دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
۰ نفر

موژان اردانی: انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است.

کتاب کودک

به‌خصوص وقتي فرزند شما توانايي خواندن پيدا كرده‌باشد نخستين كتاب داستان‌هايي كه براي او مي‌خريد در واقع نخستين مواجهه او با دنياي ادبيات است. بسياري از والدين به محتواي كتاب توجه مي‌كنند اما علاوه بر محتواي مناسب، چيزي كه انتخاب مي‌كنيد بايد از جذابيتي برخوردار باشد كه او را به خواندن تشويق كند.

لازم است با روحيات فرزند خود هم آشنا باشيد و هنگام خريد كتاب حتما آن‌ را درنظر بگيريد. با بررسي ويژگي‌هاي مهم در انتخاب كتاب و خريد مناسب آن بايد سعي كنيد ابتدا خواندن را براي او به شكل يك تفريح درآوريد تا كم‌كم به عادت تبديل شود و از ادبيات لذت ببرد.

  • به سن توجه كنيد

ممكن است بعد از گذراندن دوره نوجواني، انتخاب كتاب داستان مناسب چندان به سن وابسته نباشد اما در دوره كودكي و نوجواني بايد به اين موضوع توجه ويژه‌اي داشته باشيد. كتاب‌هاي كودك و نوجوان معمولا داراي رده‌بندي سني هستند. كتاب‌هاي گروه سني الف تا د براي كودكان دوره دبستان تا آخر دوره راهنمايي مناسب هستند اما در همين تقسيم‌بندي نيز بايد توجه كنيد.

كتاب‌هاي گروه سني ب براي دانش‌آموزان اول، دوم و سوم دبستان درنظر گرفته شده‌اند اما براي مثال مجموعه كتاب‌هاي «راحت بخوانيد» كه روي جلد آنها گروه سني ب درج شده در واقع تنها براي روان‌خواني دانش‌آموزان كلاس اول در قالب داستان‌هاي بسيار كوتاه نوشته شده و مطمئنا اگر آن را براي كودك ۹‌ساله خود بخريد جذابيتي براي او نخواهد داشت.

پس هنگام خريد حتما از فروشنده بخواهيد كه كتابي را با توجه به رده سني آن و سن دقيق فرزندتان به شما پيشنهاد دهد. درنظر داشته‌باشيد كه گاهي ممكن است كودك شما در يك كتاب‌فروشي كتابي را انتخاب كند كه كمي از رده سني او بالاتر باشد، در اين صورت اگر از محتواي مناسب آن باخبر هستيد مي‌توانيد آن را بخريد و هنگام خواندن به او كمك كنيد.

  • نظر فرزندتان را بپرسيد

قرار است براي فرزندتان كتاب بخريد، پس بهتر است در مورد علاقه‌مندي‌هايش از او بپرسيد تا براساس آنها كتاب داستان مناسبي براي او انتخاب كنيد. توجه كنيد كتابي كه مي‌خريد بايد بتواند اشتياق خواندن را در فرزندتان ايجاد كند نه اينكه با مطالعه 3،2 صفحه اول، آن را كنار بگذارد؛ پس اهميت دادن به روحيات او از نكته‌هاي مهم در انتخاب كتاب است.

درنظر داشته باشيد كه معمولا كودكان ۷ تا ۹ ساله جذب قصه‌هاي اسرارآميز و پرماجرا مي‌شوند، علاوه بر آن مايه طنز در داستان مي‌تواند عاملي براي ايجاد علاقه به خواندن در آنها باشد. از طرفي بچه‌هاي ۱۰ تا ۱۲ سال به قصه‌هاي تخيلي يا قصه‌هايي كه شخصيت اصلي آنها معمولا يك قهرمان واقعي‌ است كه دست به كارهاي شجاعانه‌اي مي‌زند علاقه بيشتري نشان مي‌دهند. قصه‌هاي متني بر ادبيات كهن نيز كه به زبان ساده‌تر نوشته شده‌اند مي‌تواند براي اين گروه سني مناسب باشد.

  • توجه به كيفيت تصاوير

دقت كنيد كه كتاب‌هاي داستاني‌اي كه همراه با تصوير هستند فقط مخصوص كودكاني كه هنوز وارد مدرسه نشده‌اند نيستند. تصاوير كتاب مي‌تواند نقش مهمي در جذب كودك شما به كتاب خواندن داشته‌باشد، همچنين مي‌تواند باعث افزايش خلاقيت بصري در فرزند شما شود.

اين تصاوير به گروه‌هاي سني پايين‌تر كه تازه سواد خواندن پيدا كرده‌اند كمك مي‌كند به درك بهتري از محتواي كتاب برسند. علاوه بر آن مي‌توانيد از بين كتاب‌هاي مصور آنهايي را انتخاب كنيد كه نام تصويرگرشان نيز شناخته شده‌باشد، براي آشنايي با اين تصويرگران از فروشنده‌هاي كتاب در بخش كودك كمك بگيريد. در كنار اين موارد لازم است به كيفيت چاپ كتاب و تصاوير آن نيز دقت كنيد. اين موضوع در نخستين برخورد كودكان با كتاب خريداري شده تأثير بسياري مي‌گذارد.

کد خبر 375529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha