پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

آوا زمانی: پر رمز و راز و پر حاشیه؛ زیبا و اسرارآمیز؛ بحث برانگیز و مهم! دنیای زیر آب ساکنان و داستان‌های زیادی دارد که باید هر از گاهی دل به قصه‌هایش سپرد.

در اين‌جا در شش نماي جالب و ديدني از دنياي زير آب با گوشه‌هايي از واقعيت‌هاي شگفت‌انگيز اين دنيا بيش‌تر آشنا مي‌شويم .

 

دوچرخه شماره ۸۸۲

تا به حال کارهاي گوناگوني براي نشان‌دادن مشکلات دنياي زير آب به انجام رسيده است؛ طرح‌‌هاي تحقيقاتي تا برگزاري نمايشگاه‌هاي هنري، حتي زير آب.

اما يکي از جالب‌ترين‌ آن‌ها، جلسه‌ي هئيت دولت مالديو در سال 9002 ميلادي بود که به نشانه‌ي پيامدهاي گرم‌شدن زمين در عمق پنج متري تشكيل شد. گفته مي‌شود جزيره‌ي مالديو تا چند دهه‌ي ديگر به دليل تغييرات آب‌وهوايي و گرم‌شدن زمين به زير آب خواهد رفت.

 

دوچرخه شماره ۸۸۲

در اعماق آب چيزهاي گوناگوني مانند بقاياي قايق، کشتي و هواپيما وجود دارد. اما اين همه‌ي داستان نيست، در دهه‌هاي گذشته با پرتاب فضاپيماها و ماهواره‌ها به فضا، بخشي از قطعات آن‌ها به داخل آب مي‌افتاد.

يکي از معروف‌ترين موارد کشف شده در زير آب، مربوط به موتور آپولو11 است که چهار سال پيش در اقيانوس اطلس شناسايي شد. جالب آن که اين موشک در سال 1969 ميلادي (1348هجري‌ خورشيدي) براي نخستين‌بار فضانوردان را به کره‌ي ماه برد.

 

دوچرخه شماره ۸۸۲

نه فقط زندگي ما انسان‌ها که زندگي بسياري از موجودات، به دنياي زير آب وابسته است. بسياري از پرندگان غذاي خود را در دريا به دست مي‌آورند. در اين تصوير تعدادي سفيدغاز (Gannet) را مي‌بينيد که براي شکار شيرجه رفته‌اند. (عکس از ريچارد شاکسميت)

 

دوچرخه شماره ۸۸۲

آب، ساکنان زنده‌ي زيادي دارد؛ از ماهي، دوزيست، جلبک، قارچ و باکتري گرفته تا پستاندار و خزنده. در اين عکس، يک ايگواناي دريايي ديده مي‌شود. گفته مي‌شود نسل اين جاندار در حال انقراض است. (عکس از: دامين ماوريک)

 

دوچرخه شماره ۸۸۲

گياهاني که در‌ آب هستند، براي فتوسنتز به اکسيژن نياز دارند. يکي از دلايل وجود حباب‌هاي داخل آب، همين است. اين تصوير زيبا در‌ آب‌هاي سنگاپور گرفته شده است. (عکس: کاترين لو)

 

دوچرخه شماره ۸۸۲

انواع گوناگوني از کرم در دريا وجود دارد. در اين عکس کرم‌هاي زيباي دريايي، ساکن آب‌هاي مديترانه در سواحل ايتاليا ديده مي‌شوند. (عکس: لورنزو تراني/ رقابت هنري عکاسي زير آب 2016)

کد خبر 374725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha