همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه هند با صدور بیانیه‌ای به گزارش اخیر وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص سازمان‌های تروریستی در سال ۲۰۱۶ اعتراض کرد.

 اعتراض هند به گزارش مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا

به گزارش ایرنا،در بخشی ازاین بیانیه اضافه شده است استفاده از واژه 'جامو و کشمیر آزاد' در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا درست نیست .

یک مقام ارشد وزارت دفاع هند نیز خاطرنشان کرد امریکا باید از کلمات مناسب تری در خصوص کشمیر استفاده کند.

وی افزود: کلمه 'کشمیر آزاد' که در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا آمده توسط دولت پاکستان، و گروه های تروریستی فعال در این کشور مانند لشکر طیبه،جیش محمد و حزب المجاهدین مورد استفاده قرار می گیرد.

این نخستین بار است که آمریکا از ' جامو و کشمیر آزاد' در خصوص کشمیر تحت کنترل پاکستان استفاده می کند.

وزارت امور خارجه آمریکا تاکنون در گزارش های خود از کشمیر تحت کنترل پاکستان استفاه می کرد.

در بخش دیگری از گزارش وزارت امور خارجه آمریکا همچنین از کلمه'جامو و کشمیر' استفاده شده در حالیکه این کشور پیش از این از ' کشمیر تحت کنترل هند' برای ایالت جامو و کشمیر هند استفاده می کرد.

در بخشی از گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص سازمان های تروریستی خارجی آمده است: گروه حرکت المجاهدین بیشتر عملیات های خود را در ایالت جامو و کشمیر و افغانستان انجام می دهد. حرکت المجاهدین در مظفر آباد جامو و کشمیر آزاد و چندین شهر پاکستان پایگاه دارد.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص 'لشکر طیبه' آمده است:تعداد دقیق اعضای لشکر طیبه مشخص نیست اما این گروه دارای هزاران عضو در جامو و کشمیر آزاد، پنجاب پاکستان و ایالت جامو و کشمیر هند است.

به گفته مقامات هندی، مظفرآباد پایگاه اصلی گروه های تروریستی پاکستانی برای طرح ریزی و انجام حملات در خاک هند می باشد.

حافظ سعید هند را بارها به حمله تروریستی تهدید کرده است.

هند، گروه تروریستی 'لشکر طیبه' را به طراحی و حمله تروریستی در سال 2008 به بمبئی که بیش از 180 کشته برجای گذاشت، متهم کرده است.

بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.

کد خبر 376957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha