یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ظهر روز یکشنبه آتش‌بس مورد توافق بین روسیه، آمریکا و اردن که با چراغ سبز ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ است وارد فاز اجرایی شد، در حالیکه هم سازمان ملل و هم آمریکا از آن استقبال کرده‌اند.

آتش‌بس در جنوب غرب سوریه وارد فاز اجرایی شد

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت سیریانیوز، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرده‌ بود، توافق آتش‌بس در جنوب غرب سوریه اولین گام برای آتش‌بسی گسترده‌تر بوده و نشان از جدیت مسکو برای تحقق این توافق دارد.

این در حالی است که طی ۲۴ ساعت گذشته آرامشی شکننده در سه استانی که شامل توافق آتش‌بس مذکور می‌شوند حکم‌فرما شده بود.

فرماندهی ارتش سوریه نیز روز دوشنبه گذشته توقف درگیری‌ها را در منطقه جنوبی درعا، قنیطره و سویداء اعلام و آن را تا روز شنبه تمدید کرده بود.

یک مسئول وزارت خارجه آمریکا هم گفته بود، توافق روسیه، اردن و آمریکا با مذاکرات آستانه هیچ ارتباطی ندارد. اساس این توافق این است که هر طرف منطقه نفوذ خود را حفظ کند چه مخالفان و چه دولت سوریه.

در این راستا رمزی عزالدین رمزی، معاون استفان دی‌میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز که به دمشق سفر کرده، گفت: ایجاد منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه اقدامی مثبت و گامی در مسیر درست است.

وی در جمع مقامات وزارت خارجه سوریه از جمله فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه و در حضور بشار جعفری، رئیس تیم مذاکره کننده نظام سوریه در مذاکرات آستانه و ژنو تاکید کرد، امیدوار است توافق آتش‌بس در نزدیک‌ترین فرصت شامل مناطق دیگر نیز بشود و این مساله به حمایت قابل ملاحظه از روند سیاسی بینجامد.

همچنین هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح کرد، توافق آتش‌بس در جنوب سوریه که ظهر امروز اجرایی شد، اولویت آمریکا و گامی مهم برای تحقق صلح در سراسر سوریه است.

مک‌مستر در بیانیه‌ای تاکید کرد: چنین مناطقی اولویتی برای ماست و ما از آن استقبال می‌کنیم. این یک پیشرفت است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا همچنان متعهد به شکست داعش و کمک به پایان درگیری‌ها در سوریه و کاستن رنج ملت سوری و بازگشت آنها به سرزمین‌شان است.

مک‌مستر تصریح کرد: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این توافق را با بسیاری از رهبران جهان در جریان نشست گروه ۲۰ مورد بررسی قرار داد.

وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفته بود، نیروهای نظامی روسیه بر آتش‌بس در این منطقه نظارت خواهند داشت.

آتش‌بس در جنوب غرب سوریه ظهر امروز اجرایی شد که شامل سه استان درعا، قنیطره و سویداء در جنوب غرب سوریه است.

کد خبر 375640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha