همشهری آنلاین: شواهد به‌دست‌آمده از یک کارزار واکسیناسیون گروهی برای شیوع مننژیت باکتریایی در نیوزیلند نتیجه غیرقابل‌انتظار را به بار آورده است: کاهش میزان شیوع بیماری آمیزشی سوزاک.

به گزارش سی‌ان‌ان نتایج این بررسی که در ژورنال لنست منتشر شده است، برای نخستین بار نشان می‌دهد یک واکسن در مقابل بیماری سوزاک محافظت ایجاد می‌کند.

دانشمندان می‌گویند این نتایج امید تازه‌ای برای ساخت یک واکسن اختصاصی بر ضد این بیماری منتقل‌شونده از راه جنسی ایجاد کرده است که هرسال ۷۸ میلیون مورد جدید آن در سراسر جهان شناسایی می‌شود.

در سال‌های اخیر باکتری عامل سوزاک به‌طور فزاینده‌ای به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت نشان داده است و برخی از بیماران را با هیچ‌کدام از داروهای موجود قابل‌درمان نبوده‌اند. سازمان جهانی بهداشت به همین علت سوزاک را در فهرست باکتری‌هایی قرار داده است که بزرگ‌ترین تهدیدها برای سلامت انسان هستند. ابتلا به این بیماری باعث ایمن شدن فرد به آن نمی‌شود.

باکتری عامل مننژیت عفونی - یک بیماری مرگبار- به نام نایسریا مننژیتیدس خویشاوند نزدیک باکتری نایسریا گنورآ است که بیماری سوزاک را ایجاد می‌کند. این دو باکتری ۸۵ تا ۹۰ درصد شبیه هم هستند.

یک واکسیناسیون گروهی در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ یک کارزار واکسیناسیون گروهی در اغلب جمعیت نیوزیلند حدود ۹۰ درصد جمعیت، شامل ۸۱ درصد جمعیت زیر ۲۰ سال انجام شد.

دانشمندان نیوزیلندی که متوجه کاهش شیوع سوزاک پس از این واکسیناسیون شده بودند، به بررسی علمی این موضوع پرداختند.

این دانشمندان میزان‌های واکسیناسیون بین دو گروه افراد را با هم مقایسه کردند. یک گروه مبتلابه سوزاک بودند و گروه دیگر عفونت کلامیدیایی داشتند که آن هم از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود.

اگر این واکسن اثری به ضد سوزاک داشته باشد، به‌این‌علت که باکتری عامل این بیماری مشابه باکتری عامل مننژیت باکتریایی یا مننگوکوکی است، این واکسن نباید اثری بر کلامیدیا داشته باشد که ارگانیسم غیر مرتبط است.

مشاهدات این دانشمندان هم درست همین موضوع را نشان داد. این پژوهشگران نشان دادند با در نظر گرفتن عوامل دیگر واکسیناسیون برای مننژیت مننگوکوکی باعث کاهش ۳۱ درصدی بروز سوزاک شده است.

این پژوهشگران می‌گویند قدم بعدی این خواهد بود واکسن مورداستفاده که ساخت شرکت GSK است، موردبررسی قرار گیرد تا پتانسیل‌های آن برای محافظت در برابر سوزاک معلوم شود.

کد خبر 376084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha