«فقر یکی از عوامل اصلی تخریب سرزمین است.‌» این جـمـله فـصل‌الخطاب گفته‌های رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراسم روزجهانی مقابله با بیابانزایی بود که روزگذشته با شعار «سرزمین ما، خانه ما و آینده ما» در دفتر مرکزی سازمان جنگل‌ها برگزار شد.

 مهندس خداكرم جلالي در ادامه گفت: بيابانزايي بعد از كمبود آب شيرين و تغيير اقليم سومين چالشي است كه ساكنان زمين را تهديد مي‌كند اين درحالي است كه بيش از 20درصد از عرصه‌هاي كشور تحت‌تأثير بيابانزايي و 100ميليون هكتار در معرض تخريب سرزمين قرار دارد.

به گزارش همشهري، جلالي دراين مراسم، سرانه بيابان در جهان را 2هزار مترمربع اعلام كرد و افزود: در كشور ما اما سرانه بيابان 4300مترمربع است كه بيش از دو‌برابر سرانه جهاني است برهمين اساس مهار بيابانزايي بايد بيش از گذشته مورد توجه و در اولويت قرار بگيرد. به‌گفته وي، تاكنون هشت ميليون هكتار از كانون‌هاي بيابانزايي مهار شده اما تا رسيدن به نقطه تعادل در مهار بيابانزايي بايد هفت ونيم ميليون هكتار عمليات بيابانزدايي انجام شود. او با هشدار نسبت به پيامدهاي تخريب سرزمين گفت: بايد با شناخت توانايي سرزمين‌مان و ايجاد فرصت‌ها براي پايداري زندگي مردم و نيز با توجه به شرايط اقليمي و استعداد هر منطقه اجازه ندهيم مردم به‌خاطر خشكسالي و فقر دست به مهاجرت بزنند زيرا مهاجرت بي‌رويه موجب حاشيه‌نشيني در اطراف شهرها مي‌شود.

جلالي سطح كانون‌هاي توليد ريزگرد داخلي را هم 3ميليون هكتار اعلام كرد وگفت: مهار اين كانون‌ها در اولويت قرار دارد و سازمان جنگل‌ها تلاش مي‌كند با اجراي عمليات بيابانزدايي، يك و نيم ميليون هكتار از سطح اين كانون‌ها را در طول برنامه ششم توسعه مهار كند.

  • كانون‌هاي ريزگرد گسترده‌تر مي‌شود

معاون آبخيزداري، امور مراتع و بيابان سازمان جنگل‌ها هم روز گذشته و همزمان با روز جهاني مقابله با بيابانزايي به همشهري گفت:براساس شاخص‌هاي كنوانسيون مقابله با بيابانزايي حدود 100ميليون هكتار از اراضي كشور در معرض تخريب سرزمين(فرسايش آبي و بادي، عدم‌حاصلخيزي، سيلاب و افت آب‌هاي زيرزميني) قرار دارد. دكتر پرويز گرشاسبي تصريح كرد: ميزان خسارات ناشي از تخريب سرزمين در كشور ما سالانه 47هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود اما با وجود اين حجم خسارت، سالانه به‌طور متوسط هزار ميليارد تومان اعتبار براي مقابله با تخريب سرزمين هزينه مي‌شود.

گرشاسبي درباره ريزگردهاي داخلي هم ياد آور شد: 4 تا 5سال است كه ريزگردهاي داخلي بروز كرده‌اند اما اكنون بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه يك ميليون هكتار از عرصه‌هاي بياباني كشور مستعد تبديل شدن به كانون‌هاي فوق‌بحران ريزگردند كه 350هزار هكتار از اين عرصه‌ها در خوزستان، 164هزارهكتار در اروميه، 300هزارهكتار در تالاب جازموريان و حدود 180هزار هكتار در جنوب دشت قزوين و بويين زهرا تا ملارد واقع شده‌اند كه شهرهاي پرجمعيتي مثل تهران، كرج، قزوين و هشتگرد را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهند.

  • ۲۰ درصد از اراضي ايران در معرض زلزله ساكت قرن

نماينده مقيم برنامه توسعه ملل متحد هم در مراسم روز جهاني بيابانزدايي از بيابانزايي به‌عنوان زلزله ساكت قرن نام برد وگفت: ۲۰ درصد اراضي ايران در معرض بيابانزايي قرار دارد كه ۱۸ استان و ۹۷ شهر را تحت‌الشعاع قرار داده است. گري لوئيس با اشاره به تمديد فاز سوم پروژه ترسيب كربن براي مقابله با بيابانزايي تصريح كرد: نكته كليدي در اين پروژه بحث مشاركت مردمي است زيرا جوامع محلي در تصميم‌سازي‌ها نقش اساسي را ايفا مي‌كنند. او افزود: پروژه ترسيب كربن فقط يك پروژه براي مقابله با بيابانزايي نيست بلكه همزمان علاوه بر مهارفرسايش خاك و كاهش گازهاي گلخانه‌اي، فرصت‌هاي شغلي و توسعه اقتصادي را براي جوامع محلي ايجاد مي‌كند. براي نمونه با اجراي پروژه ترسيب كربن در استان گلستان، سود جامعه محلي از اجراي اين پروژه در همان سال اول حدود 6ميليارد تومان بود. او گفت: اين پروژه در 20استان ايران در حال اجراست و در استان‌هاي آذربايجان‌غربي و شرقي نيز مدل ترسيب كربن توسط ستاد ملي احياي درياچه اروميه دنبال مي‌شود. به گفته وي، فاز سوم پروژه ترسيب كربن در استان هاي خراسان جنوبي و شمالي ، يزد و گلستان طي 5 سال آينده در 5 پايلوت اجرايي مي شود.

کد خبر 373470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha