سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرگزاری غیردولتی 'انفراد' کویت به نقل از یک منبع آگاه جزئیات پاسخ قطر به شروط سعودی، بحرین، امارات و مصر برای از سرگیری روابط این کشورها با دوحه را منتشر کرد.

انتشار جزئیات پاسخ قطر به شروط سعودی ها

گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از این خبرگزاری غیردولتی کویت حاکی است که پاسخ دوحه به شکل نامه مکتوب شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر روز دوشنبه توسط محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر تحویل شیخ صباح الصباح امیر کویت شد.

به ادعای خبرگزاری انفراد، قطر آمادگی خود برای کاهش روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران را به شرط پایبندی همه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به این امر، اعلام کرد.

همچنین قطر در پاسخ خود تاکید کرد که حتی یک تن از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران درخاک قطر حضور ندارند و هدف از درخواست ارایه شده از سوی چهار کشور تحریم کننده قطر در این خصوص مخدوش کردن چهره دوحه در جهان عرب است.

تاکنون قطر و کویت این خبر را تایید و یا تکذیب نکرده اند.

برپایه این گزارش، قطر درپاسخ خود درمورد همکاری نظامی و ایجاد پایگاه نظامی ترکیه درقطر تاکید کرد که ترکیه یک کشور مسلمان است و درمعاهده شورای همکاری خلیج فارس بندی دال برممنوعیت ایجاد پایگاه های نظامی قید نشده است.

شیخ تمیم درجواب مکتوب خود وجود هرگونه ارتباط میان قطر با گروه های تروریستی مشخص شده ازسوی سازمان ملل را رد و تاکید کرد: کشورش یکی از اعضای فعال در زمینه مبارزه با تروریسم محسوب می شود.

عربستان و امارات و بحرین و مصر از15 خرداد روابط خود را با قطر قطع کردند و با نسبت دادن اتهام 'حمایت از تروریسم' به دوحه، قطر را به محاصره زمینی و هوایی خود در آوردند.

قطر اتهام حمایت از تروریسم را نادرست دانست و تاکید کرد با موج دروغ ها و افتراهای به راه افتاده که هدف از آن اعمال قیمومیت بر مراکز تصمیم گیری در قطر است، مقابله خواهد کرد.

چهار کشور تحریم کننده قطر پنجشنبه اول تیرماه فهرست شروط سیزده گانه خود جهت ازسرگیری روابط با دوحه را توسط کویت به قطر اعلام کردند و به دوحه برای اجرای این شروط ده روز ضرب الاجل تعیین کردند که یکشنبه شب هفته جاری این مهلت به پایان رسید و با میانجیگری کویت به مدت 48 ساعت دیگر (تا چهارشنبه) تمدید شد.

دوحه شروط یاد شده را 'غیرواقعی، غیرمنطقی، غیرقابل اجرا و ناموزون 'دانست و اعلام کرد: در صورت فراهم آمدن شرایط مناسب آماده مذاکره با کشورهای تحریم کننده است.

قرار است وزیران خارجه چهار کشور عربستان سعودی، بحرین ، امارات عربی متحده و مصر فردا(چهارشنبه) در قاهره پاسخ قطر را مورد بررسی قرار دهند.

قطر همچنین آمادگی خود را برای بستن پایگاه ترکیه در خاک خود اعلام کرد، به شرط آنکه کشورهای خلیج فارس نیز پایگاه های نظامی بیگانه را در خاک خود تعطیل کنند.

قطر در پاسخ خود تاکید کرد: جماعت اخوان المسلمین در فهرست گروه های ترویستی ثبت شده توسط سازمان ملل یک گروه تروریستی نیست.

دوحه همچنین اتهام نسبت داده شده مبنی بر تامین هزینه تروریسم را بدون ارائه دلایل و شواهد مردود دانست و بر عدم پایبندی خود به فهرست ارائه شده از سوی کشورهای تحریم کننده در مورد سازمان های تروریستی و پایبندی اش فقط به فهرست های سازمان ملل تاکید کرد.

قطر همچنین با تحویل دادن افرادی که از آنها به پناهجوی سیاسی یا مسلمان سنی مذهب مستضعف مقیم خاک خود نام برد، مخالفت کرد.

قطر بستن هر گونه رسانه رسمی یا غیررسمی از جمله شبکه تلویزیونی الجزیره را مردود دانست و این کار را مشروط به بسته شدن شبکه های تلویزیونی العربیه و اسکای نیوز و الحدث و ام بی سی و شبکه های تلویزیونی مصر دانست.

قطر در پیش نویس غیررسمی خود تاکید کرد که در امور داخلی کشورهای خلیج فارس دخالت نمی کند برخلاف امارات که در امور داخلی قطر و کویت دخالت می کند و علیه این دو کشور اقدامات تحریک آمیز انجام می دهد و در امور عمان دخالت اطلاعاتی می کند و در حال برنامه ریزی جهت ایجاد کودتا در این کشور است .

دوحه هر گونه تماس با مخالفان کشورهای تحریم کننده خود در منطقه خلیج فارس و یا اعلام حمایت از آنان را تکذیب کرد و تاکید کرد که اعطای تابعیت به اتباع خارجی یک امر حاکمیتی است.

قطر همچنین درخواست پرداخت غرامت به کشورهای تحریم کننده را مردود دانست و از طرف های مقابل خواست تا در عوض تحریم و محاصره اعمال شده علیه دوحه که از آن به عنوان 'یک اقدام احمقانه ' نام برد، غرامت پرداخت کنند.

کد خبر 375134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha