دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: اسناد تاریخی نشان می‌دهند مصری‌ها و چینی‌ها نخستین کسانی بودند که از کارت‌پستال استفاده کردند.

 نیلوفر صمدیان

 آنها نخستين كساني بودند كه فهميدند مي‌شود آرزوي خوشبختي و شادي را براي ديگران خلاصه كرد و نوشت و دستشان داد تا ماندگار شود. همين حالا هم خيلي از ما براي تبريك نوروز و تولد و هزاران بهانه‌ ريز و درشت ديگر براي هم پيام‌ مي‌فرستيم. اما امروز ديگر كارت‌هاي تبريك از آن سر و شكل ساده سال‌هاي پيش فاصله‌ زيادي گرفته است. نيلوفر صمديان چندسالي‌ است كه كارت‌پستال‌هاي خاص خودش را مي‌سازد و از اين طريق كسب درآمد مي‌كند؛ كارت‌هايي كه نمونه‌اش را احتمالا جاي ديگري نمي‌توانيد پيدا كنيد؛ چرا كه از روي خصوصيات شما يا كسي كه قرار است دريافت‌كننده اين كارت باشد ساخته مي‌شود. با اين جوان 26ساله خلاق درباره شغل خاصش صحبت كرده‌ايم.

  • دنياي خوشحال كودكي

پدرم در اين راه بسيار همراه و آموزگار خوبي براي من بود. خوب يادم هست در دوران دبستان، هر كاردستي‌اي كه قرار بود سر كلاس ببرم، پدرم با خلاقيت خاصي آن را براي من آماده مي‌كرد. همين حالا هم براي طراحي خيلي از كارت‌پستال‌ها از او كمك مي‌گيرم. همين روحيه لطيف پدر باعث شد من هم به كارهاي هنري علاقه پيدا كنم؛ به‌خصوص كار با كاغذ و قيچي و چسب. كوچك كه بودم بيشتر جعبه و ساك درست مي‌كردم و آنها را به دوستان يا به مادرم هديه مي‌دادم. زماني كه به‌صورت جدي اين كار را شروع و به آن به‌عنوان يك شغل نگاه كردم 3سال پيش بود. اگر بخواهيم تورم را درنظر بگيريم 5سال پيش شايد با چيزي حدود 10هزار تومان كارم را به‌صورت رسمي آغاز كردم. ابزار كار هم انواع مختلف راپيد، سايزهاي مختلف خط‌كش، ماژيك و مدادرنگي و تخته برش هستند كه بيشترين استفاده را در توليد محصول دارند.

  • بيماري‌اي كه باعث پيشرفت شد

چندسال پيش دچار بيماري شلي عضلات شده و رسما خانه‌‌نشين شدم. فعاليت‌هاي شديد بدني هم اصلا براي شرايط جسماني‌ا‌م خوب نبود اما در همان مدتي كه خانه بودم بيشتر روي كارت‌پستال‌ها كار كردم و بيشترين پيشرفتم مربوط به اين دوران است. من به بيماري‌ام به‌عنوان يك مانع نگاه نكردم؛ در واقع اين بيماري سكوي پرش من شد. از طرفي خانواده‌ام نگراني زيادي در مورد انجام اين كار داشته و دارند؛ چرا كه طراحي و ساخت كارت‌ها تمام نيرو و انرژي من را مي‌گيرد. براي من كه بدن ضعيفي دارم، استفاده بيش از حد از توان جسماني‌ام مانند سم مي‌ماند و برايم بسيار مضر است اما من عاشق كارم هستم و سختي‌هايش را به جان مي‌خرم. تنها مشكلي كه من در اين كارم با آن با مواجه هستم قيمت بالاي مواداوليه است؛ مواداوليه‌اي كه ايراني نيستند و براي من كه دوست دارم كارت‌پستال‌هايي تماما ايراني بسازم اين موضوع خيلي خوشايند نيست.

  • تمام تلاش‌هايي كه كردم

از همان شروع كار، چندين بار به چندين صفحه مجازي كار تبليغات محصولاتم را سپردم اما چون هزينه تبليغات سنگين بود ، براي محصولاتم صرفه اقتصادي نداشت؛ به همين دليل شروع كردم به تبليغات نفر‌به‌نفر و دوست‌به‌دوست. بعدتر 2بار مسابقه كارت‌پستال برگزار كردم تا بتوانم استعدادهاي اطراف خودم را بشناسم و همكاري با آنها را آغاز كنم. اما متأسفانه 3نفري كه برگزيدگان اين مسابقه بودند از نظر مسافت خيلي از هم دور بوديم. مسلما چنين همكاري‌اي بين چند نفر كه در يك شهر زندگي مي‌كنند كار سختي است، چه برسد به اينكه كيلومترها از هم دور باشند. شايد براي خيلي از كارها اين نوع همكاري خوب باشد اما براي ساخت كار‌دستي كه مشترياني حساس و مشكل‌پسند دارد تقريبا كاري غيرممكن است.

  • چرا فروش اينترنتي؟

وقتي كارم را شروع كردم فروش اينترنتي به اين ميزان رونق نداشت. به همين‌خاطر سعي كردم با فروشگاه‌هايي كه كارشان فروش آثار هنري و كارهاي دستي است همكاري كنم و كار فروش محصولاتم را به آنها بسپارم اما اصلا برخورد خوبي با من نشد. متأسفانه كارآفرينان نوپا يا هنرمندان كمتر شناخته شده از طرف اين فروشگاه‌ها حمايت زيادي دريافت نمي‌كنند، درصورتي كه كارآفريناني كه تازه وارد بازار كار شده‌اند انتظارات بالايي ندارند، قيمت‌هاي بالايي هم ارائه نمي‌كنند، خيلي راحت با فروشنده‌ها كنار مي‌آيند و حتي در بعضي موارد حاضرند محصولاتشان را به‌صورت اماني در اختيار آنها قراردهند. همين عدم‌حمايت باعث شد به فكر فروش اينترنتي بيفتم و خدا را شكر مي‌كنم كه اين اتفاق بسيار خوشايند بود و باعث شد بيشتر شناخته شوم و محصولاتم بيشتر بين مردم جا بيفتد.

  • كارگروهي هميشه موفق بوده است

دوست دارم در آينده يك گروه براي تهيه و ساخت محصولات و يك كارگاه كوچك هنري داشته باشم. از نظر من كار گروهي هميشه به نتيجه مي‌رسد، از طرفي هم وقتي مشتري بداند من جاي ثابتي براي ارائه محصولاتم دارم بيشتر و راحت‌تر ارتباط برقرار مي‌كند. يكي ديگر از دلايلم براي ايجاد كارگاه اين است كه هم مي‌توانم ارتباط بيشتري با همكارانم داشته باشم و هم مي‌توانم كلاس آموزشي برگزار كنم. چند وقتي است كه توانسته‌ام همكاري‌ام را با دوستي در شهر اراك كه اتفاقا نقاش قابلي هم هست آغاز كنم. شيوه همكاري‌مان هم به اين صورت است كه من تناژ رنگ، نوع نقاشي و رنگ‌آميزي را برايش توضيح مي‌دهم و ايشان نقاشي را برايم از طريق پست ارسال مي‌كند و من اين نقاشي‌ها را به‌صورت كارت‌پستال درمي‌آورم. همين كه توانسته‌ام براي يك نفر شغلي هرچند كم و كوچك ايجاد كنم خوشحالم مي‌كند.

  • همه‌‌چيزهايي كه براي تهيه محصولات لازم است

اول بهتر است با مواداوليه كار آشنا شويد. انواع مقوا و راپيد، تخته برش، انواع ماژيك و مداد رنگي كه اين مورد آخر بيشترين هزينه را دارد؛ مثلا اگر سفارش زياد باشد هر‌ ماه و اگر متوسط باشد هر 2ماه يك‌بار بايد مداد و ماژيك تهيه كنم. اما اگر بخواهيد از روند توليد و سفارش بدانيد اول اينكه شما به‌عنوان مشتري بايد مشخص كنيد كه كارت‌پستال مورد نيازتان را براي چه مراسمي نياز داريد؟ بعد از اينكه خانم يا آقا بودن شخصي كه قرار است كارت را به او هديه بدهيد معلوم شد، مي‌رويم سراغ علايق شخص؛ مثلا اينكه چه رنگي، چه حيواني، چه گلي يا چه شخصيت كارتوني‌اي را دوست دارد؟ از روي همه‌ اين مشخصات كارت‌پستال مورد نياز شما آماده مي‌شود.

کد خبر 376430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha