یکشنبه ۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

در حالی که القاعده در عراق در حال تضعیف شدن است و کاهش شمار انفجارهای انتحاری در این کشور این موضوع را تأیید می‌کند، به‌نظر می‌رسد این گروه تروریستی می‌خواهد جبهه‌های جدید را در الجزایر بگشاید.

شبکه خبری سی‌ان ان اعلام کرد: این گروه در تلاش است تا پایگاه‌های خود را در شمال آفریقا تقویت کند و آمریکا و اروپا به دقت تحرکات این گروه را زیر‌نظر دارند.

سی‌ان ان با پخش تصاویری از یکی از پایگاه‌های القاعده در الجزایر به نقل از خبرنگار خود گفت: اینها تصاویری آشنا در مکانی است که چندان آشنا نیست. عوامل القاعده در کوهستان‌های شمال آفریقا در الجزایر آموزش می‌بینند و با وجود ناآرامی‌های سیاسی که دارد تلاش کرده است از ورود نیروهای القاعده که غرب آنها را جهادی می‌خواند، در این کشور جلوگیری کند.

کامل طویل، کارشناس الجزایری مسائل تروریسم به شبکه خبری سی‌ان‌ان در این باره گفت: اگر القاعده قادر باشد به منافع غرب به‌ویژه منافع آمریکا در هر کجا که باشد حمله کند، شکی در این کار نخواهد کرد. حال این منطقه شمال آفریقا باشد یا قلب اروپا، برای القاعده تفاوتی ندارد.

در ادامه گزارش سی‌ان ان آمده است:شاخه آفریقایی القاعده در الجزیره تمرکز یافته است که 45 دقیقه با هواپیما تا اروپا فاصله دارد. اکنون برخی کارشناسان ضدتروریسم در غرب نگران این مسئله هستند که جبهه‌هایی که تا پیش از این در شرق گشوده شده بود اکنون در جنوب اروپا نیز گشوده شود.

محمود بلحیمر، روزنامه نگار الجزایری در این باره به سی‌ان ان گفته است: القاعده به‌دنبال محلی برای تبلیغ است و می‌خواهد با حمله به جهانگردان خارجی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کند.

حملات در الجزیره شامل حمله به غربی‌ها و مراکز دولتی بوده است. ولی این گروه بسیار فعال است و نسل جدیدی از جهادی‌ها را که نسل جدیدی از بمب‌گذاران انتحاری هستند به خدمت گرفته است.

در بخش دیگری از این گزارش درباره فعالیت القاعده در الجزایر آمده است:بیکاری زیاد در این کشور بی‌شک عاملی برای سوق داده شدن افراد تندرو به سوی تروریسم است ولی کارشناسان نمی‌دانند که تروریسم در الجزایر تا چه اندازه سرخوردگی داخلی و خشم خارجی را برمی انگیزد.

رابرد فورد، سفیر آمریکا در الجزایر در این باره به سی‌ان ان می‌گوید: تلاش‌های زیادی برای جذب جوانان الجزایری صورت گرفته است و این تلاش‌ها بیشتر جوانانی را که از نبود امکانات اقتصادی احساس سرخوردگی می‌کنند یا به علتی مانند جنگ عراق احساسات ضدآمریکایی دارند هدف قرار داده است.

به همین علت است که سفیر آمریکا در الجزایر بیشتر وقت خود را صرف توضیح این مسئله برای مردم منطقه می‌کند که چرا آمریکا تلاش دارد دمکراسی را وارد عراق کند. آمریکا همچنین به‌دنبال راهی برای بهبود وضع اقتصادی مردم الجزایر است.

خبرنگار سی ان ان سپس با شماری از مردم الجزایر که از وضع بد اقتصادی و بیکاری رنج می‌برند مصاحبه‌هایی انجام داده است.

مردم الجزایر در این مصاحبه‌ها از تلاش دولت الجزایر برای نابود کردن مخفیگاه‌های نیروهای القاعده در کوه‌ها خبر داده‌اند. اما آنها از مشخص نبودن هدف این عملیات و همچنین محافظت ضعیف از مرزها توسط ارتش گلایه دارند.

القاعده در الجزایر به شدت از سوی دولت الجزیره، آمریکا و اروپایی‌ها تحت نظر است.
آنها در تلاشند تا با ایجاد راه‌های بین‌المللی همکاری جدیدی را برای مقابله با خطری که به صورت بالقوه و روز افزون جبهه‌های جدید در جنگ با تروریسم را تشکیل می‌دهد پیدا کنند.

کد خبر 37536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز