همشهری آنلاین: روز دوم اجلاس سران گروه ۲۰ در حالی در شهر هامبورگ آلمان شروع شده که همچنان اختلافاتی در مواضع درباره موضوعات مختلف بخصوص مساله آب و هوا و تجارت باقی است و پلیس درباره ادامه خشونت و درگیری با معترضان هشدار داده است.

 روز دوم اجلاس سران گروه ۲۰ و ادامه اختلاف ها و اعتراضات

به گزارش ايرنا، سران گروه 20 روز شنبه پس از یک شب ناآرام در هامبورگ و تظاهرات هزاران مخالف، بار دیگر گردهم آمدند. پلیس هامبورگ اعلام کرده در ناآرامی ها و خشونت های این شهر 213 مامور پلیس مجروح شده اند. فعالان گروه موسوم به 'صلح سبز' نیز با نصب بنری در پل هامبورگ از سران گروه 20 خواستار پایان کاربرد زغال سنگ شده اند.

  • خشونت بی‌سابقه در محله 'شانتسن‌فرتیل' هامبورگ

روزگذشته برخی محلات شهر هامبورگ شاهد خشونت بی‌سابقه گروه‌های افراطی بود. رسانه‌های آلمان نوشته‌اند که اغتشاش‌گران که تعدادشان به چند نفر می‌رسید محله 'شانتسن‌فرتیل' هامبورگ، به صحنه نبرد واقعی تبدیل کرده بودند. اغتشاش‌گران به مراکز خرید حمله می‌کردند، سطل‌های زباله و خودروهای شخصی را آتش می‌زدند. برخی مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها محله 'شانتسن‌فرتیل' هامبورگ غارت شدند. تعداد زیادی خودروی شهروندان عادی که در کنار خیابان‌ها پارک شده بودند در آتش سوختند. تصاویری که از شبکه‌های خبری آلمان منتشر شد نشان می‌دهد که اغتشاش‌گران با شکستن شیشه‌های خودروها مواد آتش‌زا به دورن آنها می‌انداختند.

در برخی خیابان‌ها و کوچه‌ها اغتشاش‌گران با آتش‌زدن سطل‌های زباله راه‌بندان ایجاد کردند. پلیس برای متفرق کردن اغتشاش‌گران از خودروهای آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده ‌کرد. تاکنون بیش از ۲۰۰ مامور پلیس زخمی شده‌اند. تعدادی از معترضین نیز زخمی و تعداد زیادی نیز بازداشت شده‌اند. بیش از ۲۰ هزار نیروی پلیس تامین امنیت اجلاس گروه بیست را بر عهده دارد. فشار معترضان و اغتشاش‌گران افراطی در نخستین ساعات روز نخست نشست چنان بود که پلیس بلافاصله خواستار نیروی کمکی از دیگر ایالات‌های آلمان شد.

  • وزیر دادگستری آلمان: جای تبهکاران در خیابان نیست

در این حال ، هایکو ماس وزیر دادگستری آلمان در توییتر از تظاهرکنندگان هامبورگ انتقاد کرده و نوشته است: جای تبهکاران در دادگاه است نه در خیابان ها. او نوشته که این تظاهرکنندگان سزاوار هیچ تسامحی نیستند.

این در حالی است که از حدود ساعت 10 و 20 دقیقه صبح امروز شنبه اولین تجمع معترضان در مرکز شهر هامبورگ شکل گرفته و پلیس نسبت به تشدید اوضاع هشدار داده است. پلیس انتظار دارد که روز شنبه نیز درگیری های شدید روی دهد. انتظار می رود امروز حدود 100 هزار نفر در تظاهرات ضد جهانی سازی شرکت کنند.

  • ادامه اختلاف ها بخصوص درباره موضوع آب و هوا

در دومین روز نشست گروه 20 در هامبورگ، رهبران اقتصادهای بزرگ جهان درباره تجارت آزاد به توافق دست یافتند. با این ‌حال'نقش ابزارهای حمایتی در پشتیبانی از تولید داخلی' به رسمیت شناخته شده است. با این فرمول‌بندی، مباحث اجلاس گروه بیست از شکست قطعی نجات یافت. آنگلا مرکل میزبان اجلاس تاکید کرد که 'بدون تعارف باید بگویم مذاکرات بسیار دشواری است' .

شرکت‌کنندگان در نشست گروه 20 به غیر از آمریکا اعلام کردند که تصمیم دارند توافق اقلیمی پاریس را اجرا کنند و بر این نظرند که توافق پاریس برای مبارزه با گرمایش کره زمین، یک امر غیرقابل بازگشت است.

در این حال ، یک مقام اتحادیه اروپا گفته است که انتظار می رود تمام اعضای گروه 20 در پایان نشست امروز از یک بیانیه مشترک حمایت کنند اما هنوز موضوعی در ارتباط با آب و هوا باقی مانده است.

  • ترامپ: دیدار روز گذشته با پوتین فوق العاده بود

روز گذشته مهمترین رویداد جلسه از نگاه بسیاری از رسانه ها دیدار دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین همتای روسیه ای خود بود. ترامپ امروز شنبه در آغاز دیدار با ترزا می نخست وزیر انگلیس، دیدار روز گذشته با پوتین را بسیار عالی و فوق العاده توصیف کرد. ترامپ همچنین اعلام کرد که آمریکا و انگلیس روی یک توافق تجاری بسیار بزرگ کار می کنند.

  • تاکید سران آلمان ، فرانسه و روسیه بر آتش بس در اوکراین

سران آلمان ، روسیه و فرانسه صبح روز شنبه در یک جلسه صبحانه کاری شرکت کردند و پس از آن اعلام کردند که در خصوص اهمیت اجرای توافق آتش بس در اوکراین هم نظر هستند.

  • تمجید ترامپ از رهبری مرکل

ترامپ در سخنانی در روز دوم اجلاس از رهبری آنگلا مرکل و میزبانی اجلاس گروه 20 تمجید کرد. چندین تن از رهبران گروه 20 متعهد به ارائه 325 میلیون دلار کمک به کارآفرینان زن در کشورهای فقیر شدند.

  • دیدار پوتین با رییس جمهوری ترکیه

پوتین در حاشیه روز دوم با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دیدار کرد و انتظار می رود دو طرف در باره جنگ در سوریه بحث و گفتگو کنند. اردوغان در آغاز این دیدار گفت: تلاش های روسیه و ترکیه یک الگوی روشن برای جامعه بین المللی است.

  • دیدار روسای جمهوری فرانسه و چین

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در دیدار با شی جین پینگ رییس جمهوری چین درباره توافق آب و هوایی پاریس و پروژه های انرژی تجدیدپذیر گفتگو کرد .

بعد از ظهر روز شنبه در پایان نشست دو روزه گروه بیست در هامبورگ بیانیه پایانی رهبران گروه بیست منتشر خواهد شد.

اجلاس دو روزه گروه 20 روز جمعه در حالی در شهر هامبورگ آغاز شد که سران کشورهای عضو درباره مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی ، تجارت جهانی و بحران مهاجرت دچار اختلاف‌های شدیدی هستند. نشست سال جاری گروه 20 که شامل 19 کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هند، اندونزی، ایتالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه، آمریکا و همچنین اتحادیه اروپاست، با توجه به سیاست های انزواگرایانه دولت دونالد ترامپ ، صحنه اختلافات بی سابقه و همچنین رقابت ها و ائتلاف های جدید برای تعیین سیاست های جهانی است. نشست هامبورگ احتمالا یکی از پر اختلاف ترین اجلاس های این گروه خواهد بود که شاهد اختلافاتی در باره مسائلی از جمله جنگ ها، تغییرات آب و هوایی، تجارت جهانی و آزمایش های موشکی کره شمالی خواهد بود.

کد خبر 375512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha