جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

هامبورگ در شمال آلمان طی ۴۸ ساعت گذشته همزمان با برگزاری نشست سالانه سران « گروه ۲۰ »، شاهد خشن‌ترین صحنه‌های اعتراض خیابانی اروپا طی سال‌های اخیر بوده است.

نشست گروه ۲۰

اين شهر به‌طور سنتي در تاريخ سياسي آلمان پايگاه چپ‌ها به شمار مي‌رود و تظاهرات و اعتراض خياباني در آن اتفاق جديدي نيست اما بسياري از تحليلگران آنچه طي 2روز گذشته در هامبورگ در جريان بوده را «بي‌سابقه» خوانده‌اند. معترضان كه طبق گفته پليس آلمان تعدادشان از 20هزار نفر بيشتر بود، از صبح روز پنجشنبه به خيابان‌ها آمدند تا در يك راهپيمايي بزرگ صداي اعتراض‌شان را به گوش «سران سرمايه‌داري» برسانند.

گروه 20، موسوم به «جي20» متشكل از 20 اقتصاد بزرگ دنياست كه در مجموع 85درصد از اقتصاد جهاني را در دست دارند. روز پنجشنبه سران اين كشورها در حالي وارد هامبورگ شدند كه چند كيلومتر آن‌طرف‌تر رفته رفته زد و خورد ميان نيروهاي پليس و معترضان به حضور آنها در آلمان آغاز مي‌شد. درگيري‌ها زماني شروع شد كه تعداد زيادي از معترضان اقدام به بستن چهارراه‌ها و خيابان‌هاي اصلي كردند. معترضان مسيرهاي دسترسي هيأت‌هاي سياسي به محل برگزاري نشست را هم بسته بودند.

با تاريك‌شدن هوا، دامنه درگيري‌ها هم گسترده‌تر شد و نيروهاي ضدشورش در نقاط مختلف شهر با گاز اشك‌آور و ماشين‌هاي آبپاش با معترضان مقابله كردند. درگيري‌ها زماني شدت گرفت كه حدود هزار نفر از معترضان، به خواسته نيروهاي پليس بي‌توجهي كردند و نقاب‌هايشان را برنداشتند. ساعتي بعد، خيابان‌هاي مركز شهر مملو از ماشين‌هايي بود كه در آتش مي‌سوختند. شايد به همين دليل بود كه آنها تظاهرات ديروز خود را اينگونه نامگذاري كردند: «به جهنم خوش آمديد.»

طبق اعلام پليس آلمان، معترضان در محله‌هاي ثروتمند شهر شيشه بانك‌ها و مغازه‌ها را شكستند و با كوكتل‌مولوتف به ساختمان‌هاي بزرگ حمله كردند. صحنه به آتش‌كشيدن ماشين‌هاي لوكس در اين محله‌ها توسط افراد نقابدار، طي 2روز گذشته در شبكه‌هاي اجتماعي دست‌به‌دست مي‌شود.

بيش از 15هزار نيروي پليس در هامبورگ، دومين شهر بزرگ آلمان و مركز بزرگ تكنولوژي در اين كشور، مستقر شده‌اند تا امنيت نشست جي20 را تأمين كنند اما صبح ديروز پس از حدود 24ساعت درگيري خياباني، خيابان‌هاي هامبورگ بيشتر به صحنه جنگ شبيه بودند. اشپيگل گزارش داد كه ديروز در پي درخواست مقام‌هاي امنيتي هامبورگ، نيروهاي كمكي از ديگر شهرهاي آلمان به اين شهر اعزام شده‌اند.

رالف مارتين مير، رئيس پليس آلمان از زخمي‌شدن 111 افسر پليس و دستگيري حدود 50نفر از معترضان خبر داد. به گفته او، گروه‌هاي آنارشيستي از كشورهاي اسكانديناوي، سوئيس و ايتاليا به معترضان آلماني پيوسته و در تخريب اموال عمومي نقش داشته‌اند. گفته مي‌شود امروز همزمان با دومين روز نشست جي20، بيش از 100هزار نفر، از شهرهاي مختلف آلمان و ديگر كشورهاي اروپايي براي يك راهپيمايي بزرگ‌تر در هامبورگ تجمع كنند.

  • اعتراض‌ها به چيست؟

معترضان در هامبورگ پارچه‌نوشته‌هايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته بود «به جهنم خوش آمديد» و «گروه20 را نابود كنيد». محور اعتراض‌هاي معترضان خشن در هامبورگ به نظام سرمايه‌داري است. آنها همچنين سران كشورهاي گروه20 را مسئول ادامه جنگ در نقاط مختلف جهان معرفي مي‌كنند اما بخش مهمي از اعتراض‌ها متوجه حضور دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا در نشست گروه20 بود.

معترضان به‌خصوص سياست‌هاي زيست‌محيطي ترامپ را مورد انتقاد قرار دادند و تصميم او براي خروج از توافقنامه آب‌وهوايي پاريس را محكوم كردند. اقتصاد جهاني، مبارزه با تروريسم، سوريه، اوكراين و تغييرات آب‌وهوايي محور مباحث مطرح شده در روز اول نشست گروه 20 بود.

کد خبر 375413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha