ذرات معلق ناشی از وسایل نقلیه دیزلی نظیر کامیون، موجب افزایش خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی و مرگ می‌شوند.

مريم نادري، مدير واحد پايش و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين‌باره گفت: نشريه اينديپندنت در گزارشي به تهديدي كه ذرات معلق براي سلامت قلب دارند، پرداخت. آنگونه كه در اين گزارش آمده، ميزان مرگ‌ومير بر اثر آلودگي هوا درانگلستان 25.7نفر از هر 100هزار نفر است. در مقايسه با سوئد كه تنها 0.4نفر از هر 100هزار نفر و همينطور 14.7نفر از هر 100هزار نفر در اسپانيا، طبق برآوردها حدود 40هزار نفر بر اثر آلودگي هوا دچار مرگ زودرس مي‌شوند.

به گفته نادري، مطالعات جديد محققان كه با استفاده از تصويربرداري رزونانس مغناطيسي قلب روي 4255نفر با ميانگين سني 62سال انجام شده، نشان مي‌دهد كه اندازه و عملكرد اجزاي قلب آنها در مقايسه با سطح متوسط سالانه ذرات آلاينده (PM2.5) با توجه به محل سكونت تأثير مستقيم دارد.

درحالي‌كه در بخش‌هايي از انگلستان ميزانPM2.5 بالاتر از محدوديت‌هاي تعيين‌شده توسط اتحاديه اروپا بوده است، مطالعه نشان داد متوسط گروه 10ميكروگرم در هر مترمكعب از هواست. اين مقدار با اينكه كمتر از هدف تعيين شده اروپا(25ميكروگرم در مترمكعب) است، در عين حال هنوز هم شاهد اثرات مضر آن هستند. وي افزود: شواهد موجود نشان مي‌دهد كه ذرات معلق به طور عمده از وسايل نقليه ديزلي در جاده‌ها منتشر مي‌شود و با افزايش خطر حمله‌قلبي، نارسايي قلبي و مرگ در ارتباط است. در ادامه اين گزارش آمده است:

دكتر «آنگ» متخصص قلب دانشگاه كوئين مري لندن مي‌گويد: اين مطالعه نشان مي‌دهد كه هر 5ميكروگرم در مترمكعب افزايش قرارگرفتن در معرض ذرات معلق PM2.5 باعث افزايش 4تا 8درصدي سايز بطن چپ قلب و كاهش 2درصدي قدرت پمپاژ آن مي‌شود. در يك مطالعه كه روي داوطلبان با استنشاق نانوذرات طلا انجام شد، نشان داد كه 15دقيقه بعد از تنفس، ذرات در ادرار و خون آنها بود و هنوز هم بعد از 3ماه وجود دارند.

پروفسور «جرمي پيرسون» عضو هيأت مديره پزشكي در مؤسسه قلب بريتانيا نيز در اين‌باره خاطرنشان مي‌كند: در بريتانيا از هر 10نفر بيمار، 8نفر بر اثر آلودگي هوا دچار حمله قلبي و سكته مغزي مي‌شوند. از آنجا كه وسايل نقليه ديزلي منبع اصلي اين مشكلات است، نياز به محافظت شهرها از ورود وسايل نقليه ديزلي داريم.

کد خبر 373455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha