سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایش «هفت روز از تیر شصت» براساس ماجرای ترور هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ در تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

نمایش

به گزارش ايسنا؛ کامران شهلایی ـ نویسنده و یکی از دو کارگردان این اثر ـ درباره این نمایش که نام آن به یک واقعه تاریخی از ایران معاصر اشاره دارد، بیان کرد:‌ «هفت روز از تیر شصت» فقط راجع به ماجرای هفتم تیر که منجر به ترور سید محمد بهشتی (رییس وقت دیوان عالی کشور) و بیش از 70 نفر از اعضای حزب جمهوری اسلامی شد، نیست اما تمرکز اصلی روی آن اتفاق است. در واقع در این نمایش یکسری اتفاقات از روز اول تیرماه سال 1360 بررسی می‌شود و بعد به ماجرای هفتم تیرماه خواهیم رسید و  داستان با نگاهی متفاوت که شاید تا به حال کسی حتی آن را نشنیده باشد، روایت می‌شود.

اوافزود: در روزهای اوایل تیرماه سال 60 سیر اتفاقات بسیار زیاد بود و شاید آن زمان یکی از ناامن‌ترین روزهای تاریخ ایران پشت سرگذاشته شد که در نهایت به ترور ختم شد. براین اساس متن نمایش را پس از حدود پنج ماه  تحقیق و تماس با افراد مختلف آماده کردم و نمایش «هفت روز از تیر شصت» به طور کامل یک اثر مستند محسوب می‌شود. در بخشی از  این نمایش با همسر جواد سرافراز ـ رییس دفتر شهید بهشتی ـ صحبت شده و علاوه بر آن به حزب جمهوری اسلامی، سیر بمب‌گذاری و همچنین به محمد رضا کلاهی که عامل بمب‌گذار در ماجرای هفتم تیرماه بود، پرداخته می‌شود.

 شهلایی که به همراه محمد لارتی «هفت روز از تیر شصت» را کارگردانی می‌کند، با اشاره به اینکه نمایش یک کولاژ از یکسری اتفاق مستند از تاریخ ایران است، ادامه داد: این اولین بار است که بعد از آن واقعه چنین اثری آماده شده است. البته به طور کلی مستند سیاسی خیلی کم تولید شده و من از آنجا که به تاریخ معاصر علاقه زیادی دارم در کنار گروه همکارم دراین پروژه که علاقه‌مندی‌ مشابهی دارند، تلاش کردم نمایشنامه را به گونه‌ای بنویسم که ماجرا جذاب و غیر خطی روایت شود و تماشاگران به دنبال کردن آن علاقه‌مند باشند.

او تاکید کرد: نمایش «هفت روز از تیر شصت»  به دنبال این است تا تماشاگران بعد از دیدن آن سوالاتی برایشان مطرح شود و سراغ اطلاعات بیشتری از ماجرای ترور هفت تیر برود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر خاطر نشان کرد:‌ یکی از اهدافی که در نگارش و نیز اجرای این نمایش دنبال می‌کنیم، بخاطر دلتنگی‌ای است که در میان خانواده آن شهدا وجود دارد، چون کسی تا بحال به این ماجرا که بزرگترین اتفاق تروریستی قرن در ایران بوده نپرداخته واین خانواده‌ها از این مسئله گله‌مند هستند؛ به طوری که وقتی با برخی از همسرانشان صحبت می‌کردم ابراز ناراحتی می‌کردند که در تمام این سال‌ها هیچ اقدامی در جهت تولید یک فیلم یا سریال و نگارش یک کتاب نشده است.

 شهلایی همچنین در پاسخ به اینکه آیا مخاطب این نمایش را بیشتر سیاسیون می‌داند؟ گفت: از کسانی که در حوزه سیاست هستند هم دعوت می‌کنیم به تماشای  «هفت روز از تیر شصت»  بنشینند اما من این نمایش ر ا برای مردم نوشته‌ام و دوست دارم بیشتر جوان‌هایی که اطلاع‌ زیادی از تاریخ معاصر ما ندارند به تماشای این اثر بیایند.

به گزارش ایسنا، رامین سیار دشتی، فرزین محدث، مژگان خالقی، فرهاد تفرشی، احمد جعفری و هدیه رضایی بازیگران نمایش «هفت روز از تیر شصت» به کارگردانی مشترک محمد لارتی و کامران شهلایی هستند. این نمایش که زمان آن حدود 80 دقیقه است، از روز هفتم تیرماه در سالن سایه مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شود.

علی نصر (مدیر تولید)، سعید حسنلو (طراح صحنه)، الهه حاجی زاده (مشاور امور رسانه)، سینا افشار (طراح گرافیک)، شاهین رحمان علی (طراح نور) و علی سینا رضانیا (موسیقی) دیگر عوامل این نمایش هستند.

کد خبر 374340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha