دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

محمدعلی طالبی: درباره شرایط حاکم بر کشور، مشکلات، چالش‌ها، فرصت ها و چشم‌انداز پیش رو، آنقدر حرف و تحلیل ارائه شده که می‌توان گفت تا حدودی مدیران تصور درستی از این موضوع دارند.

اين را مي‌شود در كلام برخي مسئولان هم ديد كه مثلا به چالش بيكاري به عنوان يكي از بزرگ‌ترين مشكلات كشور اشاره مي‌كنند يا در مورد بحران‌هاي محيط‌زيستي هشدار مي‌دهند. اينكه تصور نسبتا دقيق و در حد امكان درستي از مشكلات و نيازهاي جامعه داشته باشيم يعني اينكه گام اول را درست برداشته‌ايم چون در تعاملي ما شاهد حضور مديراني در جامعه بوده‌ايم كه به دلايل مختلف و متنوع تصور درستي از شرايط كشور نداشتند يا اينكه شيوه مديريت‌شان به‌گونه‌اي بود كه از فرصت‌ها تهديد مي‌ساختند و نه برعكس.

به همين دليل است كه آسيب‌شناسي درست و دقيق از مشكل مي‌تواند امري بسيار مهم و كليدي محسوب شود. در شرايط فعلي چالش اشتغال شايد يكي از بزرگ‌ترين بحران هاي كشور در سال هاي آتي باشد. با تمام تلاش‌هاي صورت‌گرفته براي افزايش ظرفيت اشتغال، همچنان تعداد زيادي جوان فارغ‌التحصيل شده و آماده ورود به بازار كار مي‌شوند. بديهي است نسل جوان تحصيلكرده متوقع داشتن شغلي باشد متناسب با تخصصي كه آموخته. هر چند كه بحران بيكاري گاهي كار را به جايي رسانده كه مثلا يك جوان فوق‌ليسانس حتي حاضر به تن‌دادن به مشاغلي شده كه اساسا نيازي به تحصيلات دانشگاهي نداشته.

اين تازه طبقه متوسط شهري است كه پس از يك دوران سخت، حالا چند سالي است به بهبود اوضاع اميدوارتر شده است. در مورد طبقه فرودست مشكلات به مراتب حاد‌تر و بحراني‌تر است. خانواده‌هاي فقير و اغلب پرجمعيت كه عموما در حاشيه‌ شهرهاي بزرگ زندگي مي‌كنند مصائب و مشكلات بسياري دارند. وقتي درباره افزايش ظرفيت‌هاي شغلي حرف مي‌زنيم جز دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و اقشار تحصيلكرده، بايد حواسمان به كارگران شريف هم باشد كه برخي‌شان واقعا در شرايط غيرانساني مورد استثمار قرار مي‌گيرند و تازه اينها افراد خوشبختي هستند كه باز شغلي دارند و سركار مي‌روند.

مشكل بيكاري با حرف و وعده حل نمي‌شود. نمي‌شود بخشنامه صادر كرد و از فردا همه افراد جوياي كار به سر مشاغل مورد علاقه‌شان بروند. بدون سرمايه‌گذاري و فراهم‌ساختن بستري امن براي ورود سرمايه، نمي‌شود انتظار اشتغال را داشت. توليد ثروت و كارآفريني در جامعه پيش‌نيازهاي فراواني دارد و البته همه اين مسائل هم كه لحاظ شود و سرمايه وارد كشور شود، نيازمند گوهر عدالت هستيم تا جاي اشتغال و توليد ثروت براي جامعه به توزيع ثروت در جهت منافع شخصي و جناحي نرسيم. با گوهر تابناك عدالت است كه مي‌شود به آينده روشن اين سرزمين همچنان اميدوار ماند.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 373587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha