همشهری آنلاین: ورود پسماند صنعتی و شیرابه‌های ناشی از زباله‌های انباشتی در حاشیه رودخانه‌های مازندران ۱۱ شناگاه را در ساحل خزر در این استان به تعطیلی کشاند.

ورود پسماند، ۱۱ شناگاه مازندران را تعطیل کرد

به گزارش ایرنا، در تابستان سال جاری 51 شناگاه در ساحل 338 کیلومتری مازندران ساماندهی شده که طبق بررسی زیست محیطی حدود 25 درصد از این شناگاه‌ها به دلیل ورود پسماند واحدهای صنعتی و شیرآبه زباله‌های انباشت شده در حاشیه رودخانه‌ها به عنوان مناطق شنا ممنوع اعلام شد.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که نمونه‌برداری آب طرح‌های سالم‌سازی دریای خزر در حوزه استحفاظی استان همساله در فصل شنا (تابستان) انجام می‌شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی روز شنبه افزود: 51 شناگاه در ساحل خزر در مازندران ساماندهی شده که به صورت مقطعی از آب این شناگاه نمونه‌برداری میکروبی می‌شود.

وی اضافه کرد: در نمونه‌برداری اخیر 11 شناگاه به دلیل ورود آب رودخانه‌هایی که نشتی آب فاضلاب و یا پسماند زباله را دارند دارای آلودگی میکروبی بالا داشتند و مناطق شنا ممنوع اعلام شد.

وی اظهار داشت: محل شناگاه‌های آلوده در ساحل مازندران به استانداری به عنوان متولی طرح سالم‌سازی دریا ارسال شده تا در اختیار متولیان طرح قرار گیرد.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که متولیان طرح سالم‌سازی موظفند تا از شنا مسافران در شناگاه‌های آلوده جلوگیری کنند.

معاون مدیرکل دفتراموراجتماعی استانداری مازندران وجود 11 شناگاه آلوده در ساحل خزر در این استان را مورد تایید قرار دارد.

رقیه صفری گفت که با پرچم زرد شناگاه‌های آلوده در ساحل خزر نشانه‌گذاری می‌شود و هشدارهای لازم به شناگران نسبت به این آلودگی داده می‌شود.

وی اضافه کرد: شناگاه‌هایی که مشکلی برای شنا نداشتند نیز با پرچم آبی نشانه‌گذاری می‌شود و اطلاعات کامل در اختیار مردم قرار داده می‌شود.

به گفته وی در تمام شناگاه‌های استان طرح سالم‌سازی در حال اجراست و شناگاه آلوده نیز خدمات‌رسانی به مسافران انجام می‌شود، ولی شنا در آنها ممنوع است.

طرح سالم‌سازی دریا از سال 92 درسواحل مازندران در دست اجرا قرار گرفت که با اجرای این طرح آمار غرق‌شدگان 63 درصد کاهش یافت.

در سال گذشته 76 نفر در دریای خزر جان خود را از دست دادند که بیش‌ترین کشته‌شدگان نیز مربوط به استان تهران بودند.

این دریا که گاهی بزرگ‌ترین دریاچه جهان و کوچک‌ترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود، بزرگ‌ترین پهنه آبی محصور در خشکی است.

طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای خزر پايین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.

قسمت شمالی این دریا بسیار کم‌عمق است. به طوری که تنها نیم درصد آب دریا در یک ‌چهارم شمالی دریا قرار دارد و عمق آن به طور میانگین کمتر از ۵ متر است.

حدود ۱۳۰ رودخانه به این دریا می‌ریزند که اکثر آن‌ها از شمال غربی به دریا می‌پیوندند که بزرگ‌ترین آن‌ها رود ولگا است که هر سال به طور میانگین ۲۴۱ کیلومتر مکعب آب را وارد دریای خزر می‌کند. رودهای کورا ۱۳، اترک ۸٫۵، اورال ۸٫۱ و سولاک ۴ کیلومتر مکعب آب را سالانه وارد این دریا می‌کنند.

کد خبر 373515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha