‌پلیس به تحقق وعده‌ای که اردیبهشت امسال مبنی بر نصب دوربین روی لباس و خودروی مأموران ناجا داده بود، یک گام نزدیک شد.

نصب دوربین روی لباس پلیس

25ارديبهشت امسال رئيس پليس پيشگيري ناجا از تجهيز لباس و خودروي افسران گشت اين پليس به دوربين در آينده نزديك خبر داد. حالا تا آن «آينده نزديك» فقط يك‌ماه مانده است. آنطور كه جانشين‌ وي يعني سردار مهدي معصوم‌بيگي به همشهري مي‌گويد فاز نخست اين طرح در تهران تا يك‌ماه ديگر آغاز خواهد شد. جانشين پليس پيشگيري ناجا به همشهري گفت: «تجهيزات فني اين كار در تهران در اختيار پليس پيشگيري قرار گرفته و مأموراني كه بايد از آنها استفاده كنند نيز آموزش‌هاي لازم را ديده‌اند. علاوه بر تهران اين موضوع در يكي از شهرهايي كه مشكل حاشيه‌نشيني در آن بيشتر است هم اولويت دارد. به‌طور كلي تجهيز كلانتري‌هاي پرتردد به اين تجهيزات در اولويت قرار دارد. كلانتري‌ها و پاسگاه‌ها به‌علت ارتباط مستمر و چهره به چهره با شهروندان به‌عنوان خطوط مقدم عمليات در نيروي انتظامي به شمار مي‌روند.»

اشاره سردار معصوم‌بيگي به اهميت كلانتري‌ها و توسعه خدمات در آنها وقتي قابل توجه است كه به ياد بياوريم مهر‌ماه سال گذشته رهبر انقلاب در ديدار با فرماندهان و مسئولان ناجا بر توجه ويژه به نقش كلانتري‌ها به‌دليل مواجهه مستقيم با آحاد جامعه تأكيد كردند. از آن زمان اجراي طرح تحول كلانتري‌ها سرعت بيشتري گرفت، وعده قديمي تجهيز همه كلانتري‌ها به دوربين مداربسته محقق شد و حالا هم قرار است اين دوربين‌ها به لباس و خودروي مأموران برسد.

سردار معصوم‌بيگي با اشاره به همين دستور رهبري مي‌گويد: «به‌دنبال اين فرمان، شوراي‌عالي تحول كلانتري‌ها با رياست فرماندهي ناجا و دبيري پليس پيشگيري با 8كميسيون تخصصي كه مسئوليت آنها بر عهده معاونان ناجاست، در تهران شكل گرفت. ايجاد تحول در كلانتري‌ها اولويت ناجاست. اين طرح شامل توانمندسازي كاركنان، چابكي و مهارت و افزايش دانش عوامل انتظامي براي انجام موفق ماموريت‌ها، خوشايندسازي و زيباسازي كلانتري‌ها و پاسگاه‌ها و اصلاح فرايندها به‌منظور تسريع انجام خدمات به مردم است.»آنطور كه سردار معصوم‌بيگي مي‌گويد طرح جديد تجهيز لباس‌ها و خودروها با دوربين ابتدا در استان تهران اجرايي مي‌شود تا پس از رفع اشكالات و كاستي‌هاي احتمالي در ساير استان‌هاي كشور نيز اجرا شود.

  • به سود همه

سردار معصوم‌بيگي همچنين روز گذشته در حاشيه همايش كلانتري و پاسگاه‌هاي استان همدان اجراي اين طرح را در راستاي حقوق شهروندي دانست و گفت:« اين دوربين‌ها تمامي اقدامات مأمور كلانتري را به‌طور مستمر ثبت و ضبط مي‌كند. برخي از افراد برخلاف آنچه رخ داده اقدام به شكايت از مأموران مي‌كنند كه با اجرايي‌شدن طرح دوربين البسه شكايت‌هاي نادرست حذف مي‌شود. نصب دوربين روي لباس مأموران موجب استانداردشدن رفتار كاركنان فعال در مجموعه نيروي انتظامي در مواجهه با شهروندان مي‌شود. همچنين قرار است تعدادي از خودروهاي ناجا به دوربين مجهز و در ميادين اصلي شهر مستقر شوند.»

مدت‌ها پيش از اين و در روزهايي كه هنوز همه كلانتري‌ها مجهز به دوربين نشده بودند، موافقان اجراي طرح نيز استدلال مشابهي داشتند. آنها مي‌گفتند اجراي اين طرح هم به سود مردم است و هم به سود ناجا چرا كه باعث نظارت بيشتر بر مأموران و كاهش خطاهاي احتمالي مي‌شود و از سويي راه را بر ادعاهاي غلط درخصوص برخورد نادرست مأموران ناجا مي‌بندد. پليس مي‌گويد توجه به كلانتري‌ها را در اولويت قرار داده، چراكه درصورت بالابودن توان و كارايي فرمانده پاسگاه‌ها و كلانتري‌ها ميزان رضايتمندي مردم از پليس افزايش مي‌يابد؛ هر چند پليس پيشگيري قرار است از يك‌ماه آينده استفاده از تجهيزات جديد را شروع كند، اما گفته مي‌شود بهره‌برداري از اين تجهيزات در يگان ويژه آغاز شده است. پليس پيش از اين وعده داده بود اين طرح تا پايان سال 96در همه كشور اجرا شود. آيا مي‌توان به تحقق اين وعده اميدوار بود؟ 

کد خبر 376673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha