سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

از زمانی که دونالد ترامپ وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شد تلاش داشت خودش را به‌شدت نزدیک به رژیم صهیونیستی نشان دهد؛ مسئله‌ای که پس از ورود او به کاخ سفید و آغاز به کارش شدت بیشتری پیدا کرد. ترا

ترامپ

ترامپ در حرف‌ها و توييت‌هاي خود بارها مقام‌هاي اين رژيم ازجمله نخست‌وزير رژيم صهيونيستي را «ستايش» كرد و نتانياهو هم تأكيد داشت كه پس از اوباما حالا اين رژيم يك دوست تمام‌عيار در رأس قدرت آمريكا دارد.اكنون اما به‌تدريج خبرهاي اختلاف‌هاي پنهان مقام‌هاي دوطرف درباره مسائل مختلف به رسانه‌ها مي‌رسد كه فضاي واقعي‌تري نسبت به تعارفات توييتري و لفظي منعكس مي‌كنند.

در جديدترين مورد هاآرتص گزارش داده نتانياهو در جريان ديدارش با امانوئل ماكرون، رئيس‌جمهور فرانسه گفته است كه نسبت به طرح صلح ترامپ و فعاليت‌هاي او در اين رابطه شك و ترديد دارد. گفته مي‌شود در اين جلسه هرچند نخست‌وزير رژيم صهيونيستي تلاش داشته از صحبت درباره صلح و توقف شهرك‌سازي فرار كند اما ماكرون بحث اين ماجرا را پيش كشيده است.

نتانياهو در پاسخ به سؤال ماكرون درباره اين طرح ابراز ترديد كرده و گفته كه اقدام‌هاي فلسطيني‌ها مسائل را ميان دو طرف پيچيده‌تر كرده است. در مقابل ماكرون از طرح دوكشور حمايت و اعلام كرده كه شهرك‌سازي‌هاي جديد اسرائيل است كه باعث شده شرايط براي صلح بسيار پيچيده‌تر شود. اين در حالي است كه ترامپ رؤياي بسياري درباره طرح صلح فلسطين درسردارد و به همين‌خاطر جرد كوشنر، داماد و مشاور ارشد خود را در اين رابطه مأمور كرده است. كوشنر به تازگي درباره طرح صلح با مقام‌هاي رژيم صهونيستي و تشكيلات خودگردان با سفر به تل‌آويو و رام‌الله مذاكره كرده بود.

  • اختلاف‌هاي روزافزون

مشخص شدن اين اختلاف ميان ترامپ و نتانياهو طي روزهاي اخير مسئله‌اي تازه نيست. مدت كوتاهي پس از اينكه اعلام شد روساي جمهوري آمريكا و روسيه در نخستين ديدار رسمي خود در حاشيه نشست گروه ۲۰ درباره آتش‌بس در منطقه جنوب‌غربي سوريه به توافق رسيده‌اند نتانياهو به‌صورت رسمي مخالفت خود را با اين مسئله اعلام كرد.

نتانياهو در سفر به پاريس اعلام كرد كه اين رژيم با آتش‌بسي كه با ميانجيگري روسيه و آمريكا در سوريه به‌دست آمده مخالف است چون به ادعاي او حضور نظامي ايران در سوريه را استمرار مي‌بخشد. روز يكشنبه هفته پيش اين آتش‌بسي كه با ميانجيگيري آمريكا و روسيه و همچنين توافق با اردن به‌دست آمد در بخشي از جنوب غربي سوريه به اجرا در آمد. نتانياهو در مخالفت مستقيم با تصميم ترامپ گفت: هرچند آن توافق ۲۰ كيلومتر ميان نيروهاي ايراني و مرز اسرائيل فاصله مي‌اندازد اما حضور نظامي ايران در اين كشور را تثبيت مي‌كند.

پيش از اين آتش‌بش و در هفته‌هاي اخير منطقه جنوب غربي سوريه كه منطقه مرزي اين كشور با عراق و اردن به‌حساب مي‌آيد شاهد درگيري نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا و نيروهاي متحد دولت سوريه بود. اين منطقه به‌خاطر بلندي‌هاي جولان كه بخش اعظم آن در اشغال رژيم صهيونيستي است براي مقام‌هاي اسرائيل اهميت زيادي دارد. بلندي‌هاي جولان يكي از مناطق حساس نظامي در خاورميانه به شمار مي‌آيد كه تنها ۷۰ كيلومتر از شهر دمشق فاصله دارد. گفته مي‌شود نتانياهو به‌صورت مستقيم مخالفت خود را با اين آتش‌بس به ترامپ اعلام كرده اما تاكنون رئيس‌جمهور آمريكا نسبت به موضع نخست‌وزير رژيم صهيونيستي كاملا بي‌اعتنايي كرده است.

  • توافقي در هاله‌اي از ابهام

دونالد ترامپ از حدود ۱۸۰ روز پيش كه وارد كاخ سفيد شد اعلام كرده كه قصد دارد مناقشه فلسطين را با يك توافق صلح خاتمه دهد و مسئله‌اي وجود ندارد كه بخواهد مانع اين ماجرا شود. مقام‌هاي تشكيلات خودگردان با وجود شكست سال‌ها مذاكره با رژيم صهيونيستي به ترامپ اعلام كرده‌اند حاضرند بار ديگر پاي ميز مذاكره بازگردند.

رياض المالكي، وزير خارجه تشكيلات خودگردان روز گذشته در گفت‌وگو با شينهوا اعلام كرد درصورتي كه اسرائيل پايبندي خود را به راه‌حل دو كشور اعلام كند اين تشكيلات حاضر به شركت در مذاكرات صلح است. در بخش ديگري از اين مصاحبه المالكي كه محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين را در سفر به چين همراهي مي‌كند اعلام كرده كه علاوه بر پايبندي به راه‌حل دو‌كشور، اين رژيم بايد شهرك‌سازي‌هاي خود را متوقف كند.

عباس در سفر خود به چين و در ديدار با مقام‌هاي ارشد اين كشور اعلام كرده كه تشكيلات خودگردان حاضر به معاوضه اراضي در مقابل شهرك‌سازي‌هاي صورت گرفته تاكنون است. عباس در سفر به آمريكا گفته بود كه فلسطيني‌ها هيچ راهكاري را بدون تشكيل كشور فلسطين در مرزهاي ۱۹۶۷ و شناخته شدن قدس شرقي به‌عنوان پايتخت اين كشور براي صلح نمي‌پذيرند. معاوضه اراضي راه‌حلي است كه برخي براي حل مسئله شهرك‌سازي‌ها ارائه مي‌كنند تا در مقابل اراضي اشغال شده براساس مرزهاي ۱۹۶۷ فلسطيني‌ها زمين دريافت كنند. طي هفته‌هاي اخير رژيم صهيونيستي بار ديگر گسترش شهرك‌سازي را اعلام كرده كه بي‌تفاوتي اين رژيم به انتقادهاي بين‌المللي را نشان مي‌دهد.

  • نامه ملــــك سلمان به رژيم‌صهيونيستي

پايگاه اينترنتي ايلاف از ارسال نامه پادشاه عربستان به مقام‌هاي اسرائيل توسط دولت آمريكا درباره مسجدالاقصي خبر داده است.
اين پايگاه مدعي شده كه سلمان بن عبدالعزيز شخصا براي بازگشايي درهاي مسجدالاقصي بعد از عمليات شهادت‌طلبانه و تصميم اسرائيل براي بستن بي‌سابقه مسجدالاقصي به روي نمازگزاران مداخله كرده و در اين ميان نتانياهو متعهد شده تا ديگر درهاي مسجدالاقصي را نبندد.

در اين گزارش آمده است كه توافق بر سر بازگشايي مسجدالاقصي به روي نمازگزاران و گردشگران در پي مداخله شخصي و پادرمياني ملك سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان از طريق طرف سومي (آمريكا) بوده است. منابع مستقل اين ادعا را تأييد نكرده‌اند.

کد خبر 376648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha