سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

lمحمد مجد: اگر قرار باشد از همین امروز کسب و کاری را شروع کنید، بیش از ده‌ها گزینه مختلف پیش روی‌تان است که شما را به یادگیری حرفه و استخدام‌شدن در خانه‌های کارآفرینی دعوت می‌کند.

کارافرین

خانه‌هاي كارآفريني و مراكز ديگر با همين مأموريت، در محله‌هاي مختلف داير شده‌اند و براي توا‌‌‌نيابان و زنان هر منطقه يا افراد نيازمند به اشتغال، فرصت شغلي و امكانات ورود به بازار را فراهم مي‌كنند.

اما در اين بين، چند خانه كارآفريني شاخص هم هستند كه گروه‌هاي مخاطب خاص‌تري دارند و به شكلي متفاوت از ديگر خانه‌ها فعاليت مي‌كنند؛ مثل نابينايان، معلولان ذهني، زنان سرپرست خانوار يا حتي معتاداني كه اعتيادشان را ترك كرده‌اند. اگر شما هم دوست داريد با امكاناتي كه براي كارآفريني در پايتخت فراهم شده است آشنا شويد، اين راهنما به كارتان مي‌آيد.

  • مراكز كوثر |جايي براي زنان سرپرست خانوار

مراكز كوثر، نگاهي اقتصادي و اجتماعي- فرهنگي دارند و هدف نهايي‌شان آموزش و ايجاد توانمندي در زنان سرپرست خانوار است، به‌طوري كه تمام منفعت و سود اقتصادي فعاليت‌هاي اين مراكز نصيب زنان سرپرست خانوار مي‌شود. در اين خانه‌ها حرفه‌آموزي براساس اقتضاي مناطق انجام مي‌شود؛

مثلا رشته‌هايي كه در منطقه يك آموزش داده مي‌شود، با منطقه ۱۶ متفاوت است. اما پرمخاطب‌ترين اين رشته‌ها عبارتند از: توليد پوشاك، توليد كالاي خواب، بسته‌بندي پوشاك، آَشپزي و شيريني‌پزي، مونتاژ كيت الكترونيكي، تايپ و خدمات كامپيوتري، توليد و رنگ‌آميزي رزين‌هاي ساختماني، توليد ميوه‌خشك، خدمات چاپ، پرچم‌دوزي،

صنايع‌دستي، قاب‌سازي، سبزي پاك‌كني، مونتاژ ريسه روشنايي، توليد ظروف يكبار مصرف و توليد جعبه‌هاي هديه. خانه‌هاي كوثر به زنان سرپرست خانوار كه بر اثر طلاق، فوت و مفقودالاثر شدن همسر، بي‌سرپرست شده‌اند، زنان بدسرپرست كه داراي همسر معتاد، بيكار، از كارافتاده، زنداني و تبعيدي هستند و زنان خودسرپرست كه در سنين بالا‌تر از ۳۵ سال قرار دارند و ازدواج نكرده‌اند، اين آموزش‌ها را مي‌دهد و اشتغال‌آفرينان توانمند را جذب بازار كار مي‌كند. شما براي عضويت در مراكز كوثر، بايد به مركزي كه در منطقه‌تان داير است، مراجعه كرده و فرم اشتغال پر كنيد.

  • خانه‌هاي تسنيم |كارآفريني به سبك زنان

خانه‌هاي تسنيم بخشي از خانه‌هاي محلات هستند كه يكي از برنامه‌هاي آن كارآفريني براي زنان و دختران هر محله است. مديران هر محله در وهله اول، بانوان فعال و خوش ‌فكر محله را شناسايي كرده و به آنها آموزش‌هاي لازم را مي‌دهند. «ت» تسنيم به توانمندسازي زنان تهراني اشاره دارد، «س» سبك زندگي اسلامي- ايراني و ترويج اين سبك در خانواده‌ها را درنظر دارد، ‌«ن» به نهاد خانواده اشاره مي‌كند، «ي» نشان‌دهنده يكدلي و ايثار است و «م» به مشاركت‌هاي اجتماعي اشاره دارد.

بر همين اساس، خانه‌هاي تسنيم 5 مأموريت اصلي دارند: نخستين مأموريت اين خانه‌ها توانمندسازي اجتماعي زنان است. براي اين كار، كلاس‌هاي آموزشي و كارگاه‌هايي براي بانوان ترتيب داده مي‌شود تا مهارتي ياد بگيرند، هنرمند‌تر از قبل شوند و... .

اگر اهل دنبال‌كردن برنامه‌هاي فرهنگي شهر باشيد، حتما تا به حال نام جشنواره خوشنويسي كوثر و جشنواره عكس زنان و زندگي شهري يا مسابقات بهترين‌ها از دورريختي‌ها به گوش‌تان خورده. اين جشنواره‌ها نمونه‌هايي از برنامه‌هاي توانمندسازي زنان تهراني هستند و كارگاه‌هاي آموزشي خانه‌هاي تسنيم هم مقدمه‌اي براي شركت كردن در اين جشنواره‌ها.

  • مجموعه‌هاي شهربانو |هم تفريح، هم حرفه‌آموزي

شهربانو‌ها هم از زنانه‌ترين خانه‌هاي شهر ما هستند. شهربانوها شايد در نگاه اول يك سالن اجتماعات زنانه با امكانات تفريحي، ورزشي و آموزشي به‌نظر برسند اما قرار نيست كه اين نگاه‌هاي اول، هميشه كامل باشند. شهربانوها، وظايفي فراتر از گعده‌هاي زنانه دارند و قرار است كه باني خير اتفاقات ديگري باشند. يكي از اهداف اصلي درنظر گرفته شده براي اين مجموعه‌ها، اشتغال‌زايي براي بانوان، به‌خصوص زنان سرپرست خانوار است. اين مراكز كلاس‌هاي آموزشي مختلفي برگزار مي‌كنند كه مي‌توانند جرقه شروع يك كارآفريني توسط بانوان در شهر باشند. تا به حال 9مجموعه شهربانو راه‌اندازي شده است.

  • مجموعه‌هاي بهاران |درمان قطعي آسيب‌ها

يكي از جديدترين مراكز پايتخت كه در زمينه كارآفريني، فعاليت‌هايي انجام مي‌دهند مراكز بهاران است. حتما در سال‌هاي اخير متوجه شده‌ايد كه مديريت شهري براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، قدم‌هاي مؤثر زيادي برداشته است. اما حالا در كنار اقدامات مقابله‌اي- درماني، از طريق ايجاد و فعال كردن مراكزي تحت عنوان بهاران در مناطق ۲۲ گانه به موضوع توانمندسازي، آموزش، حرفه‌آموزي، مهارت‌آموزي و درنهايت بازگشت معتادان و آسيب‌ديدگان اجتماعي به چرخه زندگي سالم پرداخته است.

شهرداري تهران سعي كرده در اين مسير با ارائه خدمات بهداشتي، درماني و رفاهي، گام‌هاي ابتدايي خود و ساير سازمان‌ها در راستاي جمع‌آوري، غربالگري و درمان معتادان و آسيب‌ديدگان اجتماعي را تكميل كند. هم‌اكنون تهران بيش از 20خانه بهاران دارد كه به راحتي مي‌توان نشاني اين مراكز را پيدا كرد و از خدماتشان بهره‌مند شد.

  • مراكز پرتو|ساماندهي كودكان كار

هدف اصلي اين مراكز كارآفريني نيست، اما خدماتي در اين زمينه به گروهي خاص در جامعه ارائه مي‌دهند. در حقيقت هدف اصلي اين مراكز، ساماندهي كودكان در معرض آسيب و آسيب‌ديده اجتماعي تهران است كه بيشتر شامل كودكان‌كار مي‌شود. حالا اين مراكز چه خدماتي در زمينه كارآفريني ارائه مي‌دهند؟

يكي از اهداف مهم مراكز پرتو، حمايت و توانمندسازي كودكان خياباني و خانواده‌هاي آنهاست. هم‌اكنون 13مركز پرتو در پايتخت فعاليت دارند كه با مراجعه به سايت http://swsc.tehran.ir مي‌توان نشاني آنها را يافت. ازجمله كلاس‌هاي آموزشي اين مراكز براي كودكان‌كار، سوادآموزي، زبان و كامپيوتر است. در زمينه حرفه‌آموزي هم هدف، توانمندسازي برخي كودكان يا والدين آنهاست.

کد خبر 375771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha