شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

همشهری دو - حجت الاسلام محمدحسن روحانی: با پایان ‌ ماه مبارک رمضان، فصل تعطیلات تابستانی رسما آغاز می‌شود و فرزندان ما در پی سرگرمی برای استراحت و آمادگی برای شروع سال تحصیلی جدید می‌روند.

مسئولیت پذیری فرزندان

اگر ما خود را شريك در سرنوشت كودكان‌مان بدانيم نسبت به نوع تفريحات آنها بي‌تفاوت نخواهيم بود. در گذشته كه تبلت و گوشي‌هاي هوشمند نبود تا فرصت‌سوزي و بي‌تحركي را در ما به‌وجود آورد، يكي از تفريحات سالم دوره نوجواني ما به‌عهده‌گرفتن مسئوليت بزرگ‌كردن چند جوجه ماشيني يا رسمي بود. آب و دانه‌دادن براي زنده‌ماندن، حراست از آنها در مقابل گزند گربه و كلاغ كمين كرده، پيش‌بيني مكان تميز و امن براي آنها و ساير اقدامات اينچنيني، از جمله مسئوليت‌هايي بود كه بايد از پس آن برمي‌آمديم. اين بازي و تفريح در ايام تعطيلات باعث مي‌شد كه حس مسئوليت‌پذيري به مرور در ما نهادينه شود.

وجود بعضي از نشانه‌هاي بي‌ديني در جامعه، همچون تخريب نظام اسلامي، فقر و اعتياد، طلاق و بالارفتن سن ازدواج، زمين‌خواري و كوه‌خواري و شلوغي دادگاه‌ها و... نشان از اين واقعيت تلخ دارد كه ما با اسلام ناب و تمدن نوين اسلامي فاصله زيادي داريم. يكي از راه‌هاي برون‌رفت از اين وضع نابهنجار، تربيت فرزندان مسئوليت‌پذير در كانون خانواده و آموزش و پرورش است؛ يعني با مسئوليت‌دهي به كودكان‌مان در محيط خانه و مدرسه، روحيه مسئوليت‌پذيري را درون آنها نهادينه‌سازيم.
اقدامي كه اين روزها توسط عزيزان ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انجام گرفت؛ يعني پرتاب موشك به مواضع گروه جنايتكار و كودك‌كش داعش، نمونه آشكاري بود از حس مسئوليت‌پذيري اين نهاد مردمي و انقلابي نسبت به امنيت و آرامش اين مرز و بوم. همچنين تلاش فوتباليست‌هاي عزيز ميهن‌مان و راهيابي به جام‌جهاني روسيه كه شادي و نشاط را در دل جوانان و ملت ايران زنده كرد از نمونه‌هاي ديگر مسئوليت‌پذيري به‌شمار مي‌رود.

پيامبر اسلام مي‌فرمايند: «كُلُّكُم راعٍ و كُلُّكُم مسئول عن رعيته»؛ يعني همه شما مسئوليت داريد و بايد نسبت به آن پاسخگو باشيد. دينداري يعني مسئوليت‌پذيري نسبت به دين خدا و نعمت‌هاي الهي، مردم و جامعه، خانواده و آسيب‌هاي اجتماعي، مظلومان و محرومان، محيط‌زيست و طبيعت و همچنين نسبت به همه كساني كه نامشان با «هم» آغاز مي‌شود؛ مثل همسر، همسايه، همكار، همراه، هم‌خوابگاهي!

کد خبر 374098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha