همشهری آنلاین: سرپرست کمیته حقیقت یاب سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سوریه با تاکید بر اینکه هنوز مدرک موثقی دال بر شناسایی عاملین حملات شیمیایی در سوریه بدست نیاورده ابراز امیدواری کرد که تا اکتبر نتایج تحقیقات خود را به شورای امنیت سازمان ارائه دهد.

سلاح شیمیایی

به گزارش ايرنا، 'ادموئد موله' سرپرست کمیته حقیقت یاب در مورد حملات شیمیایی سوریه پنجشنبه 15 تير بدنبال نشست شورای امنیت سازمان ملل درجمع خبرنگاران گفت:یافته‌های این کمیته بی‌هیچ تردیدی نشان می‌دهد که در حملات سپتامبر سال گذشته و آوریل امسال سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است.

درعین حال او تصریح کرد که این یافته‌ها هنوز عامل و یا عاملین این حملات را شناسایی نکرده‌اند و نمی‌توان گروه یا گروه‌های خاصی را مسئول این حملات شناخت.

وی افزود: نمایندگان گروه‌ها و کشورهای مختلف ذی نفع در بحران سوریه در جریان این تحقیقات خواستار نحوه عمل و شیوه‌های تحقیقات خاصی از سوی این کمیته شده و تهدید کرده‌اند که درغیر این صورت نتایج این تحقیقات را به رسمیت نخواهند شناخت.

وی در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در مورد هویت این گروه‌ها و کشورها بدون اشاره به نام مشخصی، تعداد این کشورها را بین یک تا 20 کشور مختلف ذکر کرد و گفت که به رغم این دخالت‌ها و تهدیدها، تلاش این کمیته این است که در فضایی بی‌طرف به تحقیقات خود ادامه داده و با شناسایی عاملین اصلی این حملات، از تکرار آن‌ها جلوگیری کند.

موله در ادامه با اشاره به محدودیت‌هایی که این کمیته در جریان تحقیقات خود با آنها روبرو است، افزود که در تماس با نمایندگان دولت سوریه و به منظور رسیدن به نتایج قاطع و تردیدناپذیر خواستار آزادی عمل و دسترسی کامل به منابع اطلاعاتی و اماکن مختلف شده است.

کد خبر 375371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha