مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۳
۰ نفر

سفیدی چشم‌ها که بر می‌گردد و به زردی می‌زند، خیلی زود پوست هم رنگ عوض می‌کند و این نشانه‌ها یعنی اینکه یرقان و زردی، بلای جانتان شده است.

بیماری هپاتیت

خالكوبي و حجامت غيربهداشتي، تاتو، رفتار جنسي غيرمحافظت شده، رفتارهاي غيرشرعي همچون قمه زدن، اعتياد تزريقي و استفاده از سرنگ مشترك، فرآورده‌هاي خوني و وسايل دندانپزشكي آلوده و آرايشگاه غيربهداشتي، اعتياد و حتي مصرف آب و غذاي آلوده، ازجمله راه‌هايي است كه به هپاتيت ختم مي‌شود. اندام هدف اين بيماري كبد است و در 3نوع هپاتيت B،A و C ديده مي‌شود.

به گزارش همشهري، ميزان مرگ‌ومير هپاتيت در جهان بيشتر از ايدز شده است و راه‌هاي ابتلا هم تغيير كرده است. متخصصان مي‌گويند كه عامل اصلي ابتلا به هپاتيت نوعي ويروس است كه بسته به نوع آن در 3 گونه B ،A و C بروز مي‌كند. هركدام نيز به شكلي روي كبد تأثير مي‌گذارند. براي درمان آن داروي مناسب تجويز مي‌شود، اما به‌رغم درمان، عامل بيمارQي در بدن فرد باقي مي‌ماند و مدت درمان نيز طولاني است. به گفته رئيس شبكه هپاتيت كشور، پيش‌بيني مي‌شود، كه در مجموع يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر در ايران به اين بيماري مبتلا شده‌اند. به گفته مويد علويان، از آنجا كه از سال ۷۳ در كشور واكسيناسيون هپاتيت براي كودكان به‌صورت اجباري شد، هم اكنون در بين افراد زير ۲۳ سال اين بيماري چندان شايع نيست. از سوي ديگر طبق بررسي‌هاي به عمل آمده، بيشترين مبتلايان به هپاتيتB‌ در كشور بين ۲۷ تا ۵۰ سال دارند. در ايران شيوع اين بيماري زير نيم درصد بوده و در مقايسه با كشورهاي همسايه نيز از وضع بهتري برخورداريم به‌طوري كه طبق برنامه‌ريزي‌هاي به عمل آمده تا سال1410 اين بيماري ريشه‌كن خواهد شد.

  • بيماري بي‌نشان

در روزها و هفته‌هاي نخست ابتلا به بيماري، ممكن است هيچ نشانه‌اي در بيمار ديده نشود. در واقع فرد در دوره كمون بيماري قرار دارد. حتي گاهي ممكن است نشانه‌هاي فرد مبتلا به هپاتيت B يا C تا سال‌ها بروز نكند و نهفته بماند، اما در همين اوضاع كه بيماري نشانه‌اي ندارد، كبد آسيب مي‌بيند و به‌تدريج تحليل مي‌رود. اما پس از آن بيماري با نشانه‌هايي مانند احساس ضعف و خستگي، تهوع، كاهش اشتها، كمردرد و تب كه ممكن است خفيف يا حاد باشد، ديده مي‌شود. زردي رنگ پوست و چشم نيز از ديگر نشانه‌هاي ابتلا به هپاتيت است.

  • هپاتيت A

خطرناك‌ترين نوع هپاتيت كه به‌شدت مسري است و به راحتي از فردي به فرد ديگر به شيوه‌هاي مختلف منتقل مي‌شود. ويروس از طريق آب و غذاي آلوده و از طريق تماس دست آلوده بيمار با ليوان آب يا غذا منتقل مي‌شود؛ بنابراين تا وقتي از سلامت غذا يا آب مطمئن نيستيد، آن را مصرف نكنيد. علاوه بر آن، پيش از خوردن غذا حتماً دست‌ها را با آب و صابون بشوييد.

  • هپاتيت B

ويروس هپاتيت B در يك دوره كوتاه فرد را درگير مي‌كند. نزديك به ۹۰ درصد نوزاداني كه دچار اين ويروس مي‌شوند، تقريباً تا پايان عمر اين ويروس در بدن‌شان باقي مي‌ماند. ويروس هپاتيتB اثرهاي جبران‌ناپذيري روي بدن باقي مي‌گذارد كه از آن جمله مي‌توان به آسيب جدي به كبد، تخريب بافت كبد و سرطان كبد اشاره كرد. ارتباط جنسي و تماس با خون يا بزاق بدن فرد مبتلا به ويروس هپاتيت B هم مي‌تواند فرد سالم را بيمار كند. اين ويروس برخلاف نوع A خود، از طريق دست دادن، آب يا غذا منتقل نمي‌شود. البته اگر باقي‌مانده غذاي فرد بيمار را مصرف كنيد، احتمالا به اين بيماري مبتلا مي‌شويد.

  • هپاتيت C

ابتلا به ويروس هپاتيت C ممكن است زمينه‌ساز ابتلا به نارسايي كبدي تا سرطان كبد شود. خوشبختانه اين ويروس مهارشدني است و مي‌توان با درمان بموقع عوارضش را كنترل كرد.

  • قيمت بالاي درمان هپاتيت

سيدمويد علويان، رئيس شبكه هپاتيت ايران: آخرين قيمت داروي درمان بيماري هپاتيت در كشور ۶۹ ميليون تومان بود، اما هم‌اكنون ۵ شركت ايراني دارو را ساختند و داروها تحت پوشش بيمه است. اين داروهاي ايراني قيمتي بين ۶ تا ۷ ميليون دارند و درمان بيماري در 8استان تهران، اصفهان، شهركرد، مشهد و... به‌صورت رايگان انجام مي‌شود. كساني كه دفترچه ندارند و بي‌بضاعت هستند مي‌توانند براي انجام آزمايش هپاتيت به بيمارستان شريعتي تهران مراجعه كنند.

کد خبر 376286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha