سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از بررسی موضوع «حذف رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد» با حضور رئیس این دانشگاه و وزیر علوم در هفته جاری خبر داد.

ميرحمايت ميرزاده با اعلام اين موضوع به ايسنا، از موضع وزارت علوم در اين زمينه انتقاد و تلويحا از دانشگاه آزاد حمايت كرده است: «شايد از نظر وزارت علوم بحث گسترش بي‌رويه دانشگاه‌ها زير سؤال باشد اما بحث كلي اين است كه نبايد در تمام دانشگاه‌ها اين اتفاق مي‌افتاد. درهرحال اينكه بخواهيم يك شبه تصميم به حذف رشته‌ها بگيريم قطعا غيركارشناسي است و به‌دنبال آن نارضايتي در مردم ايجاد مي‌كند. اين تصميم نياز به تجديد نظر دارد و اميدواريم با تعامل بين دانشگاه آزاد و وزارت علوم اين مشكل حل شود.»

  • معطلي 75هزار نفر

چالش قديمي دانشگاه آزاد و وزارت علوم درباره مجوز برخي رشته‌هاي اين دانشگاه كه هر سال همين روزها پر بحث مي‌شد، امسال داغ‌تر از هميشه شده است. با ورود مستقيم و جدي رئيس هيأت امنا و هيأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي به اين موضوع حالا توجه دانش‌آموزاني كه سال‌هاي آينده ممكن است درگير اين ماجرا بشوند هم به اين موضوع جلب شده است. دفاع محكم علي اكبر ولايتي از اين موضع دانشگاه در اين موضوع هر چند با استقبال كاركنان، استادان و دانشجويان دانشگاه آزاد همراه بوده اما سرگرداني داوطلبان كنكور امسال همچنان پابرجاست.آنها نمي‌دانند به وعده‌هاي مسئولان دانشگاه آزاد براي مشكل نداشتن اين رشته‌ها اعتماد كنند يا بيانيه‌هاي وزارت علوم درباره غيرقانوني بودن همان رشته‌ها را جدي بگيرند. نتيجه اينكه تكليف حدود 2051رشته روشن نيست و بيش از 75هزار داوطلب احتمالي اين رشته نمي‌دانند چه تصميمي بايد بگيرند. علاوه بر اين، با تعطيلي اين رشته‌ها دانشگاه آزاد مجبور به تعديل ۳۰درصد از كادر اداري و اعضاي هيأت علمي خود خواهد بود.

  • حمايت از ولايتي

همزمان كاركنان و استادان دانشگاه آزاد اسلامي با صدور بيانيه‌اي از علي‌اكبر ولايتي رئيس هيأت مؤسس دانشگاه آزاد و علي‌محمد نوريان رئيس دانشگاه آزاد حمايت كردند. آنها در اين بيانيه اقدام وزارت علوم را غيرقانوني توصيف كرده و موضع محكم ولايتي در اين زمينه را ستوده‌اند. اين بيانيه را مي‌توان واكنشي به انفعال تقريبي مسئولان پيشين دانشگاه آزاد دانست. درحالي‌كه همين مشكل در سال‌هاي گذشته نيز وجود داشت و حالا دامنگير تعدادي از فارغ التحصيلان اين دانشگاه شده است، در دوره گذشته اظهارنظر‌ها و وعده‌ها در اين زمينه محدود و كلي بود.

البته در يك نمونه متفاوت، مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني براي پيگيري اين موضوع به رئيس‌جمهور روحاني نامه نوشت و گلايه كرد كه البته بي‌جواب ماند. حالا ميرزاده رئيس قبلي دانشگاه آزاد كه اختلاف نظر‌هاي آشكار با ولايتي دارد، با انتقاد از وزارت علوم در به كارگيري استانداردهاي دوگانه در تصويب رشته‌هاي دانشگاه آزاد، مؤسسات غيرانتفاعي‌ و پيام نور تصميم ولايتي در اين زمينه را ستوده و آن را «خواسته قانوني براي احقاق حق دانشگاه» توصيف كرده است.

  • واكنش وزارت علوم به اتفاقات اخير

در ساعات پاياني روز گذشته معاون آموزشي وزارت علوم يك نشست خبري از پيش برنامه‌ريزي نشده با خبرنگاران ترتيب داد تا احتمالا به اين موضوع واكنش نشان دهد. پيش از آغاز اين نشست، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اين‌باره اطلاعيه‌اي منتشر كرد و پاسخ مفصلي به موضوعات مطرح شده از سوي دانشگاه آزاد داد. مهم‌‌ترين نكته اين اطلاعيه اين است كه كميته ۳ نفره‌اي كه يكي از مسيرهاي صدور مجوز براي رشته‌ها اعلام مي‌شد را غيرقانوني و فاقد اعتبار اعلام كرده است.وزارت علوم همچنين اعلام كرده به‌منظور تسريع در پاسخگويي به درخواست‌هاي دانشگاه آزاد، كميته ويژه‌اي با حضور نمايندگان دانشگاه آزاد در وزارت علوم تشكيل شده است.

کد خبر 374786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha