه نيست. مي‌توانيد يك ميز كوچك را در گوشه خانه خود به اين كار اختصاص دهيد. نگران سرمايه اوليه هم نباشيد، چنين كسب و كاري هزينه اوليه زيادي نياز ندارد. اصلي‌ترين متريال اين كار، چوب، اره و در واقع وسايل ابتدايي نجاري ا‌ست كه قيمت چنداني ندارد.

کد خبر 377152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha