مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هادی قاسمی استادیار مهندسی مکانیک از دانشگاه هیوستون به خاطر اختراع ماده ضد‌یخ با الهام از قابلیت طبیعی بدن قورباغه‌ها موفق به دریافت برترین جایزه ناسا شد.

هادی قاسمی

براساس گزارش ناسا، محقق ايراني دانشگاه هيوستون موفق شد در رقابت  NASA iTech Cycle 2 در ليست يكي از برترين ابداعات جايزه بزرگ ناسا را كسب كند. وي با الهام از قورباغه‌هاي درختي آمريكاي شمالي موفق به ابداع ماده جديد و ضد يخي شده‌است كه مي‌تواند در دماهاي به شدت پايين مقاومت كند.

قورباغه‌هاي درختي آمريكاي شمالي از توانايي بسيار بالايي براي مقاومت در برابر سرما برخوردارند، درحدي كه اگر بيشتر مايعات درون بدن آنها منجمد شود، مي‌توانند زنده باقي بمانند. قاسمي نيز با الهام از همين ويژگي و شبيه‌سازي مقاومت اين دوزيست كوچك توانست ماده ضد يخي توليد كند كه مي‌تواند در برابر كمترين دماها نيز مقاومت نشان دهد.

اين ابداع ابتدا توانست در ميان ليست 10 فيناليست برتر ناسا جايگاهي به دست آورد و در نهايت به عنوان يكي از سه برنده نهايي اين رقابت انتخاب شد. ابداع قاسمي در بخش ابداعات فاكتور ايكس به عنوان برنده اعلام شد،‌ در اين بخش ابداعات معرفي شده در راستاي راه‌حل‌هايي نوآورانه براي حل مشكلاتي هستند كه مختص ناسا نبوده و از توانايي قابل توجهي براي رفع يكي از نيازهاي حياتي ناسا برخوردار هستند.

قاسمي پس انتخاب به عنوان يكي از سه برنده اصلي جايزه بزرگ ناسا گفت: افتخار بزرگي است كه درمسير به كاربستن اين فناوري جديد در صنعت هوافضا، سيستم‌هاي برق‌رساني و زيرساختارهاي زميني و دريايي با ناسا همسفر شوم. وي از همكاري و تعهد بالاي دانشجوي خود، پيمان ايرجي‌زاد نيز در توسعه و ساخت اين فناوري جديد قدرداني كرد.

به گزارش ناسا، اين رقابت تلاشي مشترك براي يافتن و پرورش راه‌حل‌هايي نو‌آورانه با هدف حل چالش‌هاي موجود در زمين و در اعماق فضا است. در انجمن iTech ناسا، رهبران ناسا به همراه گروهي از سهامداران آينده‌نگر اين فرصت را دارند تا برترين ايده‌هاي ارائه شده توسط شركت‌ها و كسب و كارهاي بزرگ و كوچك، دانشگاه‌ها، سازمان‌هاي دولتي غيروابسته به ناسا و مخترعان ناشناخته و گمنام از سرتاسر آمريكا را مورد بررسي و ارزيابي قرار دهند.

ايده‌هاي ارائه شده در حوزه‌هاي اقتصاد، اكتشاف داده و يادگيري ماشيني، سيستم‌هاي پزشكي، محافظت در برابر تشعشعات، و راه‌حل‌هايي براي چالش‌هاي آينده هستند.

کد خبر 376170

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha