جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

فرمان مهاجرتی رئیس‌جمهور آمریکا پس از ماه‌ها سرگردانی میان دولت و دادگاه‌های این کشور، سرانجام از دیروز به مرحله اجرا رسید تا اتباع ۶ کشور مسلمان ازجمله ایران برای ورود به خاک آمریکا با محدودیت‌هایی مواجه شوند.

کشورها نقشه

در نخستين ساعات بامداد ديروز به وقت تهران و ساعت 8شب به وقت محلي در واشنگتن، فرمان دونالد ترامپ براي ممانعت از ورود آن دسته از اتباع كشورهاي ايران، سودان، سومالي، يمن، سوريه و ليبي كه داراي «پيوند مشخص» با شخص، دانشگاه يا شركتي در آمريكا نيستند اجرايي شد. اجرا شدن اين دستور دونالد ترامپ پس از آن ممكن شد كه دادگاه عالي آمريكا هفته گذشته اعلام كرد اين فرمان مهاجرتي كه براساس اختيارات رئيس‌جمهور آمريكا صادر شده مي‌تواند با اعمال اصلاحاتي اجرايي شود.

طبق توضيح اوليه ارائه شده از سوي دادگاه عالي، پيوند مشخص شامل افرادي مي‌شود كه مي‌خواهند وارد آمريكا شوند تا با خويشاوند نزديك خود زندگي يا ملاقات كنند، دانشجوي دانشگاهي در آمريكا هستند، كارمند شركتي در آمريكا هستند، يا براي سخنراني به آمريكا دعوت شده‌اند. افرادي كه رواديد براي آن‌ها صادر شده يا داراي كارت سبز اقامت در آمريكا هستند از اين قاعده مستثني شده‌اند. بنابراين افرادي كه در اين 3دسته قرار نمي‌گيرند طي 90روز آينده امكان ورود به آمريكا را نخواهند داشت.

بر اين اساس، همچنين طبق اين دستور، ورود پناهجويان و آوارگان از سراسر جهان طي 120روز آينده به خاك آمريكا متوقف خواهد شد.ساعاتي پيش از اجرايي شدن فرمان ترامپ، شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان خبر داد به دستورالعملي دسترسي پيدا كرده كه به‌صورت محرمانه از طرف وزارت خارجه آمريكا به سفارتخانه‌ها و كنسولگري‌هاي اين كشور در نقاط مختلف جهان ارسال شده است. طبق اين دستورالعمل، خويشاوند نزديك والدين، همسر، فرزند، خواهر، برادر، داماد و عروس تعيين شده‌اند و نوه، پدربزرگ، مادربزرگ يا نامزد را شامل نمي‌شود.

  • ادامه مخالفت دادگاه‌هاي ايالتي

اجرايي شدن فرمان دونالد ترامپ اگرچه از سوي او و دولتش با هياهوي فراوان اعلام و «موفقيت بزرگ» خوانده شده، اما بار ديگر اعتراض‌هاي گسترده‌اي را‌ در خاك آمريكا و بيرون مرزهاي اين كشور به‌دنبال داشت. فرمان ضدمهاجرتي ترامپ يكي از نخستين فرمان‌هاي اجرايي بود كه از سوي او صادر شد اما با مخالفت جامعه آمريكا و دادگاه‌هاي اين كشور، بلافاصله متوقف شد. اين مخالفت‌ها به تعديل فرمان اوليه و تهيه نسخه دوم آن و در نهايت به اعمال اصلاحات دادگاه عالي روي نسخه دوم منتهي شد. اكنون اجرايي شدن فرمان ترامپ در ميان ناكامي‌هاي پي‌در‌پي او طي 5‌ماه حضورش در كاخ سفيد، گام مهمي براي او و دولتش تلقي مي‌شود.

ديروز اما اندكي پيش از اجرايي شدن فرمان ترامپ، دادگاه ايالت هاوايي بار ديگر نشان داد كه قصد ندارد به اين راحتي‌ها با اقدامات «تبعيض‌آميز» رئيس‌جمهور آمريكا كنار بيايد. دادگاه هاوايي كه جزو نخستين دادگاه‌هايي بود كه مانع اجراي فرمان ترامپ شد، ديروز هم با ارسال درخواستي به دادگاه عالي به تفسير وزارت خارجه از «خويشاوند نزديك» اعتراض كرد و خواستار ارائه توضيح دقيق شد. اعتراض دادگاه هاوايي باعث شد «نامزد» هم به جمع خويشاوندان نزديك اضافه شود.

کد خبر 374598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha