شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دریاچه الندان با مساحت ۱۷ هکتار که در هنگام بارندگی به ۳۰ هکتار می‌رسد در روستای الندان بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری واقع می‌باشد. این اثر طبیعی با قدمت کواترنری در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است.

دریاچه الندان

آب این دریاچه فقط از طریق نزولات آسمانی تأمین می‌شود و هیچ رودخانه‌ای به سمت آن جریان ندارد. در واقع نحوهٔ قرارگیری و نوع خاک آن باعث شده است در اثر بارش اندکی، همهٔ آب‌های حاصل از بارش (باران یا برف) به سمت آن جریان پیدا کند و نیز نفوذ ناپذیری خاک دریاچه، میزان ماندگاری آب را در این دریاچه افزایش می‌دهد.

فاصله تقریبی این دریاچه از شهر ساری ۷۰کیلومتر و در مسیر جاده ساری- سمنان می‌باشد که در بلندای ۱۳۰۰ متری از تراز دریاقرار دارد.

پیرامون دریاچه را جنگل‌های پهن‌برگ فرا گرفته که در بهار رویشگاه گل بنفشه و الزی (پیازچه وحشی) و گونه‌های سبزی‌های خوش رایحه و دارویی می‌باشد. در تابستان رودخانه‌ای که در آن‌سوی دریاچه روانست آبی گوارا برای نوشیدن تأمین می‌کند.

در پاییز درختچه‌های ازگیل و ولیک و تلکا محصول می‌دهند و در فصل زمستان محل سکونت اردک‌های وحشی می‌باشد و سال‌های اخیر با رهاسازی ماهی در این دریاچه کاربردهای آن افزایش پیدا کرده است.

درخت‌های صنعتی مهمی به نام راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار پیرامون این دریاچه را فرا گرفته‌اند که از دید صنعتی (و نیز از نظر زیبایی) اهمیت به‌سزایی دارند.

کد خبر 376099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha