چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اقتباس نمایشی رمان «۱۹۸۴» موجب غش کردن و بهم خوردن حال بعضی از تماشاگران در سالن اجرا شد.

به گزارش ایسنا، «هافینگتون پست» نوشت: صحنه‌های شکنجه در نمایش «۱۹۸۴» که اقتباسی است از رمان ضدآرمانشهری «جورج اورول»، آنچنان خشن و عریان بود که برخی از حضار در سالن غش کردند و یا حال‌شان بهم خورد.

«۱۹۸۴» از آن رمان‌هایی است که خواننده تا پایان عمرش نمی‌تواند برخی از بخش‌های آن را فراموش کند و شاید بعضی از صحنه‌هایش تبدیل به حفره‌ای دائمی در ذهن خواننده شود.

اقتباس نمایشی جدیدی از این رمان اخیرا در سیدنی استرالیا به روی صحنه رفته و شکنجه‌های داستان «اورول» را با بی‌رحمی تمام پیش چشم تماشاگر می‌گذارد.

«۱۹۸۴» از آن رمان‌هاي بحث‌برانگیزی است که اخیرا زیاد نامش در رسانه‌ها دیده می‌شود. روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا و استفاده مشاور او از اصطلاحات این کتاب در سخنرانی‌هایش، باعث شد شاهکار «جورج اورول» بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و دوباره به فهرست پرفروش‌ترین‌ها برگردد.

کتاب «۱۹۸۴» پس از این اتفاق، در رتبه ششم فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های «آمازون» قرار گرفت. «کانوی» در مصاحبه خود از اصطلاحاتی مانند «واقعیت‌های جایگزین» و «تفکر دوگانه» که هریک در کتاب «اورول» معنی خاصی دارند، استفاده کرد.

استفاده مشاور «ترامپ» از واژه‌های کتاب «اورول» که درباره یک حکومتی استبدادی نوشته شده، بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر داده شد و این زن به تایید این مطالب متهم شد.

اقتباس نمایشی مجدد از این اثر و نمایش دوباره فیلم اقتباسی این اثر در سینماهای آمریکا، از جمله اقدام‌هاي هنرمندان برای اعتراض به سیاست‌هاي رئیس‌جمهور آمریکا با کمک گرفتن از این رمان ضدآرمانشهری بوده است. 

نمایش حاشیه‌دار و برنده جایزه اولیویر «۱۹۸۴» به کارگردانی «رابرت ایک» و «دانکن مک‌میلان» را هنرمندان انگلیسی تولید کرده‌اند.

این نمایش چندی پیش در تئاتر «برادوی» آمریکا با بازی «اولیویا وایلد» و «تام استوریج» به روی صحنه رفت و این روزها با هنرنمایی بازیگران استرالیایی در شهرهای مختلف این کشور اجرا می‌شود.

گفته می‌شود: وقتی صحنه شکنجه‌های اتاق «۱۰۱» نمایش داده می‌شد، تماشاگران «۱۹۸۴» غش می‌کردند، حالشان بهم می‌خورده و از بازیگران می‌خواستند به آنها رحم کنند و ادامه ندهند. علاوه بر صحنه‌های خشنی که در این نمایش اجرا می‌شود، نورپردازی و صداگذاری وحشت‌آور هم موجب آزار تماشاگران شده است.

«رابرت ایک» یکی از کارگردانان این اثر اقتباسی در این‌باره با «هالیوود ریپورتر» مصاحبه کرده و گفته است: «می‌توانید بمانید و تماشا کنید یا سالن را ترک کنید. این یک واکنش کاملا درست در برابر شکنجه فردی دیگر است. اما اگر این نمایش ناراحت‌کننده‌ترین بخش روز برای تماشاگران است، معلوم است آن‌ها تیتر خبرها را نمی‌خوانند. وضعیت، خیلی بدتر از این نمایش است که تنها کمی پوست شما را خراش داده.»

پس از افزایش فروش «۱۹۸۴» در آمریکا، سفارش این کتاب در خارج از مرزهای آمریکا نیز افزایش پیدا کرد. رشد این آمار در انگلستان ۲۰ درصد گزارش شد.

«۱۹۸۴» یکی از تاثیرگذارترین رمان‌های قرن بیستم به ‌شمار می‌آید. اولین نسخه از این کتاب در دو جلد قرمز و سبز در تیراژ ۲۵ هزار نسخه در سال ۱۹۴۹ به چاپ رسید که نسخه‌ قرمزرنگ آن بسیار کم‌یاب است. رمان «۱۹۸۴» تا کنون دوبار در هالیوود مورد اقتباس سینمایی قرار گرفته است.

معروف‌ترین اقتباس آن در سال ۱۹۵۶ به کارگردانی «مایکل ردفورد» ساخته شد که در جشنواره‌ فیلم استانبول جایزه‌ بهترین فیلم را کسب کرد و در جشنواره‌ «وایادولید» اسپانیا جایزه‌ بهترین بازیگر مرد را برای «جان هارت» به همراه آورد.

از زمان رسیدن «ترامپ» به سمت ریاست‌جمهوری، فروش کتاب‌هایی از این دست به شدت افزایش یافته است. رمان «دنیای قشنگ نو» نوشته «آلدوس هاکسلی» و «مردی در قلعه بالا» به قلم «فیلیپ کی. دیک» هم از دیگر کتاب‌هایی هستند که طی این مدت مورد توجه بیشتر مخاطبان قرار گرفته‌اند.

کد خبر 374444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha